Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Fluer i stalden?
Forfatter: 
Dato:  07-07-2002 04:51
Vil bare lige høre, om der er nogen, der har en god idé til at nedsætte flueplagen i stalden?

Vi kører med madras hele året (de er inde om natten), for at gulvet ikke bliver for hårdt.

Er ikke meget for at sprøjte, men det er snart sidste udvej.

Hvordan klarer I jer?

Har overvejet "Stalosan", men er det ikke rasende dyrt i brug?

Kan være, man skal importere en flok gekkoer, eller sende bud efter en halv million svaler. Hvis I kender nogle svaler, så sig LIGE til dem, at vi holder party........

Nå, pjat til side, men det er faktisk ret irriterende.

Annette B.
En Pony-mor
0
0
Svar på denne tråd

Re: Fluer i stalden?
Forfatter: 
Dato:  07-07-2002 09:42
Jammen når du anvender madrads-metoden om sommeren, er det den rene udklægningsanstalt for fluelarver, medmindre du bruger stalosan.
Jo stalosan er da dyrt, men ikke rasende dyrt, og hvis du alligevel vil ofre pengende er det stalosan F du skal bruge på denne årstid.
Altså, mine står på spåner, der bliver muget hver dag, og alligevel bruger jeg stalosan F. Og ja jeg har fluer, men de er slet, slet ikke nogen plage. Ingen sorte kolonier i hjørnerne i boksene, og ingen generede heste.
Så hvis du vil undgå en flueplage, er der kun følgende muligheder. Enten totalt rene bokse, eller anvend stalosan F, eller bedst begge dele.
Beklager at der heller ikke denne gang er nemme løsninger.
0
0
Svar på denne tråd

og så svalerne...
Forfatter: 
Dato:  07-07-2002 13:28
Jeg har en stald som Zeusen's spåner.. rene bokse hver dag.. stalosan på gulvet hver gang og så har vi mange svalereder... Jeg tror ikke jeg har set en eneste flue i min stald i år... jeg er ret heldig!!

Men jeg gør så også det at en gang om ugen muger jeg ekstra godt ud og skubber det rene op ad væggene.. lader gulvet tørre og så kommer der stalosan på.. det er effektivt.

..og jeg må sige at jeg personligt er vildt modstander af madrasser i boksene.. jeg har tit og ofte set heste med meget dårlige hove fordi de står i deres eget tis... det er en rigtig dårlig løsning efter min mening... hvorfor får du ikke de gummimåtter på gulvet i stedet.. de reklamere tit for dem øverst på siden her! Det er da nemt og bekvemt.. og ingen fluer!!

-miki-

p.s. Jeg tror mine svaler er hook'd på et sommerparty *gg* men kun hvis det er poolparty hi hi

:-D Man må tage skrammerne som de kommer
0
0
Svar på denne tråd

Re: og så svalerne...
Forfatter: 
Dato:  07-07-2002 16:17
min smed siger at stalosan udtørre hovene, derfor bruges et alternativ, som er billigere og lige så godt, navnet øhh, er købt hos poda hegn, de må vide det.
...INA
0
0
Svar på denne tråd

Mit bedste råd...
Forfatter: 
Dato:  07-07-2002 22:23
...er simpelthen at få fjernet HELE madrassen i foråret, inden fluerne klækkes, det gør de nemli i de dejlig varme madrasser og desuden så må der da også blive ret hedt i stalden med de store madrasser om sommeren, der må da opstå en hel del kondensvand i løvbet af nætterne, det gør der da i hvert fald hos os selvom der bliver luftet ud for fulde gardiner...

Så mit råd er simpelthen fjern madrasserne og få evt stalden højtryksrenset i løbet af sommeren, så får I da fjernet alle flueæggene og jo tidligere på foråret/sommeren jo bedre, da det jo er noget nemmere at fjerne flueæggene end de udklækkede møgfluer...

Knus Tine:-D
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  07-07-2002 23:05
jamen det kommer jo ikke i kontakt med hovene... mit er jo på gulvet og neden under en god portion spåner.... desuden har jeg brugt det i meget lang tid nu og mine heste har prima hove siger smeden.. ikke engang sure stråler eller smuldre hove eller noget.. så det tror jeg ikke man skal tage så tungt *s*

-miki-

:-D Man må tage skrammerne som de kommer
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  08-07-2002 07:43
Jeg bruger et produkt der hedder sti-ren (til bla grise) Billigere end Stalosan og lige så effektivt.
Jeg bruger det kun når jeg muger "i bund" dvs ca 1 gang om ugen skraber jeg spånerne til side og støer det ud. Hver dag fjerner jeg klatter i boksen så fluerne ikke har noget at okmme etfer. jeg bruger en sæk om året til 200 kr så det kan man vel ikke kalde dyrt, jeg har 3 bokse.

Og så sprøjter jeg altså også ind i mellem med fluespray......

Karina ;-)
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  08-07-2002 10:17
Hej Karina! Hvor køber du det der Sti-ren henne? Det lyder som noget jeg lige vil prøve, især til den pris.... Venlig hilsen Tania
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  08-07-2002 10:43
Det med at Stalosan udtørrer hovene er vist bare et rygte?
Vi brugte det da hos Velin og deres hove var da prima*G*
Det ligger jo UNDER halm/spåner eller hvad man nu bruger....
Men jeg ville også rense helt i bund, da jeg heller ikke tror det er så smart med en madras om sommeren, det er lige super paradis for æg og div....

:-D Jeanettes Motto : Du har kun det FUN du selv blander :-D
Nu nye billeder i min præsentation ;)
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  08-07-2002 12:30
Hej

Hvorfor går dine heste ikke ude på denne årstid?

I den stald hvor min hest står bruger vi Stalosan, men det er da kun når vi muger ud. Og hver gang der bliver muget ud hos os så er det i bund, og det er i bunden man skal bruge Stalosan. Vi er ikke plaget af fluer, men jeg ved ikke om det er på grund af Stalosan eller bare fordi at vi muger ud hver dag.

Jeg kan da godt forstå at du har så mange fluer, når du har en madras i bunden. Det kan jeg ikke forstå at du har, jeg syntes at det er synd for hestene at de skal lugte til det. og så specielt ikke på denne årstid hvor det er så varmt.......få da den madras ud....det vil hjælpe en hel del

Hilsen
Christina
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  08-07-2002 15:57
som de fleste andre foreslår, så skal du af med madrassen. Den skal vel skiftes nogle gange om året alligevel???

Hvis du bare strør stalosan eller sti-ren på så tror jeg ikke det batter ordentligt. Hvis du vil insistere på at bevare madrasssen, så ville jeg foreslå at muge i bund 1 gang hver måned hele sommeren.

ane
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  08-07-2002 17:04
En udmugning ville gøre underværker - også selvom de anlægger ny madras !

I vores læskur bliver der også en madras hen over sommeren og der holder jeg fluerne væk med 1-2 citroner med nelliker i, hængt op i loftet ....

Moller :-)
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  11-07-2002 00:19
Vi bruger stalosan og har ingen problemer med fluer. Vi strør det på gulvet når vi muger i bund, og ellers ovenpå inden vi strør nyt halm ( hestene bliver ikke syge hvis de skulle spise noget af det).

Jeg syntes ikke det er dyrt, for det holder længe. Du skal kun bruge det et par gange om ugen.

Venligst Mette M.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  13-07-2002 22:44
I min ponys boks muger jeg ud hver dag og selvom vi stadigvæk er fluer er de ingen plage. Vi bruger ingen midler som stalosan eller andet...

Det eneste råd jeg har til dig er:

Mug ud hver dag og drop madrasen om sommeren.

8-) Knus Vibs :-P

{> Gamle heste - Er de bedste! {>

Der er kommet billeder i min præsentation, af min dejlige pony.
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider