Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Hvad skal jeg gøre? (krybbebider)
Forfatter: 
Dato:  15-08-2002 01:14
Hejsa!

Har lige brug for nogle råd/meninger.

Jeg er i et stort dilemma. I april måned flyttede hesten og jeg til Jyderup. Jeg havde fået en boks selvom jeg havde været ærlig omkring at min hest var krybbebider og ikke kunne stå med rem. Ikke noget problem, jeg fik boksen ved døren, og så kunne vi bare sætte en plade op ind til nabohesten, men...

Der blev selvfølgelig ballade med nogle af de andre pensionærer. Efter en måned, faktisk da jeg kom ind for at betale næste måneds boksleje, fik jeg at vide at der var problemer...

Jeg fik at vide at jeg blev nød til at flytte min hest. Fik dog tilbudt en boks i en uisoleret lade nede bag ved ridehuset ALENE. Min hest skal bare ikke stå alene, så nej tak, udlejer mente at jeg var sjippet, den var jo på fold med de andre heste om dagen. Men jeg ved bare at min hest vil blive ulykkelig over at være alene.

Ok, sagde jeg i desperation, jeg prøver at give den en krybbebiderem på (er egentlig modstander af remmen). Det hjalp og alt gik fint i en periode. Min hest hævede ikke op eller virkede irriteret over remmen, så ok med mig at han stod med den på, jeg havde bare af den tidligere ejer fået at vide at han ikke kunne stå med rem.

Nå men så gik remmen tilfældigvis i stykker en aften, butikkerne havde lukket, så jeg kunne ikke få fat på nogen rem = ballade!

Kl 23.30 blev der ringet at min hest stod og bøvsede og jeg skulle komme og flytte den ind i en anden boks i anden del af stalden. Jeg sagde nej til det, da jeg ville købe en ny rem til hesten dagen efter, så det var kun denne ene nat. Det var en af de andre pensionære som ringede. Syntes at det var synd at flytte hesten for det, og desuden mener jeg at en anden hest ikke lærer unoden af på en nat.

Nå men hesten fik en ny rem, og jeg troede alt var fint igen, men ak så let skal livet ikke være.

I aften blev der ringet at min hest stod og bøvsede med remmen på. Jeg kørte derud med det samme, og ganske rigtig. Hvis han prøvede at bøvse, kunne han ikke i de første par forsøg, men hvis han blev ved kunne han godt - meget uheldigt. Strammede remmen yderligere, men han kunne stadig og nu sad den altså meget meget stramt.

Nu er problemet så; hvad gør jeg nu?

1. Flytter min hest tilbage hvor han stod før, der stod han nemlig uden rem. Det er bare 30 km væk fra hvor jeg bor, og er både dyrere og mere tidskrævende. Og der var også problemer, men havde bare fået placeret min hest overfor to veninders heste og uden sidekammerater, derfor var brokken ikke så stor, selv om folk syntes at det var irriterende at høre på.

2. Køber mig fattig i alverdens forskellige remme, for at håbe at jeg finder en han ikke kan finde ud af at bøvse med! Og får jeg overhovedet lov til at blive så længe at jeg kan nå at afprøve dem? Sidste gang blev jeg jo opsagt omgående!! (hvilket jeg ikke syntes er særligt pænt, når jeg nu havde sagt at min hest var krybbebider)

3. Tager i mod den uisolerede boks i laden, hvor han skal stå alene, medmindre jeg køber en pony, som jeg så også skal betale opstaldning for. Desuden bliver han klippet om vinteren pga. en meget lang pels, kan han klare det når han står et sådant sted?

4. Sætte strøm til rørere? (dette er ikke mit forslag) Min hest har af en gammel ejer fået sat strøm til krybben, da han brugte denne til sin unode. Resultatet er at han aldrig bøvser på krybben, men finder alle andre muligheder i boksen. Dette har imidlertidig fået udlejer til at foreslå at det kunne vi bare gøre på rørerene, så ville han vel holde op ligesom det skete med krybben. Fordel; lykkedes det kan han stå uden rem i samme stald som de andre, plus at jeg stadig ville have ham tæt på mig.

Hjælp mig, hvad skal jeg vælge?
Føler at det er pest eller kolera, hvilket jeg føler er dybt uretfærdig, når jeg havde fortalt hvordan og hvorledes.

Bettina

0
0
Svar på denne tråd

Re: Hvad skal jeg gøre? (krybbebider)
Forfatter: 
Dato:  15-08-2002 08:02
Puha :-(
Jeg føler lidt med dig. Min lånehest er også både krybbebider og vindsluger. Hun har dog 7-9-13 ikke gjort nogen af delene efter hun er kommet "hjem", men nok fordi de går på døgnfold så hun ikke keder sig så meget. Jeg kommer til at se om et par uger om hun også kan lade være i boksen (jeg har taget remmen af hende).
For det første... kan du ikke prøve at forklare de andre i stalden at det altså IKKE smitter? En stereotypi kommer af dårlige forhold for hesten. Den står meget inde, har ikke stråfoder nok, keder sig osv. Når den så først har fået uvanen kan det være meget svært at komme af med igen, så selv om den bliver flyttet til et meget bedre sted, kan den gøre det stadigvæk.
Hvis der på dit nye sted ellers er gode hesteforhold kommer de andre heste ikke til at tage vanen til sig. Det er kun hvis de står og keder sig, de kan komme til at udvikle vanen og så er det jo altså ikke din skyld, men stedets.
Jeg ville synes det var rigtig synd for hesten hvis den skulle stå alene i en lade :-(
Kan du ikke evt. prøve at få dyrlægen ud og forklare lidt om stereotypier? At de netop IKKE smitter, som man har troet og så håbe at de andre slapper lidt af.
Ellers ville jeg nok overveje at flytte min hest med det samme. Hvis ikke de er interesserede i at give dig eller hesten en chance. Held og lykke med det :-)
Hilsen Mia

Charme er at få svaret "ja" uden at have stillet noget bestemt spørgsmål

Albert Camus

Opdateret præsentation med nye billeder og tekst :-D
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  15-08-2002 08:10
Pyyh - den er svær..
Hvor ER det dog træls at den elendige overtro om krybbebidere stadig trives så påfaldende godt!!!

Min gamle oldenborgerhoppe var krybbebider i middelsvær grad da jeg fik hende - men det gik over efter et år i løsdrift!!

Herefter bed hun kun på krybben i forbindelse med at hun spiste kraftfoder (hvilket giver næring til teorien om, at krybbebidere i virkeligheden har en smertevoldende tilstand i mave/fordøjelseskanal og at krybbebidningen frigiver endorphiner, der dulmer smerten..)eller hvis hun stod bundet i længere tid.

Jeg ville nok osse indkalde til staldmøde - evt med assistance fra en velvillig dyrlæge, der kunne "tegne og fortælle".

Hvis ikke det letter på sagen ville jeg nok gå på jagt efter en ny staldplads - denne gang med mulighed for løsdrift..

held og lykke med det hele. Klap din hest fra mig.

med venlig hilsen
atengstedt

*ENHVER LØSNING FORANDRER PROBLEMET*
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  15-08-2002 08:41
Du kommer jo nok til at flytte ham, da hesten uværgerligt vil vantrives når alle synes, at han burde komme væk.

Det er noget sludder, at krybbebidning smitter, jeg ville overhovedet ikke bekymre mig om at stille mine heste ved siden af en krybbebider.

Strøm på krybbe og rør - dårlig ide - hesten er indespærret i en lille boks, og så er der strøm i væggene..... Meget stressende, kunne måske gøre uvanen værre.

Mit bedste bud er at finde et sted, hvor han kan gå i løsdrift, så minimeres de fleste stereotypier, og så ellers acceptere, at han har den uvane.

Jeg har faktisk for nylig læst en engelsk artikel om stereotypier - når jeg får tid, skal jeg oversætte den og sætte den på nettet, så kan du evt. vise de sure denne artikel. Ved ikke om det hjælper, men det var da værd at prøve. Eller du kunne måske alliere dig med stedets berider eller en anden, som har stor "magt" på stedet - måske folk vil lytte til ham eller hende.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  15-08-2002 09:04
Hejsa!

Tak for jeres svar jeg kan se at I er enige med mig om at det ikke smitter!!

Jeg skal måske lige fortælle at min hest blev krybbebider da han var unghest, fordi han ikke kom på fold og heller ikke blev rørt så meget (ejeren var blevet bange for ham).

Nu er det sådan at stedets ejer har gjort klart at han ikke vil miste pensionære pga. min hest. Og desuden er hans kone af den indstilling at det smitter, så hun vil heller ikke have den stående hvis den bøvser meget.

Staldens dyrlæge (en af pensionærene) mener også at det ikke smitter, men det kan hverken hende eller jeg simpelthen overbevise dem om.

Såå, - løsdrift det lyder godt, men hvordan forbinder jeg det sammen med intensiv træning, kan man det???
1. Hvordan holder jeg min hest i konkurrenceform, når han æder konstant. Hvis jeg har ham stående i stald (og selvfølgelig på fold om dagen) kan jeg bedre styre det.
2. Hvad gør jeg om vinteren når jeg er nød til at klippe ham? (har prøvet at lede være, resultatet var at efter hård træning/undervisning var han 3 timer om at tørre)
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  15-08-2002 09:20
Hej !

Jeg kender alt for godt til dit problem, jeg er selv den stolte ejer af en skøn DV som desværre er krybbebider - meget slem ! Der hvor han stod før måtte jeg efter kun 2-3 mdr. flytte ham grundet de pludselig påkrævede krybberem, og endda spændt så stramt at han fik problemer med at gå dressur. Jeg flyttede ham så til et sted hvor det var i orden han kunne stå uden - indtil folk begyndte at klage..... :-( Nu har jeg så været ude at købe en Miracle Collar krybberem, men desværre tyder det på at den ikke har effekt på ham - han kan stadig sluge luft ! At flytte min hest igen , er det løsningen ? Jeg tror det ikke, jeg mener jeg får garanteret de samme problemer det næste sted han står ! Og at flytte for meget rundt må jo være stressende for hesten.

Det er svært at sige hvad jeg skal råde dig til, men mht. det at sætte strøm til, der har jeg på en irsk webside set at man kan få sådan noget til at sætte på så det kilder når hesten rører - altså et alternativ til at sætte strøm til ! Problemet med min er at han sluger luft alle vegne: krybben, tremmerne, vandkoppen osv. Men har du f.eks prøvet med det produkt fra Blue Hors som man smører på krybben m.m så det smager grimt ? Det har jeg haft gode resultater med tidligere, men efter et par år blev min hest ligesom immun overfor smagen.....

Men ak ja jeg er til hudløshed træt af de mennesker der mener krybbebidning smitter, de gør virkelig mit liv som hesteejer besværligt, alt sammen pga. en gammel skrøne !

Men held og lykke med det, du må endelig skrive hvad det ender med !

mvh. Caroline

- Som har 3 dækkener str. 155 til salg ! Send en besked / email for nærmere info ;-)
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  15-08-2002 10:14
Bettina - jeg vil mene, at man godt kan kombinere løsdrift og hård træning. Vedr. pelsen kan man klippe og lægge dækkener på - så bør det kunne fungere, man kan jo evt. klippe flere gange på en vinter.

En løsdrift bør ikke være ensbetydende med, at hesten æder konstant - i en løsdrift bør de fodres som vanligt, bundet op, så de ikke slås om maden, og så have hø og halm efter behov. Men en velfungerende løsdrift kræver at man har heste med nogenlunde ens behov sammen, man kan ikke have shetlændere og varmblod sammen med mindre de har meget lang tid til at løse - så jeg vil mene, at problemet mest består i at finde en løsdrift, der er velfungerende og hvor der er gode ridefaciliteter - løsdrift er jo ikke så moderne i et konkurrencemiljø, men det er vist mest for menneskernes skyld, at de ikke findes ret mange steder.

Hesten bør faktisk blive i bedre konkurrenceform, når den går ude hele tiden, for den bevæger sig mere. Jeg konstaterede selv sidste år, på mit første år med løsdrift, at hestene krævede betydeligt mere foder end normalt, så måske han ligefrem vil tabe sig af det.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  15-08-2002 10:30
Hej Bettina!

så er den gal igen var!?
Det er trist at høre, og nu er du vel faktisk alene om det nu hvor jeg er flyttet.
Jeg kan ikke forstå at AM ikke skærer lidt mere igennem at det ikke smitter, men hun vil vel heller ikke være upropulær. Det er noget ged at L mener at det smitter og at hun ikke vil have sine ungheste stående i samme stald som Squash. Det er jo desværre hende som bor der, og har lidt mere at skulle ha sagt....
Hvad siger B. til det nu hvor hendes er flyttet ned ved siden af din? For hun var da meget imod det da du flyttede ham der til. For jeg mener hun har da selv valgt at flytte boks. Jeg ved at L. er på kig efter et andet sted da ikke hun vil have Fox stående i samme stald som din. Men det er jo hendes valg, men trist for det går jo ud over dig....

Jeg vil nok råde dig til at flytte ham, for det bliver aldrig bedre. Det er jo heller ikke sjovt for dig hver dag at skulle høre på snakken og brokken over at han bøvser. Så kan du jo ikke være glad for at komme i stalden. Hvilket der bestemt er meningen at det skulle være.

Du kan tro at jeg er blevet glad for at have flyttet Melle, mere end jeg regnede med jeg ville blive.

Der er jo andre steder du kan flytte ham hen, end tilbage til Holbæk. Du må ud og kigge lidt på de forskellige steder og forhører dig.

Kunne du evt. ikke købe en billig knallert så du ikke behøver at vente til at Jacob kommer hjem med bilen. Så betyder det jo ikke så meget at han står en 10-12 km. væk fra dig.

Håber at du finder ud af noget.

Vi ses

Vrinsk fra Melle til Squashen om en snarelig skovtur....:-D
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  15-08-2002 10:31
Hej Bettina

Jeg kan kun anbefale løsdrift.

Nu er jeg ikke en af dem der klipper min hest og lægger dækker på ham, han bliver heller ikke brugt til noget seriøst. Derfor kan han godt komme til at svede en del om vinteren når vi er på tur, da han sætter en del pels. Jeg sørger bare for at tørre ham godt og evt lægge et tæppe på ham en halv times tid. Ingen problemer der, han stortrives.
Hans "makker" i løsdriften sætter ikke meget pels og går derfor med dækken . Heller ikke noget problem. Han vævede for øvrigt en del inden han blev sat i løsdrift, det er han helt stoppet med i dag.
Jeg er overbevist om at det kun styrker dem at stå ude året rundt.

Med venlig hilsen Vivi
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  15-08-2002 10:51
Ja det er godt nok træls for dig, du skal bestemt ikke flytte hesten ned i en uisoleret og mørk stald.

Når udlejer er blevet bekendtgjordt med problemet, syntes jeg bestemt ikke at han kan være bekendt at behandle dig på den måde.

Så burde udlejer jo have taget en snak med de andre lejere, og hørt deres mening ang din hest, og så kunne udlejer jo sige til dig at de ikke ville have heste ind som er krybbebider.

I vores stald står vores 6 års vallak overfor en krybbebider, og jeg tror bestemt ikke at den tar nutits af at den anden står og bøvser.

Men jeg ville indkalde til et møde, og så få dyrlægen ud og forklare om krybbebidning, og at det ikke smitter.

0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  15-08-2002 12:06
Det er da træls, hva har du prøvet ellers, har du forsøgt at aktivere ham med forskellige ting boksen, såsom f.eks. en gummibold, en høbold, en plastflastik flaske med vand i hængt op i loftet osv...

Knus Tine:-D
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  15-08-2002 13:11
Hej.
At krybbebidning smitter er skrøne, jeg har haft heste der har haft det i svær grad,og der var ingen af de andre der tog ved lære.
Du må IKKE sætte ham ned i en mørk stald alene, det er da til at gøre en hest skør i hovedet med. De er flokdyr.
Jeg har ingen bud på hvordan man kommer den slags vandrehistorier til livs desværre.
Held og lykke
Gie
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  15-08-2002 13:44
Hej alle!

Tak for jeres svar.

Til Caroline!
Lyder godt med det der som skulle kilde. Kan du huske hvordan du fandt det, evt. hvad det hedder så jeg kan søge på det.
Hvordan er den rem som du har købt formet? Er det den som går op på hver sin side af ørene?
Ang. blue hors prroduktet, så har jeg prøvet det, hvis det er staldintakt du mener. Virker kun et par timer, så er det åbenbart ikke så kraftigt mere, og jeg kan jo ikke smøre på over det hele hver 2. time.

Til Tina!
Du har ret i at det nok vil være umuligt at finde en løsdrift med bane og ridehus. Men vil da holder øjne og ører åbne.

Til Maren!
Dejligt at høre at Melle og dig er glade for det nye sted. Squash og jeg savner vores skovturer, der er jo ikke mange af de andre som kunne finde på at tage en tur i skoven.
Men ja nu er den gal igen, fordi Squash igår kunne bøvse selv om han havde rem på også selv om jeg lavede et hul mere. Overvejer at sætte en plade op indtil Chronus, både for B. og L.´s skyld.
Er bare ikke sikker på at det er nok, men hva mere skal jeg gøre.
AM har foralt L. at hun mente at hun var hysterisk, L. blev bare sur over denne melding.

Til Pernille!
Næ jeg mener heller ikke at udlejer kan være bekendt at jeg konstant skal gå rundt og være nervøs for at blive smidt ud, når jeg havde fortalt at hesten var krybbebider.

Til Tine.
Jeg har prøvet med diverse bolde, legetøg, dobbelt hønet, så han brugte længere tid på at spise sit hø.
Legetøj gider han ikke rigtig beskæftige sig med. Det var også fint indtil igår, da han pludselig fandt ud af at kunne bøvse med remmen på. Hvordan han kan det, fatter jeg ikke.

Til Gie!
Han kommer ikke ud i laden alene, så bliver han hellere flyttet.

Mit næste påfund bliver en ny rem, en af de der som går på hver side af ørene, samt sætte en så høj plade op så han ikke kan nå kanten af den. Der står ingen hest overfor, så er der således ikke nogle af de andre som kan se ham. Men det er sikkert heller ikke nok til at stoppe "prinsesserne".

Bettina
0
0
Svar på denne tråd

Bettina
Forfatter: 
Dato:  15-08-2002 14:19
Hej Bettina !

Jeg kan slet ikke huske sidens navn....desværre, men jeg ved jeg søgte under "crib biting" mener det var på www.yahoo.com og den der dims hed noget med tickle så prøv evt. at søge under det på f.eks google !

Ja det er den rem der går både foran og bag ørene jeg har købt til ham, da den virker en smule mere tiltalende end den anden, men generelt føler jeg krybbebiderremme er det rene dyreplageri :-(

Mvh. Caroline

- Som har 3 dækkener str. 155 til salg ! Send en besked / email for nærmere info ;-)
0
0
Svar på denne tråd

Re: Bettina
Forfatter: 
Dato:  15-08-2002 21:38
Er det mon denne her side:
http://www.eltrex4.com/c_manual.html

Personligt synes jeg at det lyder effektivt, men ikke noget jeg ville bryde mig om at prøve på min egen hest...

Mit valg ville være at flytte hesten enten til at sted hvor der er løsdrift som flere andre har foreslået, eller til et sted hvor der ikke bliver forlangt at der gøres noget ved uvanen.

Ved at der er i nærheden var et sted der havde en såkaldt "Bøvsestald" - der smalede de alle stedets krybbebidere, men jeg ved ikke om de har det mere. hvis du gerne vil have hesten et større sted (og det er jo tit der de har faciliteterne du ønsker) kan du jo føoreslå at man slamer bøvsehestene i en mindre stald eller i én ende af stalden - så bør problemet jo ikke genere andre?

Hygge
£isbeth
Women and cats will do as they please,
and men and dogs should relax and get used to the idea.
(Robert A. Heinlein)
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  15-08-2002 23:20
Sætte strøm til rørene?? nej nu har jeg da aldrig hørt magen til grusomhed... det ville være det samme som at sætte stød til folks middags tallerkner!! føj for en ækel person der kom med det forslag!!

Hvis jeg var dig ville jeg finde mig en løsdrift til hesten!! det er det eneste der hjælper... din hest trænger bare til at komme ud i et andet miljø, hvor den ikke føler sig trist og indespærret...

Måske du kunne leje en mark i området og så få den til atgå der med et par andre heste??

-miki-

:-D Man må tage skrammerne som de kommer
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  16-08-2002 00:00
Hejsa alle sammen!

Fint med løsdrift, hvis det kan fungere sammen med konkurrenceridning, hvilket jeg tror bliver svært både pga. facilitetsproblemer og "vinterpels-problemet". Ja, jeg har så en hest som sætter pels som var den betalt for det.

Jeg tror også at min hest har det fint, den er på fold om dagen og bliver også redet eller motioneret hver dag. Hesten vil i hvert fald gerne ind fra fold, og i juli måned stod han på døgnfold, der vrinskede han når jeg forlod ham nede på folden. Desuden plejer han om vinteren ikke at være meget for at være ude hvis det er dårligt vejr (ikke at forstå at han fik lov til at blive inde, næ nej).

Krybbebidningen begyndte han på som unghest, hvor han så vidt jeg har forstået ikke var ret meget på fold og hans daværende ejer var blevet bange for ham = være inde og kede sig hele tiden.

Umiddelbart vil jeg nok håbe på at en anden type rem kan løse problemet, da jeg syntes at det er synd at flytte ham igen, han er jo først lige faldet til. Desuden har jeg fået en ny underviser efter flytningen og det går bare kanont, så derfor vil jeg være meget ked af at skulle afbryde denne undervisning. Og sidst men ikke mindst vil jeg gerne have ham tæt på, og det er uden tvivl det nemmenste og rareste for mig.

Bliver jeg tvunget til strøm eller boksen i laden, så er "vi" dem som er skredet.

Til Lisbeth:
Tak for linket, har lige kigget på det.... Det er hvis ikke noget jeg har lyst til at afprøve på Squash.

Bettina

0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  16-08-2002 08:45

Jeg synes at løsningen ligger ligefor.

Tænk på hesten (og kun hesten) et øjeblik, så ved du at du bør flytte ham i en løsdriftstald ! Jeg har også hørt om rigtig mange "happy endings" når hesten flyttes i en sådan. Det "kurerer" krybbebidning, væveri og andre staldunoder.

Så længe han krybbebider er der (sgu´) noget galt.
Er det ikke bedre at hesten har det godt ???
Ellers køb en hest der kan tåle at stå i boks !
Alt andet er symptombehandling.

Det skrevne ovenfor lyder måske lidt hårdt, men det er mere ment som et dybt suk.

Jeg ville iøvrigt selv ikke være nervøs for at krybbebidningen smitter, men jeg ville hurtigt blive træt af at høre på det, netop fordi det vidner om at hesten ikke har det godt (nok).

Inde på www.netdyredoktor.dk skriver de iøvrigt at de mener at det kan læres fra een hest til en anden.....så dyrlægerne er åbenbart ikke enige !

KatrineH

Det bedste er at putte sig med en islandsk uldtot
;D

0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  16-08-2002 20:40
Jeg er enig med KathrineH - eftersom han er krybbebider, er det et tegn på, at han ikke trives helt. Keder sig? Jeg rider islændere, og har aldrig mødt et eksemplar af denne race, der var krybbebider; disse heste holdes jo hovedsageligt i løsdrift med masser af andre artsfæller, hvilket er det allermest naturlige for en hest. Og disse heste kan sagtens bruges meget - ikke noget problem. Hvis du oplyser hvor du bor, kan jeg måske anbefale dig nogle islændersteder i nærheden, hvor der både er ridehus og bane samtidigt med, at der er løsdrift? At det nok skal hjælpe på din hest, kan jeg garantere med (Næsten!) 100%!

Det lyder mere som om at folk i din stald er trætte af at han bøvser, mere end de er bange for, at det skulle smitte. Mon ikke du er endt i en stald med dårligt miljø..? Disse folk lyder, undskyld, som nogle usympatiske bønder. Jeg tror under alle omstændigheder, at du skulle flytte.

Held og lykke!

Kh. Tanja
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  17-08-2002 00:29
Hejsa!

Det er rigtig nok at der tit høres om krybbebider som holder op med unoden ved løsdrift i stedet for traditioanel opstaldning.

Jeg mener dog godt, at en hest som er blevet krybbebider pga. tidligere mangel på fold/motion kan trives i en stald!
Dette mener jeg selv at min gør, ellers havde jeg ham selvfølgelig ikke stående i en stald.

Til Tanja!

Som skrevet øverst bor jeg i Jyderup (beliggende imellem Holbæk og Kalundborg). Hvis du kender nogle løsdriftsstalde, vil jeg gerne høre nærmere.

Bettina
0
0
Svar på denne tråd

*Vinker!*
Forfatter: 
Dato:  17-08-2002 23:06
Faaaaaaarvel!
Ja - jeg har en hest med staldfejl - hun er væver.
Hvis folk skulle finde på at forlange, jeg gjorde alt muligt for at forhindre hende i at væve - så ville jeg være nødt til at flytte hende.
Hesten udfører de hersens stereotype handlinger, når den af een eller anden grund er stresset, usikker eller utilpas.
Krybbebidning forbindes oftest med kedsomhed og maveproblemer. Når hesten sluger luft, frigives nogle endorfiner, som dels virker smertestillende, dels sætter hesten i en rus - lidt som hvis mennesker ryger hash eller drikker alkohol. Hesten bliver ganske enkelt afhængig af disse stoffer - enten som smertedæmpere eller fordi det får hesten til at føle sig godt tilpas.
Disse stereotyper er som regel meget svære at slippe af med - men generelt kan man sige, at de kan afhjælpes i væsentlig grad ved korrekt fodring - med masser af stråfoder og forsøgsvise magnesiumkure (for at afhjælpe mavesår) - samt masser af foltid, ideelt løsdrift.
Kender en hest, der går på løsdrift - for så sluger den ikke luft. Sættees den på stald genopta'r den sin gamle vane.

Hvad skal man tage mest hensyn til? Hestens velbefindende? Eller rytterens?
Hvad er vigtigts? Hestens trivsel eller rytterens ridehal?

Tjah...

Hug your Horses!99E Se mere Natural Moosemanship & mine tegninger HER!
0
0
Svar på denne tråd

Til 99E
Forfatter: 
Dato:  17-08-2002 23:38
Hehe!...
Jeg kan bare ikke stå for dine indlæg!
Hilsne Linda.

Hellere tænde et lille lys end at rase over mørket!
0
0
Svar på denne tråd

Re: Hvordan går det.
Forfatter: 
Dato:  18-08-2002 12:01
Hej Bettina.

Vil du ikke skrive, hvad du beslutter dig for og hvordan det går.
Jeg håber at du finder en løsning der er god både for dig og hesten.

Hilsen Tante Maahn.

Jeg søger en rytter til mine 2 dejlige heste, se mit opslag her
Se billeder af hestene på min præsentation

0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  18-08-2002 17:29
Hej.

Jeg har læst at hvis man smørre sennep på boksen, vil den lade være med at bide i den. Jeg har dog ikke selv afprøvet det, da min pony ikke er kommet på stald endnu, men det skal da prøves, for han har for vane med at "æde" boksen.

Jeg har før prøvet med stalintakt fra Blue Horse, det virker også, hvis jeg smører det på hverdag. Så nu vil jeg prøve med strækt sennep, det er da i hvert fald ikke mere skadeligt end staldintakt. (pluds at det er billigere, hvis det virker skal jeg give besked)
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider