Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Skade ved hasen...! Halt!! :-(
Forfatter: 
Dato:  22-06-2002 10:22
Moonlight (ja, Moonlight igen, igen, igen) er kommet til skade... det er tilsyneladende en ret uheldig hest jeg har fået mig her... ;-)

Hun galoperede rundt på marken, og så snublede hendes bagben "over hinanden" (sådan så det ihvertfald ud), og hun fik et lille "hul/sår" ind lige på ydersiden af hasen. Det lille "hul" fik jeg vasket, da det var beskidt, hvorefter jeg puttede noget Formo Cibazol på, og smurte det til sidst med noget Cool Gel til at køle hævelsen lidt ned med. (Efter lidt bøvl med Moonlight, som ikke var helt tilfreds med situationen...!)

Men nu er det så sådan, at hendes has er blevet lidt hævet, og hun går og halter en del. Hun er dog i godt humør og spiser som normalt, så derfor har jeg valgt at lade hende gå her idag og imorgen, og hvis det ikke er blevet bedre vil jeg ringe til dyrlægen mandag.

Men kan det være noget meget farligt? Jeg tror næsten, at grunden til hendes halten er, at hun har forstrakt en muskel - det virker ikke som om det er pga. såret eller hævelsen, men nærmere en muskel. Det er også derfor jeg vil vente med dyrlægen til mandag - en forstrakt muskel bliver jo gerne lidt bedre af sig selv, hvis hun ellers holder sig i ro.

Er jeg helt galt på den? Jeg har ladet mig høre, at dette tit sker for ungheste, og at det nogle gange tager 1-2 måneder at komme over det igen.

Nogle, der har nogle gode råd, eller beroligende kommentarer til mig om, at "det da garanteret ikke er så slemt"...? Eller evt. nogle "Guuud, få dog dyrlægen ud til den"-kommentarer! Ihvertfald kommentarer!? :-)

:-P ~~ OUT OF MY MIND... BACK IN FIVE MINUTES! ~~ :-P
8-) IKKE SÅ MEGET PJAT - KAN DU DAFFE IND PÅ MIN PRÆSENTATION OG SE BILLEDER AF MINE HYPSER 8-)

0
0
Svar på denne tråd

Re: Skade ved hasen...! Halt!! :-(
Forfatter: 
Dato:  22-06-2002 11:20
Som du selv skriver hvis den stadig er halt Mandag,få din dyrelæge ud.
Hvis det stadig er hævet så præv at spule det i 20-30minutter idag og imorgen.

Held og lykke med mulen.
Får vel en opdatering ;-)

Hilsner fra Michelle
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  22-06-2002 12:20

Det lyder ok, at lade hende gå en dag eller to. Bare du holder hende fra at tonse rundt.
Hun må meget gerne bevæge sig, når det blot er rolig skridt.
Men hæver hun for meget op - så må du have dyrlægen ud, da der så nok skal en gang pencilin til.

|Fredenslyst Arabians | Håndlavede showgrimer | | D.A.B | FA-online |
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  22-06-2002 15:30
Bare lige en advarsel. Alle hævelser omrking hasen skal tages alvorligt, og hesten må ikke sættes i arbejde igen før hævelsen er totalt væk.
Indtil hævelsen er væk skal hesten skridtes, og på den måde holdes igang.
Ellers kan man være så uheldig at den skade der har forvoldt hævelsen kan udvikle sig til spat. Bare hvad vi har fået at vide af dyrlægen, så vær meget opmærksom!

0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  22-06-2002 16:42
Okay - ja, jeg har hørt om nogle ret alvorlige tilfælde med hævede haser efter et sår, det er ogsåd erfor jeg skrev herinde... men måden hun haltede på mindede lidt om dengang en af vores andre heste havde vrikket om ude på marken - det var væk efter 3 dage.

Moonlight går allerede meget bedre nu, så nu håber jeg bare, hævelsen falder lidt - ellers ringer jeg til dyrlægen mandag!

Forresten - Moonlight er jo kun 2, så her taler vi ikke om at "komme i arbejde igen", men om at "dafle rundt ude på folden" ;-). Og eftersom Chagall lige er blevet hentet til træning, vil hun ihvertfald ikke blive jaget rundt derude - det var kun ham der gjorde det!

Det ville nok være en god ide at spule bagbenet ja, bortset fra, at det er umuligt. Og så kan jeg jo vælge enten at lade være, eller at bakse med hende i en halv time uden noget særligt resultat, andet end at hun har hoppet rundt i den halve time - og det er nok ikke sundt for hende lige nu!

Det er jo ret træls, at hun ikke har været vant til vand tidligere - men jeg har da fået vænnet hende til at blive spulet lidt på bringen! Da jeg fik hende måtte jeg ikke engang røre hverken for- eller bagben, men nu renser jeg hendes hove uden problemer. Så lidt lærenem er hun jo! :-)

8-) IKKE SÅ MEGET PJAT - KAN DU DAFFE IND PÅ MIN PRÆSENTATION OG SE BILLEDER AF MINE HYPSER 8-)

0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  22-06-2002 20:20
altså hvis du ikke kan spule, det kan jeg heller ikke, så vil jeg foreslå (fold et vådt viskestykke i rigtig størrelse og læg det i fryseren)det bliver stift som et brædt, et lag fleesbandage, et viskestykke, mere bandage,det giver ca 15 min afkøling, ligesom det skal
3 gange om dagen.
det er nemmere end at spule forvirrede ben, men det der med viskestykket skal gå tjep, det tør hurtigt op, så in i skyggen.
god arbejdslyst ps. man bør altid have et frossent viskestykke, det løser mange hævelser på børn hunde og heste.
.........INA
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  22-06-2002 20:28
hmm

hvor lang tid siden er det at skaden er sket?
Man må kun køle ned indefor de første 24 timer, derefter skal skader behandles med varme.

0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  22-06-2002 20:34
Skaden skete igår - så det er vel omkring 28 timer siden... Så jeg kunne godt have spulet det i formiddags, men hun halter så lidt nu, at jeg ikke følte, det var nødvendigt.

Idag har jeg ikke gjort så meget andet ved det end at holde fluerne væk fra det!

Det er stadig hævet, og lidt varmt - men hun halter som sagt næsten ikke mere. Men, hvis hævelsen ikke bliver mærkbart mindre bliver der ringet efter dyrlægen på mandag!!

0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  22-06-2002 22:21
altid kulde på hævelser, det er gældende for os og vores dyr,det får blodkarene til at trække sig sammen, og når varmen så kommer igen pulsere blodet igen lystigt og tager affaldstofferne med ud, derfor falder hævelsen som trykker´på nerverne og det ømme forsvinder med presset på nerverne, det er gammel og stadig gyldigt husråd, men kun 15-20 min ad gangen.
......INA
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  23-06-2002 00:22
Du må ALDRIG smøre Formocibasol på et friskt sår.
Specielt ikke hvis det ser dybt ud, eller du bare kan have den mindste mistanke om at det muligvis kunne være dybere end du kan se.
Det er ganske vist et penicillinprodukt, men penicillinet bliver der hvor salven bliver smurt, så er der allered kommet bakterier IND i såret, så gør det kun skade.

Formocibasol laver en cementagtig hinde som forhindrer evt. pus/lymfe (sårvædsker) i at komme ud af såret.
Derudover lukker det evt. bakterier inde i såret, og det kan forårsage store sårbylder, hvis det ikke bliver opdaget.

Formocibasol bruges til sår der HAR lukket sig naturligt, eller til at beskytte sårkanter på store sår.

Med Venlig Hilsen
Scarface
"Alle er dog enig om at sådan en hest har de aldrig tidligere haft!"
- Bent Branderup om knapstrupperen.
og jeg kunne ikke være mere enig.

Så er der kommet dugfriske billeder af mulerne på lodgen...
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  23-06-2002 09:59
Gør Formocibasol dét...? Hmm, lader til, at vores gamle dyrlæge har forklaret det forkert...!

Jeg havde jo først renset såret grundigt, så det skulle undre mig, om der var bakterier derinde... forresten smurte jeg noget Mentholatum på først, og lod det tørre, for at rense ud i evt. bakterier der nu skulle være... jer er lidt mere bekymret omkring det med, at sårvæskerne ikke kan komme ud af såret nu!

Anyway, såret var ganske lille - mindre end ½ cm. i diameter, og det så ikke spor dybt ud - men igen, det kan jo være svært at se. Tror lige, jeg vil gå ud og undersøge det nærmere...

0
0
Svar på denne tråd

Dyrlægebesøg!
Forfatter: 
Dato:  24-06-2002 16:16
Så, nu fik jeg min dyrlæge til at kigge på hende, og samtidig fik vi lige (gratis) tjekket, om fosteret rigtignok var helt fjernet. Det var det. :-)

Han sagde, at det ikke var noget alvorligt, da der ingen betændelse var, og hvis det havde ramt leddet ville hun have haltet meget mere end hun gjorde. Så hun fik noget til at mindske hævelsen, så skulle det gerne gå i orden.

Derudover spurgte jeg ham lige, hvad det dog var for enbule hun havde på siden - det viser sig, at hun tilsyneladende har fået trykket eller brækket et ribben tidligere i sit liv, men i og med at hun ikke var øm, og hvad han nu kunne mærke sagde han, at det var ikke noget alvorligt. Kun kosmetisk. Så det er fint nok - selvom lille Moonlight godtnok er noget af en "held-i-uhelds-hest"... altså, hun er uheldig, men heldigvis ikke alvorligt uheldig!! ;-)

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider