Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

foder til ilter hest?
Forfatter: 
Dato:  11-08-2002 09:20
Min hest er meget ilter og bruger ofte sin energi på at irritere mig istedet for at lystre mig. Min berider siger at at jeg slet ikke må fodre med korn men skal fodre med lucerne og et eller andet andet, lige nu går han på sommergræs så jeg kan starte på en frisk med nyt foder. Jer som har en meget energifyldt hest, hvad fodrer I med?
0
0
Svar på denne tråd

Re: foder til ilter hest?
Forfatter: 
Dato:  11-08-2002 12:11
Jeg ved ikke rigtig om du kan bruge det til noget.. men i forrige nummer af hest og rytter var der en to siders reklame for et firma der sælger forskellige typer urtefoderblandinger. Jeg kan selvfølgelig ikke huske navnet på det men der var en blanding (den lilla) der var specielt rettet mod heste der bruger deres energi på alt muligt andet end lystre sin rytter!
Håber kan bruge det til noget jeg skal prøve at spørge ude på gården hvad navnet er for der er der nogen der vist nok bruger det og så vender jeg tilbage.
hilsen Anja
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  11-08-2002 15:22
ja undskyld mig men ved din berider ikke at Lucerne er den rene energi bombe??????

Jeg fodrede med havre - men er nu gået over til 75% byg og 25% havre - lidt - meget lidt lucerne - og så islænder/pony müslieblanding - en smule 1spk. hvidløg - men dajeg først lige er startet må jeg lige se om det virker - min hest havde/ har også meget energi - men det er pga. havren - derfor ændrede jeg det i sammenråd med min veninde(fodre nu som jeg gjore i vinters) - sååå Lucerne ændre nok ikke meget for dig og din hest.

Gitte*LJ*
;-DGitte*LJ*;-D
{>http://home19.inet.tele.dk/littlejohn/{>
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  11-08-2002 15:33
sjovt, jeg har hørt at byg er mere enrgirit end havre!!
har læst i en bog at majsflager skulle kunne dæmpe et iltert temperament...

B-)Det er naturligvis godt, når man
kan forsvare sine handlinger.
Men det er bedre, når man ikke behøver det.
:-D

EN HEST ER IKKE RINGERE END ANDRE BARE FORDI DEN HAR SOMMEREKSEM!!:-D

0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  11-08-2002 15:35
Gitte det kan da godt være at der er meget energi i lucerne, men det gør altså ikke hesten hed ligesom havre.

Prøv at læse denne Artikel om lucerne til heste

Pernille, jeg vil anbefale dig at fodre med tilskudsfodret FiberLux Basic og havre. Dangrønt laver gerne en gratis foderplan til dig.

Caro

"A good horse is never a bad color"
"Horses never lie"
"Considering the horse" af Mark Rashid.
(Y)
0
0
Svar på denne tråd

Re: foder til ilter hest?(Sille)
Forfatter: 
Dato:  11-08-2002 16:36
Byg Feder - havre giver energi.

Det er hvad jeg ved og selv har afprøvet på min hest, MEN 2 heste er jo ikke ens.

Gitte*LJ*
;-DGitte*LJ*;-D
0
0
Svar på denne tråd

Re: foder til ilter hest?(Caro)
Forfatter: 
Dato:  11-08-2002 16:37
Det kan jeg ikke udtale mig om - ved hvad jeg har læst forskellige steder og afprøvet mig til*SS* ingen sure miner - det var slet ikke ment som negativt - og jeg er først startet med Lucerne - minimalt - her sidste vinter.

Gitte*LJ*
;-DGitte*LJ*;-D
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  11-08-2002 16:46
Okay - nu har jeg læst det link du sendte med - og ja jeg overgiver mig - jeg havde nok ikke læst det grunddigt nok - men alligevel er der energi i Lucerne - så mit spørgsmål nu er:

Skal man fodre med Lucerne - skal man så droppe havren???

Kan man nøjes med at fodre med Lucerne og Byg?

Der står da godt nok at man kan nøjes med at fodre med Lucerne og så tilskudsfoder - men jeg tror ikke jeg forstod helt om man kunne smide havren væk?

Gitte*LJ*

Som ikke har så meget forstand på foder som hun troede*SS*
;-DGitte*LJ*;-D
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  12-08-2002 07:17
dodsonn og horell laver en speciel blanding til heste der har et ilter temp (om det virker ved jeg ikke)

rING TIL BROGÅRDEN I GENTOFTE DE STÅR FOR DEN DANSKE IMPORT, ELLER LÆS SELV ÅP WWW.DODSONNANDHORELL.COM

kARINA;-)

0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  12-08-2002 10:25
Først og fremmest så skal du tænke på, at ingen hest i verden generer mennesker for at genere dem. De gør sig utilbens fordi der er noget, der plager dem: For meget energi, smerter, frustrationer over uklare signaler, forvirring eller rangordensproblemer - eller af 1000 andre årsager.

Derfor kan du ikke være sikker på, at det kun er fodringen, der er problemet - så du må starte et sted. For det første er det en god ide at få hesten checket af dyrlæge, kiropraktor eller massør for at finde ud af, om den har ondt nogen steder. Kan der ikke findes smerter, og er hesten i øvrigt stort og flot gående, så check udstyret, specielt sadlen, sadler er årsag til MANGE problemer. Er du helt sikker på, at hesten har det fint nok fysisk, så skal du gennemgå dens leveforhold. Den skal på fold i mange timer, den skal have selskab af andre heste, den skal trives i sin stald, og så skal den selvfølgelig ikke have foder, der gør den mere højstemt, end den allerede er.

Er det virkelig bare foderet, der er problemet, så skal du give hesten så meget hø og andet grovfoder som muligt så du minimerer mængden af kraftfoder i det hele taget. Hvis hesten ikke alene kan leve af grovfoder og tilskud så skal du tænke på, at det, der giver hesten for meget energi er kulhydrater som findes i let tilgængelig form i korn og sukker (melasse). Derfor skal du så vidt muligt undgå kerne og alt foder med melasse. Lucerne var et udmærket alternativ til havre, hvis det altså ikke var overhældt med melasse, MEN DET ER DET - og det kan give dig ligeså store problemer som havren. Men kan du få fat i ren lucerne, så erstat havren ca. kg. for kg., det går fint nok og virker efter hensigten. Ellers kan du udskifte 30% havre med byg, det hjælper også noget.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  12-08-2002 18:31
Mig igen...
Til TinaMJ vil jeg lige sige at min hest er ikke plaget af andet end mig der stopper den op hele tiden.
Den ville gøre alt for at få lov til at drøne en springbane igennem 7 gange i træk og det er ofte meget svært at se om han har en lille benskade fordi han selv ignorerer den for at få lov til at drøne. Problemet er jo så at på en dressurbane bruger han meget energi på at blive bage og hidse sig op istedet for at høre på mig. Altså bruger han sin energi forkert. Min berider siger at jeg ikke skal fodre med nogen form for korn overhovedet! Jeg skal kun give lidt lucerne og suplere med noget jeg ikke kan huske hvad hedder. Vidst nok fiberlux.
Og så en anden ting: Havre er ikke så energigivende som mange folk tror. Det er kun lidt mere end de andre korn soter og fordelen er at man så skal fodre med mindre.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  12-08-2002 22:14
Tro ikke, at en hest der vil løbe en bane rundt 7 gange på trods af en skade er glad, den er bange, stresset, ophidset eller lign. og den skal håndteres anderledes.

Det lyder som om du har nogle store ridemæssige problemer, som skal korrigeres vha. træning, hvor det foregår ROLIGT - selvom det kan tage lang tid. Der er ingen lette løsninger og genveje med en fejlredet hest, men foderændring kan selvfølgelig være en hjælp. Pas på, at din berider ikke anbefaler dig alle de hurtige løsninger, som på lang sigt ikke fører til noget, i stedet for at tage den lange vej, der så til gengæld på langt sigt løser jeres problemer.

Og så gentager jeg, at heste der er meget ophidsede og varme tit har fysiske og psykiske problemer.
0
0
Svar på denne tråd

TIL TINAMJ
Forfatter: 
Dato:  14-08-2002 23:05
Kære TinaMJ,
Du aner ikke hvor nedladende det du lige har skrevet var for mig! Jeg spørger om et simpelt spørgsmål og svaret (fra din side) lyder på at jeg pænt sagt ikke kan ride at all! Min hest er for 117 gang ILTER!!! Han er hverken bange eller stresset. Han er bare en temperamentsfuld vallak der bliver meget ophidset af at springe. Han er også meget let at ophidse i dressur, og gør man noget han ikke forstår så hopper han gerne rundt. Har efterhånden haft 3-4 forskellige beridere og de har alle sagt at det er fordi han er så temperamentsfuld. Jeg har det sidste års tid UDELUKKENDE redet dressur og han er faldet meget til ro og jeg har fået meget mere styr over ham. Han har på det år gået fra 0 dressur til LB-klasser. Da det nu går så godt vil jeg også gerne springe lidt igen. Jeg har også fået af vide, af efterhånden mange, at han bruger meget energi på at modarbejde mig. Så min berider anbefaler nyt foder, og her er det så at jeg spørger jer om, hvad JERES erfaringer er. Jeg synes ikke selv at jeg burde spilde min tid på at forklare mig. Jeg synes ikke at du kan tillade dig at dømme ud fra 10-20 linier som jeg har skrevet, at jeg har store ridemæssige problemer. Du kan fx. spørge noget mere ind til hvad mit problem er. Hvis du havde gjort det, ville din unødige "beskyldning" ikke have været nødvendig. Gør dig ikke klog på noget du ikke ved nok om!!!HUSK DET!! Her har jeg trænet og trænet og trænet i at få imn hest på ret køl. Så er det faktisk ret provo at du skriver sådan noget om mig! Så jeg håber du i fremtiden vil passe at du ikke er for hurtig til at drage konklusioner!

Mvh. Pernille (som faktisk ikke er sikker på, om hun gidder stille spørgsmål mere)
0
0
Svar på denne tråd

Re: Rolig nu...
Forfatter: 
Dato:  14-08-2002 23:34
Pernille, prøv at læse Tinas indlæg bare som ordene står.
"Store ridemæssige problemer" behøver ikke at betyde, at du "ikke kan ride at all". Egentligt beskriver du jo selv, at det har taget dig et år at få ham så rolig, at du kan ride ham igennem en LB (i øvrigt da godt gået!), og du skriver så mere eller mindre, at han tænder temmeligt kraftigt af i.f.m. spring.
Så lige meget, hvad årsagen til hans (for) iltre temperament er, så giver selvsamme temperament dig jo ridemæssige problemer...ellers ville du jo heller ikke skrive her på HN efter gode råd til foder, der måske kunne afhjælpe problemerne lidt.
Så det at have "ridemæssige problemer" tolker jeg som at have problemer med at få hesten til at fungerere sådan som man ønsker det (uanset årsag, som altså ikke nødvendigvis behøver at betyde, at man er en tumpet rytter).
Jeg må indrømme, at jeg ikke synes, at TinaMJ's indlæg er spor nedladende, men tværtimod et forsøg på at kaste andre indfaldsvinkler ind på bordet, som også kunne være OK at tænke lidt over som muligheder til at ændre hestens adfærd under ridning.

Venlig hilsen Linda.

Hellere tænde et lille lys end at rase over mørket!
0
0
Svar på denne tråd

Re: Rolig nu...
Forfatter: 
Dato:  16-08-2002 19:04
Jeg synes bare, at du skal kontakte f.eks. Dangrønt og bede dem om at lave en foderplan, det er jo det de er der til.

Forklar dem dit problem, med hestens temperament og dens energi, hvilken race den er og alder m.v.

Jeg kender dit problem, min hest er ligeledes. Jeg tilred den som 3 års og den er ret ukoncentreret.
Den plejer at få (jeg mener det er) 40% byg og 60% havre, derudover får den e-amino og Placid fra Dobson & Horrel, det har fungeret rigtig fint.

Placid er beroligende urter.

Jeg begyndte at give den det en onsdag aften, skulle til stævne lørdag, fordi at jeg var temmelig frustreret over alt dens energi, jeg kunne næsten ikke galopere på den fordi den spændte så meget op og gloede på alting.
Og allerede fredag og lørdag var den meget mere rolig. Det endte med at den en 1. plads til stævnet.

Jeg red ikke undervisning en månedstid efter, men da jeg startede igen, spurgte min ridelærer om, hvad jeg havde gjort ved den. Jeg havde da ikke gjort noget sagde jeg.

Nå, det mente han nu at jeg havde, for vi havde knoklet med den hele vinteren og nu var den "vendt" på en måneds tid. og blevet mere koncentreret og rolig.

Det firma, som Anja winther i et af de første indlæg refererer til er ROSENLUND URTER, det har jeg nemlig også kigget på og overvejet.

Held & lykke med hesten

**Hilsen Sara-p**

D. 28/7: Min præsentation
er blevet opdateret med endnu flere billeder af min frække Romeo.

:) :) :)
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider