Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Messingbid kontra Aurigan?
Forfatter: 
Dato:  01-07-2002 15:51
Hej.

Hvad er forskellen på Messingbid og Auriganbid?
Jeg er godt klar over, at det er to forskellige metaller, men hvad er effekten af disse to metaller?

Mvh.

Trine SH
Don't eat anything bigger then your head! - Miss Piggys slankeråd.
0
0
Svar på denne tråd

Re: Messingbid kontra Aurigan?
Forfatter: 
Dato:  01-07-2002 18:42
Hej!

Den generelle opfattelse er at hesten suger mere på auriganet end et almindeligt bid. Jeg bruger selv et aurigan 3-delt på min unghest efter mange anbefalinger og jeg klager bestemt ikke.

det er dog en smagssans så prøv dig frem. Feks. kunne min veninde ikke mærke forskel på sin 14 årige dressurhest da hun prøvede mit bid.

Hilsen Charlotte
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  01-07-2002 21:25
Det vigtige er, at biddet er af ædelmetal (jern, guld, sølv, kobber, messing mm.)fordi ædelmetal afgiver nogle salte som dels stimulerer spytproduktionen, og dels smager af noget. Det lyder som en fejl med jern, men jern ER faktisk et ædelmetal. Stål er derimod ikke, og det afgiver ingen smag og virker mere "dødt" i munden på hesten.

Aurigan er en kobberlegering, der er fri for nikkel modsat argentan som indeholder 20% nikkel. Men man skulle akkurat ligeså godt kunne bruge messing som kobber eller kobberlegering (man bruger ikke rent kobber fordi det er så blødt, at hesten kan bide mærker i biddet).
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  01-07-2002 21:39
øhh? ædelmetal???
Kan jeg lige få en definition på ordet "ædelmetal"??

nysgerrig hilsen
atengstedt
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  01-07-2002 23:57
giver tina ret...
både messing bid og aurigan bid har en lidt syrlig smag, det forøger spytproduktionen (prøv at bide i en citron, og du skal se mundvandet løbe!) og får hesten til at suge på biddet.
jeg har et aurigan tredelt, som er tykt og massivt, det brugte jeg under tilridning, og var glad for det.
da det blev tid til lidt finere hjælp fik jeg et tyndere todelt kobberbid, mere som de standard trensebid, man oftest ser i rustfrit stål. og det er jeg virkelig glad for.
www.hooks.dk sælger kobberbid (og ja, de er ægte) til meget rimelige penge!
den eneste ulempe er at der sætter sig nogle aflejringer på metallet, som kan give skave sår på hesten. derfor skal de rengøres i en speciel pudsecreme, men det kan du også få i heste butikker, og det er ikke ret ofte, de skal have en omgang.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  03-07-2002 10:41
Tak for jeres svar.

Grunden til at jeg spurgte var selvfølgelig at jeg har været inde og lure i en udstyrsbiks, og det som undrede mig meget var den store pris forskel på et aurigan bid (ca. pris 3-400 kr) og et messing bid (ca. pris 170 kr).

Så tænkte jeg det kunne jo' være at der var en markant forskel på metallets "evner".

Mvh.

Trine SH
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  03-07-2002 23:04
Hejsa

Prisforskellen skyldes bl.a. at Aurigan-biddene laves under patent, af Herman Sprenger, de har altså ingen konkurrenter til at holde priserne nede. Messingbiddene laves derimod af flere forskellige producenter, idet messing ikke er et patentansøgt materiale.

Endvidere vil jeg tro, at messing, som bruges mere i industri m.m. har en lavere "indkøbspris", end en speciel legering, der er udviklet gennem flere års forskning.

Min personlige erfaring er, at messing ikke er så stærkt som aurigan, der kommer lettere mærker/ridser i biddet. Men auriganen er heller ikke så stærk som rustfri stål, mine trensebid bliver ihvertfald hurtigere slidt ved bidringene.

Min egen hoppe, der er noget speciel angående sin mund, synes bedst om messingbiddene, hvorfor aner jeg ikke, hun har 3 forskellige aurigan-bid, og 2 messingbid, men hun skummer absolut mest på dem af messing.

Jeg rider for min egen glædes skyld -og andres mening om vores formåen skal ikke tage glæden fra mig:-)
0
0
Svar på denne tråd

Hermen Sprenger = KK???
Forfatter: 
Dato:  07-07-2002 22:47
hejsa...nu blev jeg altså lige lidt forvirret...

Hvis Herman Sprenger har patent på aurigan-bid, og jeg har et aurigan-bid som er mærket KK-ultra...så må det være det samme...

Men hvad står KK for?? nogen der kan fortælle mig det?

Mvh. en forvirret Etna*
-------
Et surt ansigt :-( kræver 65 muskler, et smil kræver 13 :-).....så hvorfor anstrenge sig??? ;-)
0
0
Svar på denne tråd

Re: Hermen Sprenger = KK???
Forfatter: 
Dato:  08-07-2002 10:51
Ja, Herman Sprenger er producent af KK ultra biddet.

Jeg mener at KK biddene er et modelnavn under Herman Sprenger.

Men prøv evt. at kigge på hans hjemmeside:

http://www.sprenger.de/

Mvh.

Trine SH
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider