|
|
| Min hest har muk - hvad er godt? |
| Forfatter:  |
HeidiZ(Putin) |
| Dato:  |
12-08-2002 13:21 |
|
Min "lille" Put har desværre fået lidt muk på bagbenet. Men det sidder ikke inden i koden men på siden. Er det normalt det sidder der?
Det er på et hvidt ben, har engang hørt at heste med hvide sokker hurtigt får muk, men min smed sage at det passede ikke. Det var bare fordi at man ikke opdagede det så tit ved heste med mørke ben, er det korrekt?
Jeg er lidt på herrens mark, for jeg har aldrig haft en hest med muk (Tror jeg).
Kan det komme af at jeg spugler hans ben efter jeg har redet, uden at tørre dem ??
Han står ikke beskidt, han stor godt nok på en lille madres, men der ligger godt med halm oven på, så han står ikke i noget vådt.
Må jeg ikke vaske hans ben før det er gået væk?
Har fået afvide at jeg skulle smøre noget skin healer på, men skal jeg ikke pille skoperne af først?
Har i et bedre råd?
Har hørt noget om honning, men skal man så ikke også fjerne skorperne?
Håber der er nogle som vil hjælpe mig  Venlig hilsen HeidiZ(Putin) Sjælen er ens i alle levende væsner, selv om kroppen er forskellige.
Præsentation opdateret den 28/7 med en masse nye billeder!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: Min hest har muk - hvad er godt? |
|
|
Jeg har med succes vasket benet i blå biotex, indtil alle skorper er væk. derefter skyller jeg benet, tørre det, og putter godt med atamon på. Der skulle kun et par behandlinger til på min hest, før det var væk.
Derudover har jeg hørt om at man kan bruge zinksalve og Blue hors skinhealer.
VH. Christina J
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
charlotte møller |
12-08-2002 13:46 |
|
det bedste du kan bruge mod muk er enten atamon eller skinhealer fra bluehorse. knuz charlotte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
catrine1234 |
12-08-2002 14:06 |
|
Sørg for at holde benene tørre og rene.
Vask dagligt med biotex, sæbespåner eller jobak.
Husk at tørre grundigt efter vask med et rent håndklæde.
Hvis det er slemt, kan du ringe til di dyrlæge, og få noget levertranssalve- Det er SUPER effektivt, og stinker som en hel fiskefabrik.
Atamon mener jeg IKKE, at du skal bruge... Men det er jo den evige diskussion om Muk og Mug. Søg evt. på det, og du vil finde en masse andre råd.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
Der kan vaskes med iobac, blå biotex, sæbespåner, Virkos S, atamon, svovllever, brintoverilte eller andet der renser og blødgør
Benet skal tørres GRUNDIGT og derefter kan smøres med:
Skinhealer, zinksalve, muksalve, levertransalve, honning eller andet der holder stedet rent, fremmer helingen og holder fugten fra området.
Der er mange kure - der er også forskellige slags muk.
Hvis du har prøvet med mere end et par forskellige behandlinger og der ikke er synlig bedring indenfor et par dage, er det det bedste at få dyrlægen til at se på det og tage en prøve af det. Der ER flere slags muk der ikke reagerer på ovennævnte behandlinger men kræver specielle salver eller måske endda pennicilinbehandling Hygge £isbeth ******** Women and cats will do as they please, and men and dogs should relax and get used to the idea. (Robert A. Heinlein)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Prontus |
12-08-2002 14:34 |
|
Skinhealer fra Bluehorse er godt!! Det bruger jeg til både mug (når det er der. SjÆlDeNt!!) og små sår.!
Og det er ikk så dyrt igen.!
Heidi.!
Hvad er Bamse uden Kylling? hvad er Romeo uden Julie? Hvad er jeg uden heste og ponyer? 
Chek min Hp.
www.pony-freak.webbyen.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Vibs |
12-08-2002 15:07 |
|
Hejsa,
jeg har også brugt skinhealer på min ponys ben, men det hjalp ikke ret meget efter min mening.
Jeg har snakket med dyrelægen som sagde ok for det jeg nu bruger.
Jeg bruger noget som hedder "Hipposan gel", der står på hvordan man skal gøre.
Jeg gør det at jeg vasker benet i brun sæbe, og derefter tørrer grundigt. Bagefter smører jeg "Hipposan gel" på. Min dyrelæge sagde at det ville være bedst at bruge denne behandling 2 gange dagligt, men 1 gang dagligt kunne også gøre det.
Jeg købte "Hipposan gel" hos en rideudstyrs forretning.
Jeg kan ikke huske hvor meget der er i, men der er en hel del.
Den kostede 99 kr.
Men for en sikkerheds skyld kan du jo ringe og spørge din dyrelæge til råds...
Håber du kunne bruge dette til noget...
Knus Vibs  {> Gamle heste - Er de bedste! Der er kommet billeder i min præsentation, af min dejlige pony.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
*Pernilzze* |
12-08-2002 15:54 |
|
Jammen Heidi du har da skinhealer jo hehe. Rigtige rytter rider da hver dag.;-D
www.Novel.webbyen.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
*Pernilzze* |
12-08-2002 15:54 |
|
Eller retter og sagt det har VI Rigtige rytter rider da hver dag.;-D
www.Novel.webbyen.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
BB |
12-08-2002 18:27 |
|
Hej Heidi (den kloge)
Jeg har også prøvet med skinhealer (ikke på min egen hest, men anden der måtte være forsøgs dyr) og jeg synes det hjælper rigtig godt! Vi har ellers prøvet meget på den stakkels pony, for den fik muk så let som ingenting!
Muk kommer af fugt, og især hvis din hest går på en mudret mark kommer det let, men også det at hestens ben er våde hver dag gør det ikke bedre.... Jeg ville nok begynde at tørre hans ben.
Hilsen Manja og Rikke:-P Jeg rider stævner, for at have det sjovt! Måske går noget galt, også vinder vi!!  Tjek hjemmesiden for udstyrsfreak http://udstyrsfreak.webbyen.dk den er ikke helt færdig, men vi arbejder på det!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Heidi Meyer Pedersen |
12-08-2002 20:07 |
|
hejsa. du skal endelig ikke vaske det i sæbevand.. så bliver der bare mere mug.. men sprøjt noget atamon på så forsvinder det hurtigt..
Heidi http://heidi-m-p.webbyen.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Mullen |
12-08-2002 21:42 |
|
Min tidligere hest havde selv muk på siden. (Bagbenene)
Du kan ofre den sikre løsning, ved at kontakte dyrlægen. der fik jeg noget jeg skulle fjerne skorperne med, og bagefter smørre noget på to gange om dagen. Efter 14 dage var det væk.
Synes du skal være på den sikre side.
Mvh. Mullen
En god hest skal have en god rytter, for at kunne være god, en god hest bliver til en dårlig hest med en dårlig rytter på ryggen. Men en erfaren hest, gør en dårlig rytter til en god rytter8-)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det blødte? |
HeidiZ(Putin) |
12-08-2002 21:45 |
|
Tror lige jeg prøver nogle at jeres råd inden jeg tilkalder "doktor-pengegod".
Idag pillede jeg skorperne væk, men så begyndte det at bløde, er det normalt?
Tak for jeres svar  Venlig hilsen HeidiZ(Putin) Sjælen er ens i alle levende væsner, selv om kroppen er forskellige.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: Det blødte? |
|
|
Hej Heidi Z.
Min hest har også fået muk for 1 1/2 uge siden, den går på en god tør fold, så det kan altså godt komme selv om benene ikke har været våde. Jeg fik Virkon S og muk salve af dyrlægen, og har vasket og smurt med det i en uge, men jeg syntes ikke rigtig at det hjalp, så jeg har været inde og læse nogle af de gode råd, der står herinde om muk, og da jeg ikke ikke er særlig vild med at bruge noget alt for "hissigt" på hestens hud, bestemte jeg mig for at prøve honning, jeg vasker først skorberne af med rent vand (det kan godt bløde lidt), så sæber jeg såret ind i noget godt bakterie dræbende sæbe, som jeg har købt på apoteket, lader det side i 5 min og vasker så med rent vand, tørre efter med håndklæde, så det er helt tørt og smør det så med honning, jeg har kun brugt honning en dag indtil nu, men jeg syntes allerede at jeg kunne se at det var blevet bedre efter kun en dag, så det syntes jeg absolut du skal prøve.
Venlig hilsen Louise.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: Det blødte? |
|
|
Hejsa Heidi..
Skin healer er noget skidt..
Nu skal du høre.. Jeg har jo trods alt en hest med fire store hvide sokker..
Vask med biotex.. Det skal IKKE skylles af igen.. Og så smør med noget.. Jeg har en vidunder salve som jeg har fået ved dyrlægen.. Den indeholder antibiotika..
Men alt det pjat med skinhealer, atamon, brun sæbe og dens slags.. Ja det virker ihvertfald ikke på Leika hesten..
Det var mine "kloge" ord..
Hilsen Conni & Leika hesten..
Jeg har lige tilføjet flere billeder på min præsentation.. Tag og kig på dem.. Der er bl.a et fra dengang jeg blev konfirmeret..  Se min hjemmeside.. http://leikahesten.webbyen.dk/
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Forskellige midler |
|
|
Der skal forskellige midler til, til forskellige typer muk...
Det med at "dømme" at et middel er noget skidt er noget ævl! For det virker jo for andre!
Muk er MANGE forskellige ting, og derfor kan der være mange forskellige kure. Der er kun en ting at gøre - nemlig at finde dne kur der paser din hest. Men lad være at udsætte hesten for alt for mange forskellige forsøg - hvis det ikek kommer i bedring hurtigt kan dyrlægen tage prøver og ordinere det korrekte produkt.
Jeg har selv særdeles gode erfaringer med Skinhealer - det fik Montys mugangreb sidste vinter væk på 2 dage! Men det blev også opdaget på et tidligt stadie.
Før det har jeg altid brugt en muksalve jeg fik fra dyrlægen - det har også virket fint!
Hvis i ser hvad netdyredoktor skriver om muk er det da meget logisk at der er forskellige kure.
Personligt ville jeg nok afstå fra behandling med Honning. Det er et glimrende naturprodukt, som jeg godt kunen finde på at anvende på andre ting - men ikek på muk, der i visse tilfælde er en svampeinfektion. Svamp trives jo ekstra godt hvis der bliver tilført sukker, så direkte at hælde sukker på noget der kan være en svampeinfektion synes jeg er en dårlig ide! Til andre former for muk kan det sikekrt være fint - men kan DU se forskel? Hygge £isbeth ******** Women and cats will do as they please, and men and dogs should relax and get used to the idea. (Robert A. Heinlein)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Helt klart HONNING |
|
|
Hej..
Hvis jeg var dig ville jeg helt klart bruge honning!
Strigl ell. vask benet rent(men tør godt ellers glidder honningen af)jeg har ikke haft fjernet skorperne men har hørt at andre har haft gjort det..
Smør derefter HONNINGEN på og lad det side til næste dag hvor du starter for fra, det gør du til det går væk. Der vil ikke gå mange dage....:-D
Jeg bruger ikke andet da det virker, er naturligt for hester og det er BILLIGT....;-)
Håber du vil bruge det
Knuzz fra Anja Hansen
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: Avobit Basis Dry Feet |
|
|
Jeg ville prøve Avobit Basis Dry Feet. Kender en som med stor succes har brugt det mod en meget genstridig gang surstråle. Hendes hest plejer at have mug på sit hvid bagben om sommere, jeg skal huske at spørge hende om hun har prøvet at behandle mugen med Avobit.
Følgende er sakset fra Smedjeriet
"Avobit basis Dry Feet, et produkt til at optimerer den naturlige balance.
Avobit Basis kan bruge på hele hoven. Den sprayes let på til hoven er let fugtig. Avobit Basis sikre stabilitet. Desuden er den neutaliserende overfor de stoffer der kan give sur stråle. (ammoniak og svovlbrinter) og bakterier.
AVOBIT Basis Dry Feet kan også bruges i behandlingen af mug i kodeled.
AVOBIT Basis Dry Feet er neutraliserende og udtørrende overfor mug, og klarer et mugangreb inden for ganske kort tid."
Caro "A good horse is never a bad color" "Horses never lie" "Considering the horse" af Mark Rashid. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Lisbeth... |
|
|
Jamen skinhealer er nu noget skidt..
Jeg har hørt om flere dyrlæger som fraråder brugen af det..
Man må heller ikke bruge det, jeg mener det er 96 timer inden stævner og lign.. Siger det måske ikke noget..
Og jeg har set mange heste med mug.. Af forskellige arter, og har endnu ikke mødt en som med succes har brugt skinhealer..
Måske er det på grund af vores ler jord.. Jeg ved det ikke..
Men jeg kan ikke lide det, og det har jeg ganske bestemt lov til at skrive..!!
Hilsen Conni & Leika hesten..
Jeg har lige tilføjet flere billeder på min præsentation.. Tag og kig på dem.. Der er bl.a et fra dengang jeg blev konfirmeret..  Se min hjemmeside.. http://leikahesten.webbyen.dk/
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Connie |
|
|
Selvfølgelig har du lov at skrive hvad du vil - det har jeg også...
JEG har med success brugt skinhealer på muk - både på Monty og på andre - og det har virket hver gang. Kender også en hest der slet ikke akn tåle skinhealer - men det gør jo ikke produktet til noget skidt (ligesom andre ting ikke er skidt fordi NOGEN ikke kan tåle dem)
Der er mange ting man ikke må bruge før et stævne - Formocibasol er et af dem - er det så også noget skidt?
Vi skal ALTID overveje brugen af en hvilken som helst medicin før vi bruger den - og jeg mener som sagt at med den succes jeg har haft med brug af skinhealer - så fortsætter jeg med at bruge det - når det er nødvendigt. Og det kunne stadig ikke falde mig ind at smøre en mulig svampeinfektion ind i sukkerstads
Vi skal ikke overbehandle med skrappe midler - men der er heller ingen grund til atfnadre rundt med ting der ikke virker, og dermed udsætte hesten for at have ondt længere end nødvendigt. Hvis jer ser et mukangreb der ikke er i bedring efter 2-3 dage (ikke kureret helt - bare i bedring) så tilkalder jeg dyrlægen - for jeg vil ikke fejlbehandle - jeg vil behandle korrekt - og helst i første forsøg (det skal siges at det er 5-6 år siden jeg har haft behov for dyrlæge til den slags).
Som altid skal alle råd modtaget herinde tages med et gran salt og med tanke for EGEN situation.
Hvad jeg prøvede at formidle med mit første indlæg var, at der e rmange forskellige behandlinger, og det er op til hver af os at bedømme dem, afprøve dem og vælge dne der virker på den type muk VORS heste får (hvilket i høj grad er afhængig af de folde de går på)
Hygge £isbeth ******** Women and cats will do as they please, and men and dogs should relax and get used to the idea. (Robert A. Heinlein)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: Connie |
HeidiZ(Putin) |
14-08-2002 22:26 |
|
Tusind tak for jeres svar
Har fået noget salve at min dyrelæge som jeg skal smøre på 2 X dagligt, og efter 6 dage skulle det være væk.
Fortalte ham at jeg havde brugt Skinhealer. Han sagde at det ikke ville få mukken til at forsvinde helt, men det vat godt at bruge som efterbehandling/ forbyggende så det ikke kommer igen. Venlig hilsen HeidiZ(Putin) Sjælen er ens i alle levende væsner, selv om kroppen er forskellige.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|