Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Ingen sko - ømme fødder?
Forfatter: 
Dato:  14-07-2002 00:03
Hej,
Jeg har et lille spørgsmål!!
Jeg har i et stykke tid gået og tænkt på, at tage skoene af min pony. Jeg har haft ham et års tid. Inden havde han altid gået uden sko. Men han blev så heller ikke redet så meget.
I går var smeden der så og tog skoene af ham og det lod ikke til at han var ømtået bagefter.
I dag kunne jeg se, at han gik lidt mere forsigtigt end han plejer. Jeg har hørt at der kan gå lidt tid før hesten vænner sig til at gå uden sko. Er dette rigtigt? I så fald, hvor længe?
Det gik ellers fint nok når han gik på grus, staldgang m.m. men han kunne absolut ikke lide at gå på jord med små sten. Det er der på vejen ud til grusbanen, så han gik meget forsigtigt over. Det underlige er, at det virkede som om det kun var hans venstre forben der var ømt da han gik over de små sten! Er dette normalt?
0
0
Svar på denne tråd

Hesten skal ikke vænne sig...
Forfatter: 
Dato:  14-07-2002 00:52
...hvis den er øm - skal den skoes. Eller: den skal i hvert fald efterses!
Min egen hest har altid kun - i den tid, jeg har haft hende - haft sko på forbenene. Men for en uge siden blev hun pludseligt øm - baghovene kunne - efter 7 år - ikke holde til mere ridning uden sko. Efter en pålægning af to bagsko var hun som ny....

Hvad siger det dig?
Hun havde samme symptomer som din hest...

Hug your Horses!99E Se mere Natural Moosemanship & mine tegninger HER!
0
0
Svar på denne tråd

Re: Hesten skal ikke vænne sig...
Forfatter: 
Dato:  14-07-2002 11:13
slap lige af moster...
heste skal ligesom os opbygge hårdhud under fusserne... hvis du har gået med sko et år så kan du heller ikke rende rundt på grus i bare tæer så mit råd er at give den lidt tid til at vende sig til at gå uden sko...
knuz stine...
;-D SPUNK TIL FOLKET:-* Det er muligt at blive afhængig af spunk.>o<
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  14-07-2002 11:23
Giv den en uges tid eller 2, hvis det ikke er HELT galt, og snak så med smeden, hvis den stadig er øm - og lad ham vurdere, om den kan gå uden sko eller ej.

Hvis du har fået den beskåret som vanligt, kan det godt give problemer, normalt lader smeden hoven være lidt længere hvis hesten går uden sko, og når man tager skoene af kan det være en god ide helt at lade være at beskære, men bare rette hovene til, den dag de tages af. Så kan smeden beskære efter 4-6 uger, så har man givet hesten de bedste chancer for ikke at blive ømtået.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  14-07-2002 12:07

Jeg tror ikke på det med hård hud under hovene. Hvorfor vil du så gerne have at den skal gå uden sko?

Michelle L
0
0
Svar på denne tråd

Re: det sundeste for hoven
Forfatter: 
Dato:  14-07-2002 17:15
....er jo at gå uden sko! Du skal se, han vænner si g nok til at gå uden sko igen, når han har gjort det før. Jeg er absolut imod at sko en hest/pony bare fordi "det gør man". Der skal være en grund til det. Mine ponyer går uden sko, og deres hove er i tip-top stand, aldrig sure eller flækkede.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  14-07-2002 20:25
Hvis du skal undgå at hesten er øm når den går barfoedet, skal du SLET ikke undlade at beskære den!
Det er ikke kun hovvæggen der vokser på en hov, men dragter, sål osv. vokser meget.
Hvis du ikke sørger for at trimme dette, vil lange dragter trykke op i sålen når hesten går, og gøre din hest meget ømtået.
Hvis dragthjørnerne er meget lange, vil de også klemme omkring strålen, så alt i alt vil det være dømt til at mislykkedes hvis du ikke trimmer en barfodet hest.
Det du skal gøre er, at få fat i en smed som virkelig kan finde ud at at trimme heste uden sko, ellers kan du lige så godt opgive projektet.
Hilsen Mia (som bor et sted med 16 barfodsheste)
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  14-07-2002 20:34
Jeg ser også at det sundeste for hoven er at gå uden sko, så det er helt klart at foretrække.... så giv det en tid og hold øje med både hove, ben og underlaget.

Jeg kan ikke se nogen grund til at hesten skal gå med sko, hvis hesten har hove til at gå uden og der bliver taget de hensyn, der skal tages under brug af en uskoet hest.... hovens spændstighed bliver jo forringet af at bære sko.. så hvis arbejdet med hesten og hovene matcher "hest uden sko"... så er det da bare dejligt.. :-D og ellers kan man da altid spørge den person der hedder "smeden"..
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  15-07-2002 00:36
ok, tulip, her er en grund til at sko!!
min tidligere pony part havde haft forfangenhed, men med sko kunne kan gå smertefrit, tilmed galopere og bukke med mig!!!

en anden grund, en del heste rides meget på vej, asfalt m.m som slider ret meget, men det kommer også an på hvor ofte rides hesten??? og hvor hårdt?

EN HEST ER IKKE RINGERE END ANDRE BARE FORDI DEN HAR SOMMEREKSEM!!:-D

0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  15-07-2002 01:00
ups, det var ikke for at lyde grov, jeg glemte bare nogle smileys, de kommer her...
;-) :-):-):-):-):-)

0
0
Svar på denne tråd

Re: Sko kan nu være nødvendigt
Forfatter: 
Dato:  15-07-2002 11:34
Hmmm....

Det kan jo også være at en hest har brug for skoene til at støtte hoven, der er jo nogle heste der står mere eller mindre "forkert" på benene.

Fx min hoppe. Hun er en smule platfoden, som hendes forsko afhjælper. Har hun ikke sko på - og det har hun prøvet - bliver hun ømtået, endnu mere platfodet og hoven flækker, så hun kan ikke undvære sko

Det er lige som med mennesker. Har man en forkert fodstilling der kan afhjælpes ved at tilpasse ens sko, så gør man da det, så det bliver mere behageligt at gå rundt.

Mvh...
Rikke L

At turde er at miste fodfæstet for en tid - ikke at turde er at miste sig selv for altid

Opdatering af præsentation
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  15-07-2002 22:24
jeg er enig med dig!!! Rikke.

0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  16-07-2002 09:25
Jeg er nu ikke så enig ;-D
Du kan ikke sammenligne en hov med et menneskes fod... vi HAR altså ikke så meget horn, man kan beskære af.
Hvis hesten går skævt vil en sko ikke "helbrede" dette. Den kan tage noget af sliddet fra hoven (da det så "bare" er skoen der bliver slidt skævt), men ved en rigtig beskæring kan du sagtens rette op på en hov, der bliver slidt skævt.
det er også derfor det er så vigtigt at trimme og beskære en hest der går uden sko. Hvis ikke man gør dette, kan der opstå forkerte spændinger i hoven med deraffølgende revner eller ømme hove, og projektet mislykkedes.
Der er ingen tvivl om at ingen sko er sundere for hesten, men man skal huske på at det kræver lige så meget arbejde som ved en skoet hest.
Hilsen Mia
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  16-07-2002 09:39
Ved godt du er en af disse barfodsryttere...en teknik jeg tager dyb afstand fra, fandt jeg ud af da jeg bl.a. læste det lange indlæg der engeng var på "træning" tror jeg det var, så det vil jeg slet ikke kommentere. Ingen grund til at starte en lignende tråd igen :-)

Mvh...Rikke L

At turde er at miste fodfæstet for en tid - ikke at turde er at miste sig selv for altid
Søren Kierkegaard
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  16-07-2002 10:15
Jammen Rikke, det er jo også helt op til dig.
Du har aldrig set hverken vores heste eller deres hove, men jeg kan love dig at de blive passet efter alle kunstens regler, og de er superflotte uden revner eller smuldren af nogen art.
Hestene bliver redet på asfalt, grus og blød bund, og alle trives super.... du har måske ikke undret dig over at der ikke kom mere ud af det hysteri der var den gang??
Vi havde faktisk dyrlæger i massevis ude (som vi selv havde inviteret) fra hovplejerådet, og de fandt det meget interessant. Den smed der ikke kunne lide det, og mente at det var meget dårligt for hestene, blev "sat på plads" af dyrlægen, da han måtte indrømme at der intet skadeligt var sket. Den anden meget hidsige "debattør" der kaldte sig selv lægmand for Hestens Værn, fik en KÆMPE reprimande fra dem, da han som sagt aldrig havde set vores heste heller, og derfor ikke ikke kunne udtale sig om det (ihvertfald ikke på deres vegne). Hestens værn var også inviteret herud og kom og så det, og var meget interesserede.
Det hele bunder I at smedene ikke bryder sig om at der kommer nogen og tager deres arbejde... det kan jeg da godt forstå! Det er da ikke fedt at der kommer nogle veluddannede mennesker fra Tyskland, der virkelig ved hvordan man beskærer en barfodshest, når man nu har lært at "alt" kan løses ved et par sko.
Men så kan man se på noget andet! Den opdaterede liste over registrerede beslagsmede i DK er på 175 mand! Der er ca. 150.000 heste i DK.... hvor mange tror du der bliver beskåret af "hjemmeoplærte" smede??
Nej, jeg har absolut heller ikke lyst til at rippe op i den fuldstændigt absurde "debat" der foregik dengang, men jeg synes faktisk at det er yderst uheldigt at lade sig rive med af en hysteri-stemning, over en dråbe blod (som SELVFØLGELIG ikke skulle have været der, men et uheld er et uheld), og især noget man aldrig selv har set.
Hilsen Mia

Charme er at få svaret "ja" uden at have stillet noget bestemt spørgsmål

Albert Camus
0
0
Svar på denne tråd

Sko kan nu være nødvendigt
Forfatter: 
Dato:  16-07-2002 11:12
FÅ sko på hesten hvis den ømmer sig... og du skal helst lade være med at ride i for meget grus for min hest efter jeg havde redet på grus i lidt tid gik han altså på strålen og blev mere end halt... selv om du måske ikke rider så meget så er det alligevel nødvendigt fordi at hvis hesten går for meget rundt på sten og grus o.s.v bliver den altså halt hvis den ikke har sko på, godt nok er det dyrt men det er en god ting. du skal hvert fald ikke ride den hvis den er øm i sine hove.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  16-07-2002 17:45
...nu er min modstand ikke kun baseret på det indlæg der var heinde, og jeg er heller ikke en person der "lader sig rive med af en dråbe blod" - men det kan du jo ikke vide, da du ikke kender mig privat *S*

Min holdning er baseret på hvad jeg har læst, hørt og set inden for emnet, og endnu er der intet der har virket logisk og fornuftigt på mig :-)

Mvh...Rikke L

Søren Kierkegaard
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  16-07-2002 22:57
Fair nok Rikke :-)
Hvis du nogensinde skulle få lyst til at se en hel stald med meget forskellige heste, der førhen har været skoet, men nu går uden, og fungerer rigtigt godt, skal du være velkommen til at maile mig og komme ud og se.
Hilsen Mia

Albert Camus
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  16-07-2002 23:34
Det kan godt være jeg gør det en dag *S*

Tak for tilbuddet... :-)

Mvh...Rikke L

Søren Kierkegaard
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  17-07-2002 20:39
Hej igen,
Tak for alle svarene :-)
Min pony går stadig uden sko og nu går det meget bedre :-D Han går helt normalt, så i morgen vil jeg lige så stille begynde at ride lidt igen!!
Så han skulle bare have lidt tid til, at vænne sig til at gå uden sko...
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  17-07-2002 23:58
det var da godt!!

0
0
Svar på denne tråd

Til Tosca...
Forfatter: 
Dato:  18-07-2002 00:50
Jeg kom lige til at tænke på et lidt, syntes jeg selv, praktisk spørgsmål :-)

Du skriver i din præsentation, at du gerne vil ride military på din hoppe....men hvad vil du gøre i stedet for mordax ?:-)

Mvh...Rikke L

Søren Kierkegaard
0
0
Svar på denne tråd

Re: Til Tosca...
Forfatter: 
Dato:  18-07-2002 07:11
Hej Rikke
En uskoet hest glider næsten ikke, hvorved mordax ikke er nødvendigt.
Det kan selvfølgelig tænkes at hvis regnen har silet ned en hel dag, og der er spejlglat, at jeg må melde fra, men så gør jeg det :-) Hellere det end sko.
For mig at se er det ikke kun sundere, men også superpraktisk uden sko. Hesten kan stå helt fast på staldgangen, sneen klamper ikke, hesten kan gå på is uden at skride rundt, ingen sparkeskader på folden, ingen blå tæer hvis en af dem lige skulle glemme hvor dine fødder var osv.
Jeg synes det er skønt :-)
Hilsen Mia

Albert Camus
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  18-07-2002 23:33
man kan da godt få blå tæer selv om at ponyen ikke har sko på!...?

B-)Det er naturligvis godt, når man
kan forsvare sine handlinger.
Men det er bedre, når man ikke behøver det.
:-D

0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  19-07-2002 07:08
......jeg fik pillet Misses forsko af den 17. december sidste og ved at tænke lidt mere over det underlag, som jeg rider på går hun fatisk uden endnu. Nu har hun så osse stået stille et par måneder pga. huskøb og kun blevet redet max 2 gange om ugen. Hun trives fint uden sko. Dog var planen at hun skulle ha' haft dem på igen her til sommer, men da det åbenbart ikke er nødvendigt får hun lov til at gå uden, så længe hun kan.

Hun var da osse en smule ømtået de første par uger, men så gik det stille og roligt i sig selv igen. Nu var vi osse så uheldige, at frosten satte ind 2 dage efter, at hun havde fået skoene taget af. Dog ville jeg ikke kunne ha' redet i sneen i vinters, hvis hun havde haft sine sko på. Desuden skal man hellere ikke være helt så afhængig af sin smed som med sko, da de bedre kan gå en uge længere uden. Så er der jo osse den økonomiske side i sagen....

Dog menere jeg at man skal klappe sko på sin hest, hvis det er nødvendigt. Jeg er bare heldig lige i tiden, men skoene kan jo osse blive nødvendige for os igen.

Bare et lille besyv herfra....

Eva L
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  19-07-2002 15:18
Til Sillemusen
Det kan man sikkert, hvis hesten får trådt rigtigt godt, men jeg blev da lige jokket lidt på, af vores lidt klodsede og ikke så respektfyldte frieser forleden, og jeg fik ikke en skramme.
Der kan selvfølgelig være lidt held i det også, men jeg er nu stadig overbevist om at jeg havde været i meget dårlige forfatning bagefter hvis den havde haft sko på :-)
Hilsen Mia

Albert Camus
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  21-07-2002 22:05
en frieser? hold da fast de er jo store!

jeg er blevet jokket på af en ismule med sko, der skete ingenting, så du har nok ret, det er nok lidt baseret på held!

B-)Det er naturligvis godt, når man
kan forsvare sine handlinger.
Men det er bedre, når man ikke behøver det.
:-D

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider