Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Spat?
Forfatter: 
Dato:  31-07-2002 15:13
Ved at søge efter "spat" i søgefunktionen har jeg bemærket, at de som har fået konstateret spat hos deres heste har fået det konstateret via en røntgen-undersøgelse eller ved bøjeprøve med efterfølgende lokalbedøvelse. Er der ikke andre "måder" man kan opdage en begyndende spat?
Baggrundshistorien er at min nu 10-årige hoppe er uforklarligt halt.. ind i mellem. Og jo, dr. dyr har været ude og se på hende og kunne da godt se at der var noget men ikke lige hvad. Han nævnte på intet tidspunkt noget om spat, men jeg har en voksende mistanke om at det må være det. Den kan være haltfri den ene dag, vi kan så tage en skridttur på 1 times tid i skoven (hvor hun konstant snubler over sine egne ben - men det tror jeg nu er fordi hun er ukoncentreret) for derefter at være halt den næste dag. Hvis man så bare kunne sætte en finger på problemet! Men det er ét af de pokkers "periodiske fejl"!!
Nogen erfaringer/råd/ideer??
mvh
KirstenJ

PS.. skal lige nævnes at hun til at starte med havde væske i begge bagkoder, men nu findes det kun i det ene. Det var selvfølgelig ikke til stede de gange dyrlægen var der. Det kommer og går også...
0
0
Svar på denne tråd

Re: Spat?
Forfatter: 
Dato:  31-07-2002 15:31
hej KirstenJ.
Min hest fik det konstateret efter en ganske alm. bøjebrøve, men da var han også 21 så det er vel naturligt. Han går også og snubler hele tiden, hvis man ikke lige "vækker" ham.;-)

vrinsk fra Helene

B)heste der er gamle behøves ikke at skramleB)
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  31-07-2002 23:28
ja, det KUNNE godt lyde lidt som spat, Shadow(ynddig dame på 30) har spat, og hun var også rentgående denene dag og næste dag man kommer...halt! desuden går hun trippetrippe forsigtigt på asfalt, men snubler i græsset, så rabatridning? niks, hun bliver vist heller ikkerørt så meget mere, bentøjet er slidt ned( tusind tak tarupgård, ups undskyld, sprang væk fra emnet)

jeg vil ikke give en diagnose på din hest, men måske du skulle have fat i dr. pille igen, eller måske en anden? for det er ikke normalt det der sker med din hest.

B-)Det er naturligvis godt, når man
kan forsvare sine handlinger.
Men det er bedre, når man ikke behøver det.
:-D

EN HEST ER IKKE RINGERE END ANDRE BARE FORDI DEN HAR SOMMEREKSEM!!:-D

0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  01-08-2002 08:52
Hmm, min hest fik opdaget spat da hun gradvist blev uridelig (hidsig og tempramentsfuld - det var hun normalt ikke) hun var ikke halt, det kulminerede da hun løb løbsk, da jeg steg op på hende for at ride.

Dyrlægen så hende i longe 2 omgange på hver volte og sagde spat, som blev yderligere bekræftet af røntgen billeder.

Når en hest "snubler" kan det også være tegn på seneskader. Jeg mener at Katrine H's hest fik konstateret en seneskade efter at have snublet i en periode.

Mvh.

Trine SH
Don't eat anything bigger then your head! - Miss Piggys slankeråd.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  01-08-2002 09:40
Spat kan ikke med sikkerhed konstateres på anden måde end ved røntgen, da det er forandringer i hasens glideled.
Det kan man ikke mærke med fingrene - der skal et billede til.

Hilsen Sif
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  01-08-2002 11:47
For at kunne fastslå med 100% sikkerhed, hvad der er i vejen, er der næsten ingen vej udenom en tur på dyreklinikken med klinisk undersøgelse, røntgen, scanning og hvad der nu ellers behøves.

Der er ingen måde, hvorpå man klinisk kan fastslå med 100% sikkerhed, hvad der er i vejen, men naturligvis kan dyrlægens erfaring sige ham, hvad der med stor sandsynlighed er i vejen.

Jeg har en hest gående hos mig med diagnosticeret spat - da han reagerer på bøjeprøve af begge haser - han bliver også behandlet for spat med kilesko, og er haltfri det meste af tiden. Der er ikke taget røntgen eller andet, da behandlingen jo virker, så det er overvejende sandsynligt, at diagnosen er rigtig. Nu er ponyen oppe i årene, og rides kun let, så diagnosen er ikke et problem for ham, men ville man vide noget om omfanget og prognosen, eller tænkte man i forsikringspenge, så skulle der selvfølgelig røntgen til.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  01-08-2002 12:33

Hej Kirstennj

Min hoppe begyndte at snuble meget på et tidspunkt og det viste sig at være en seneskade.

Derudover havde hun også spat + kodesenebenbetændelse.

De "typiske" spat-symptomer er ganske rigtigt at hesten kan halte den ene dag og måske ikke den næste.

Et andet tegn er hvis hesten ikke er 100 % rengående de første 10-30 min., men derefter bliver helt fint gående.

Longer din hest på volte og se om hun halter på et eller begge bagben. Er det begge er sandsynligheden for spat stor.

Men min Tritla havde kun spat i det ene bagben, såå....

Jeg synes at du skulle bestille tid hos Falk-Rønne. Han er virkelig god til ben-problemer - også med forslag til hvordan de løses.

Han fik min Tritla stort set haltfri i et ekstra år.

Lad os høre hvordan det går ??!!

Mh KatrineH

KatrineH

Det bedste er at putte sig med en islandsk uldtot
;D

0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  02-08-2002 22:16
Jeg vil også anbefale dig at få det tjekket hos en dyrlæge, Falk-Rønne kan jeg også varmt anbefale. Hvis du får stillet diagnosen nu, så er der en sandsynlighed for, at du kan beholde din hest længe endnu.

Min fik konstateret spat i den ene baghas som seks-årig (4½ år siden). Jeg lagde mine ambisiøse planer på hylden og besluttede mig for bare at tage tingene som de kommer.

I går havde jeg en besigtiger ude og lave hestepas til ham, for nu skal vi ud og starte distriksstævner!

Ha' en hypper dag ;-)
Diane

Fremgang bygger ikke på de kundskaber du har, men på hvad du kan bruge dem til.

0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  05-08-2002 09:01
Tak for alle jeres svar. Hun er stadig ikke helt rengående, men jeg regner med (håber) at smeden kommer forbi idag så vi kan få lagt de rigtige kilesko på igen. Hun har før haft kilesko på, men fik sidste gang kiler under skoen istedet. Hvis det ikke har en øjeblikkelig effekt må jeg "krybe til korset" (lyder så nærigt, men som alle andre hesteejere er penge jo ikke noget der hænger på træerne. Slet ikke i disse tider, hvor vintergrovfoderet skal købes) og få hende røntgenundersøgt. Har I nogen ide om hvad det koster? F.eks. hos Falk Rønne? Sidst jeg fik hende gennemlyst var for 8 år siden, så priserne er jo nok steget "en smule" siden.
Det frygtelige er også at jeg efterhånden mentalt har "afskrevet" den. Den er min øjesten (har haft hende siden hun var åring) men kan den ikke bruges som dressurhest, må jeg nok se i øjnene at den skal væk. Kan ikke holde ud at tænke på at sælge den som hyggehest. Den kan ikke engang bruges som skovturshest som den står nu, og der er ikke nogen papirer på den så den kan heller ikke bruges som avlshoppe. Og hvis man sælger den, hvilken garanti er der så for at den bliver stående hos dem til den dør af sig selv? Hvem siger ikke at den ryger fra den ene til den anden for til sidst at havne på en Italiens-transport? Så hellere aflive den.. grumt at tænke på. Så det vil jeg ikke. Jeg vil være positiv og sige at den bliver 100% ok efter at smeden har været der idag..
Men jeg skal holde jer underrettet om hvordan det går.
mvh
Kirsten
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  05-08-2002 09:13

Hej Kirsten

Det er svært at gætte på pris, men et eller andet sted imellem 1 - 2.000,- kr.

Du kan også ringe til Arnbjerg, som min veninde lige har haft ude til sin. Han har røntgenudstyr med i bilen. Han kører ud om eftermiddagen og aftenen.
Han konstaterede desværre spat på min venindes hest.

Vent dog med at aflive hende indtil du har fundet ud af HVAD der er galt. Måske er det ikke varigt.

Held og lykke.

KatrineH

;D

0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  05-08-2002 10:39
Hej KatrineH,
Jeg har nu heller ikke hentet boltpistolen, endnu :-D. Man bliver bare nogen gange så åhhhhh, når hesten er syg.
Arnbjerg, hvem er det, hvor bor han, tlf.nr?
Tak for al hjælpen...
mvh
Kirstenj
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  05-08-2002 10:56
Hejsa Kirsten

Hvis det er spat din hest har, så er der faktisk muligheder for at de kan blive gående igen.

Lige nu står lazer halt igen, nok pga sin spat, som dyrlægen mener kan være gået et hak videre, dvs blevet mere fremskreden.
Men jeg har stadig ikke opgivet hans dressurkarriere. Kender en del som har heste der var nærmest både skudt og parteret af dyrlægen, men som nu går dressur og spring på højt plan. de fik lagt guld ind i leddet, og den ene hest har i hvert fald ikke haft en eneste halt dag siden, og den går nu middelsvær dressur.

Overvejer selv om dete r løsningen på Lazers spat, men nu må jeg se hvad dyrlægen siger på torsdag, og om han mener det kan hjælpe. heldigvis er han en af de dyrlæger der gør det med guldet!

0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  05-08-2002 11:21

Hej Kirsten

I dagtimerne arbejder Arnbjerg på Landbohøjskolen.

Jeg får lige fat i tlf.nr.

KatrineH

;D

0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  05-08-2002 11:42

Hej Kirsten

Har sendt dig en besked !

KatrineH

;D

0
0
Svar på denne tråd

Re: Spat? Opdatering
Forfatter: 
Dato:  14-08-2002 08:55
En lille opdatering til alle jer som har givet gode råd og delt ud af erfaringer..
Grislingen er pt rengående og sprutter af energi. Der er ikke blevet gjort andet og mere end at smeden var ekstra opmærksom ved skoningen. Hun har fået de samme kiler på som hun altid har haft, så om det har været beskæringen som ikke har været helt "fin" i kanten forrige gang, skal jeg lade være usagt. Faktum er at hun nu er frisk og igang igen. Vi har nu både været i skoven og har redet dressur både på hårdt og blødt underlag. Og der er efter endt arbejde stadig nok krudt i madammen til at man ikke kunne skridte af på stubmarken ;-D. "Sådan én ved jeg godt hvad man bruger til!! Man skal løbe STÆRKT! Så det gør jeg NU!" SÅ vendte vi om og gik hjem igen.
Tak for alle jeres råd og erfaringer (y)
mvh
Kirstenj
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider