|
|
| "Adamspat" |
| Forfatter:  |
Sofie |
| Dato:  |
27-11-2000 23:50 |
|
Hejsa Allesammen
Jeg har været ude at kigge på en hest der har noget der hedder Adamspat, dyrlægen siger at det ikke gør noget men jeg har nu alligevel mine betænkninger ved at skulle købe den. Jeg ved ikke om der er nogen af jer der har hørt om det før, og hvis der er så vil jeg meget gerne høre jeres mening og måske oplevelser med "sygdommen"
MVH
Sofie
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| RE: "Adamspat" |
Marlene Tandrup |
28-11-2000 08:57 |
|
Prøv at kigge ind på www.dyrenesdoktor.dk, der har jeg skrevet et indlæg for at finde ud af hvad det er, så du kan kigge ind og se om der er kommet svar? Der er iøvrigt mange andre gode svar og spørgsmål!
Hilsen Marlene Tandrup
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Marlene Tandrup |
29-11-2000 11:39 |
|
Adamsspat er et udtryk, man i Jylland anvender om nydannelser i hasens glideled på ydersiden af benet. Hvis hesten ikke har kliniske symptomer (halthed eller positiv bøjeprøve), er disse røntgenforandringer næppe af væsentlig betydning for fremtidig brug af hesten. Nydannelserne forsvinder ikke igen.
Det var det svar jeg fik på dyrlægesiden www.dyrenesdoktor.dk hvilket i øvrigt er en side jeg varmt kan anbefale.
Hilsen Marlene Tandrup
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Signe |
29-11-2000 20:06 |
|
Hej Sofie!
Jeg kan godt forstå dig!
Min gamle pony fik konstateret spat efter at jeg havde haft den i 1 mdr.
Heldigvis gik handlen tilbage!
Jeg synes du skal overveje om du virkelig vil have en hest med spat!
Jeg ved det kan være hårdt (taler med erfaring) men det er mere end dobbelt så hårdt hvis man finder ud af at hesten ikke kan bruges til formålet som den er indkøbt til!
Jeg kender ikke adamspat men jeg kender/kendte mange heste der har/havde spat!
Jeg synes helt ærligt ik at du skal købe en hest der har spat!
Det kan godt være at dyrlægen siger at det ikke gør noget men...........
Et rigtig godt råd!: Køb ALDRIG en "syg" hest!
Den skal være gennem rask!
Og det er alligevel en del penge det koster at have en hest der ikke kan bruges til noget!
Men du kan jo skrive til min mail hvis du vil vide mere!
Hilsen Signe
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Tina |
30-11-2000 10:41 |
|
Jeg synes heller ikke at man køber en hest som fejler noget, for man ved ikke hvad det kan gøre senere. Måske gør nydannelserne ikke noget. Men der er en grund til de er der, nemlig at der er en eller anden slags fejlbelastning i hestens ben. 100% gode ben danner ikke nyt knoglevæv. Det gør kun ben med en forkert belastning, og de gør det for at "støtte" sig selv, et af naturens forsøg på at rette en fejl. Selve knoglenydannelserne gør altså ikke noget i sig selv, men de er et symptom på at noget er galt. Måske sker der ingenting nu, men hvis den udvikler rigtig spat efter et år eller to...sur røv, så har man en hest man ikke kan bruge.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|
Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet