Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Hvad skyldes hosten?
Forfatter: 
Dato:  09-07-2002 22:06
Min veninde har en vallak på 12 år. Igennem det sidste års tid har han hostet med mellemrum.
Dyrlægen har været ude flere gange og hesten er blevet chekket. Der har ikke været noget at sætte fingeren på, hverken astma, allergi, etc.. For et par måneder siden blev der lavet en kikkertundersøgelse og den viste absolut ingenting, udover tydelig irritation af hosteriet. Hesten fik dog, som forsøg, en maske, hvori der skal gives inhalationsspray Flixotide 250 mikrog/dosis - 4 pust i hvert næsebor x 2 daglig.
Dette har ikke hjulpet en disse, så jeg lovede veninden, at jeg lige ville høre herinde, om nogle har gode ideer til hvad det kan være.
Mange hilsner
Natasha
0
0
Svar på denne tråd

Re: Hvad skyldes hosten?
Forfatter: 
Dato:  09-07-2002 23:41
Vand i foder - vand på hø og halm/sæt den på spåner.

-Hav den ALDRIG inde når i fejer staldgang osv.
-Hav den så meget ude som muligt!
Det lyder for mig som en støv-irritation!

Det er mit bedste bud!

- Desuden er minimal støvbelastning givtigt for ALLE heste!

Pøj pøj med det!

Vrinsk,
Carin & Atlet :)
Elsk mig mest, når jeg fortjener det mindst - for der har jeg mest brug for det
:-)
http://www.hingst.dk
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  10-07-2002 03:09
Carin har ret. Noget af det værste for heste (alle heste) er støv og manglende frisk luft.
Det giver faktisk ofte problemer netop i 12 års alderen!
Giv den kun wraphø, sæt den på spåner/hamp/hør og mug ud hver dag - eller endnu bedre: i løsdrift.
Sørg for virkelig god ventilation. Al staldluften skal udskiftes 1 gang i timen. Det er der ikke mange stalde, der kan overholde.

Faktisk er det et meget stort problem for mange ældre heste, der har stået på stald 'altid', at de udvikler luftvejsproblemer. Der er mange heste, der aldrig når at blive 'ældre' eller gamle, derfor er der måske mange mennesker, der ikke ved dette.

:-) fra Nina
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  10-07-2002 15:32
Hesten går på døgnfold og har gjort det længe nu. Om vinteren er han ude de fleste lyse timer. Støv havde været en af de første tanker, men han hoster stadigvæk kun i perioder om vinteren, når de er på stald, som om sommeren når de er ude døgnet rundt.
Der er blevet holdt øje med pollental og der er heller ikke noget mønster i dette. Han virker ikke sløv eller belastet på nogen måde, men opfører síg som altid.
Min veninde er selvfølgelig utrolig ked af situationen.
Jeg takker for jeres svar og håber at i kommer igen med evt. flere muligheder..
Mange hilsner
Natasha
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  10-07-2002 17:02
Hej Natasha
Min gamle hest på 23 år hoster næsten hver gang han starter med at trave. Et enkelt host, og det er det. Om han står inde, ude, fodres med alm. hø eller støvfrit det gør altsammen ingen forskel.
Dyrlægen har givet ham en indsprøjtning for det, men det har ikke hjulpet !
Heldigvis virker han ikke generet af det daglige host.
Og i weekenden var vi til distanceridt hvor hestene jo bliver dyrlægekontrolleret før og efter ridtet, og der fik han topkaraktere begge gange. Og de dyrlæger lytter jo til deres hjerte og lunger, så mon ikke de havde opdaget noget.
Så jeg akseptere det, og vil ikke gøre mere ved det. Tager hosten til er det jo selvfølgelig en anden sag.
MVH Charlotte

>o< Heste er som vin - jo ældre jo bedre ! >o<
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  10-07-2002 19:48
Jeg har også en 11-årig hostehest. Der er ikke noget at høre på hans lunger, men ikke desto mindre, så hoster han altid et "starthost" når han starter med at trave (eller galopere fra stilstand på folden) - og det er så det hvis han vel at mærke går ude.

Hvis han står inde, så hoster han mere end det, og han har også flere vintre i træk fået pencillin for luftvejsinfektioner, og så er hosten gået tilbage til normalt niveau igen.

Min bliver nu helt hostefri om sommeren, er fx. helt fri nu, men så snart han kommer bare lidt ind, så er den gal igen - men det er ikke specielt når han får hø, det er på alle tidspunkter, og han hoster også, når han ruller sig på folden når det er støvet.

Jeg kan heller ikke se reaktioner på pollen, ej heller når der strøs (gør jeg ikke når han er der, men har testet reaktionen) - så nu går han simpelt hen ude om vinteren, han kommer ind og bliver fodret og så ud igen (sammen med en anden hest, og der ER læskur). Han virker heller spor generet af hosten og har ingen åndedrætsproblemer, men har jo så alderen til luftvejsproblemer, og så er jeg ret sikker på, at han indtil han var 4 år næsten ikke fik lov at komme på fold, det kunne jo spille en rolle.

Jeg skal i gang med et forsøg på at give ham kombucha svamp på baggrund af de gode resultater andre fra HN har haft med dette, men min svamp er blevet muggen, så jeg er nødt til at købe en ny, så det bliver ikke før senere på sommeren, jeg går i gang med det - men det var måske også værd at prøve for dig.
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider