Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Løsdrift for hver en pris??
Forfatter: 
Dato:  16-07-2002 18:21
Hej.

Jeg har min hest stående herhjemme i løsdrift og har haft det siden sidste sommer. Nu er sagen den at jeg gerne vil rykke den hen til et sted med ridehus her til vinter. Jeg har så et sted i kikkerten, som har både løsdrift og bokse og jeg er derfor blevet lidt i tvivl om jeg skal vælge det ene eller det andet. Normalt ville jeg sige selvfølgelig skal det være løsdrift, men der er flere ting som "spiller" ind.

Bl.a. så er min hest ikke særlig dominerende overfor andre heste og i deres løsdrift går der 10 heste i hver, spørgsmålet er så om hun vil blive "trynet" af de andre. Dette bekymrer mig især fordi hun her i vinter tabte sig rigtig meget da hun gik i vores egen løsdrift på trods af at hun blev "stoppet" med foder (Dobson, havre, olie, rigeligt hø mv.).

Helt andre og mere egoistiske synspunkter er at hvis jeg vælger løsdriften, så skal jeg ikke selv stå for indlukning fra fold (det skal man ved boks) og da jeg først har mulighed for at komme ud til stalden ca. kl. 19 vil det jo' blive lidt af et problem at skulle lukke hende ind hver dag (men sikkert ikke større end at jeg vil kunne finde nogle som mod betaling gad at hjælpe).

Pyha....tænk hvor mange bekymringer man ville undgå hvis man ikke havde hesten:-D ......Men man vil jo' ikke undvære "kræet" alligevel:-D

Mvh.

Trine SH

Don't eat anything bigger then your head! - Miss Piggys slankeråd.
0
0
Svar på denne tråd

Re: Løsdrift for hver en pris??
Forfatter: 
Dato:  16-07-2002 20:06
Selvom jeg normalt ville sige løsdrift, så vil jeg nok i denne situation vælge boksen, da din hest blev tynd sidste vinter. Tænk på at denne gang vil hun skulle gå med fremmede heste, og chancen er nok stor for at hun vil blive domineret. Dog er det alligevel svært at sige, når man ikke ved hvilken slags løsdrift der er tale om....hvor meget plads er der? ER der risiko for at en strid hest kan spærre indgangen for de andre....eller er der ædeplads til hver hest...?
Men hvorfor risikere at hun bliver tynd igen til vinter, hvis du kan have hende på fold om dagen og i boks om natten, det lyder for mig som den bedste løsning. Det gør vel ikke noget hvis hun først kommer ind ved 19 tiden, selvom det er vinter?
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  16-07-2002 20:42
Hejsa....

Jeg har et indlæg under hyggesnak, der hedder KRISE!!!

Jeg har nemlig det problem at min dejlige fjordhest som altid har stået ude...pludselig skal ind i boks og stå, da der ikke er nogen heste på løsdrift om natten mere...det er virkelig krise synes jeg...da han elsker at stå ude og altid har gjordt det...jeg er bange for han måske bliver deprimeret af at skulle blive lukket inde i en boks...(hvis du forstår)

Men det med at din hoppe skal blive trunet...altså en skal jo være grisen i pølseenden....men ingen siger det skal være din....med hensyn til når de skal fodres kan i jo binde dem...så får alle deres mad...

Min fjordhest var "lederen" i flokken, og var eget bask, når der var mad...men kun når der var mad, ellers fik de roligt sammen....men bind dem mens de spiser....

mvh. Sarah

Det gode øjeblik er ofte NU, man opdager det bare tit forsent!!!
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  17-07-2002 10:50
Jeg havde nok ikke taget hesten ind i boks, når den er vant til at gå ude nu... tænk om den ikke bryder sig om det og tillægger sig nogle grimme vaner??!?!?!
Løsdrift er jo det mest naturlige!!

Er der ikke mulighed for at den kan gå i løsdrift og så kan du skifte til noks hvis det går galt???

-miki-

:-D Man må tage skrammerne som de kommer
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  17-07-2002 12:48

Prøv med løsdriften i første omgang, men hør dem om de binder hestene op mens der spises, samt om der bliver lavet tilstrækkeligt mange hø-bunker, så alle kan få !

Du kan jo TIL ENHVER TID tage hende hjem igen. Så det er jo lidt luksus ;-).

Bare hold grundigt øje med hende i starten !

KatrineH

Det bedste er at putte sig med en islandsk uldtot
;D

0
0
Svar på denne tråd

Løsningen blev...
Forfatter: 
Dato:  17-07-2002 23:27
...at hun kommer i boks.

Jeg var ude og kigge på forholdene idag og jeg tør ikke rigtig "binde an" med at sætte hende i løsdrift igen af flere årsager. For det første er der kun vandkopper indenfor og døråbningen er ikke så stor dvs. at hun kan blive "holdt" ude. En anden ting var at de folde som var tilknyttet til løsdriften var ret små og egentlig beregnet til ponyer og så kommer boks hestene meget på fold (dvs. hele dagen fra solopgang til solnedg.). Heldigvis lader det til at der er mulighed for at rykke hende i løsdriften hvis det skulle være et problem.

Bortset fra det så tror (og håber jeg) at jeg har fundet et rigtig godt sted at have hende opstaldet.
Stedet ligger 7 km fra hvor jeg bor, der er 1,5 km til skoven, 2 store ridebaner og et stort nyt ridehus. Dejlig lys og luftig ny stald med store bokse, store folde (lidt over 1 tdl. pr. hest så vidt jeg forstod), vandspiltov osv. osv. Og fremfor alt går de meget op i hestens ve og vel uden at være snobbede, tværtimod så virker folk bare så rare og forstående.

Stedet hedder forøvrigt Engtoft og kan ses her: http://www.engtoft.dk

Mvh.

Trine SH
Don't eat anything bigger then your head! - Miss Piggys slankeråd.
0
0
Svar på denne tråd

Re: Løsningen blev...
Forfatter: 
Dato:  18-07-2002 00:02
det er jeg glad for på dine og hyppens vegne, held og lykke det nye sted!!!

EN HEST ER IKKE RINGERE END ANDRE BARE FORDI DEN HAR SOMMEREKSEM!!:-D

0
0
Svar på denne tråd

Re: Løsningen blev...
Forfatter: 
Dato:  18-07-2002 07:39

Tillykke med det Trine !

Der ser rigtig lækkert ud. Min ismule kunne også sagtens opstaldes sådan et sted, bare i løsdriften. Og du har ret, den ser ikke ud til at være bygget til store heste...

KatrineH

Det bedste er at putte sig med en islandsk uldtot
;D

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider