Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

"hulrum" mellem patterne
Forfatter: 
Dato:  20-06-2002 14:12
Hej !

I forbindelse med at jeg i en periode hver dag desinficerede et område lige foran min hoppes patter (hen mod maven) fordi der altid satte sig små bitte fluer som bed sig godt fast og skabte uro i hendes hud, opdagede jeg, at hulrummet mellem patterne var fyldt med sort snask og noget der lignede gammelt blod !! Snasken blev mindre i omfang, men det lignede stadig gammelt blod ind i mellem ..

Jeg gjorde med det samme det, at jeg vaskede det helt rent med sæbevand med en meget blød klud og skyllede det godt igen. Det gjorde jeg ca hver 3 dag i en god uges tid og desinficerede det de dage jeg ikke vaskede.
Pludselig begyndte hun at være irriteret når jeg rørte hende dér og jeg opdagede lidt frisk blod og droppede vaskningen, men er fortsat med at desinficere hver dag (hun lader ikke til at være irriteret længere). Nu ligner det hen ad gammelt blod igen og der er stadig sort snask omend omfanget stadig ikke er så stort som til at begynde med !!

Hvad er det for noget og hvordan er det opstået ??

Kan det evt. være de små "mideagtige" fluer som ligefrem bevægede sig op i hulrummet ?? (fluerne er vi nu kvit med fordi jeg sprøjter hende med insektskrækker 2 gange dagligt).

Moller :-(
0
0
Svar på denne tråd

Re: "hulrum" mellem patterne
Forfatter: 
Dato:  20-06-2002 14:22
Lyder ikke behaligt :-(
Jeg ville ringe efter min dyrelæge,bare for en sikkerheds skyld når de ligner blod.

Hilsner fra Michelle.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  20-06-2002 14:30
Hold nu op!!!, det er et sekret som hoppe laver for at holde sig selv ren mellem patterne, nogle piller det ud andre lader det være. Det er GANSKE NATURLIGT.
Rigtige kvinder har mindst 1 Frederiksborghest B-)
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  20-06-2002 15:06
Som Jytte siger, det voksagtige sekret er noget ganske naturligt. Ved at fjerne det hele har du samtidig fjernet hendes beskyttelse mod fluernes bid - derfor bløder hun, når de stikker.

Hilsen Sif
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  20-06-2002 21:32
Hejsa!

Alle hopper har sort snask mellem patterne. Det er sandsynligvis en god blanding af støv, skidt og sved. Det er bedst at "rense ud" en gang imellem. Har en gang hørt at det svare til at løbe med sand i underbukserne og det er jo som bekendt ikke særlig rart.

Hvor blodet kommer fra kan jeg ikke lige hitte ud af, men jeg ville blive ved med at vaske og så smøre med noget lindrene creme, hvis det begynder at genere igen.

Held og lykke med hende!

Knus Trine!
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  21-06-2002 15:04
Tja, jeg nøjes med at spule dem over, når jeg alligevel vasker hesten. Det ser ud til at lindre noget (hun vil i hvert fald meget gerne spules der). Jeg ville ikke begynde at bruge sæbe m.m., med mindre der var en decideret infektion.

Som Sif & Jytte skriver, er der tale om en slags voks / fedt, blandet med skidt, sved og andet lækkert - som danner sorte flager. Blodet kommer fra fluerne, som bider hesten i den tynde hud.

Mette (Fjolle)
DET GULE HELVEDE ER LØS
0
0
Svar på denne tråd

Tak for beroligelsen, men ....
Forfatter: 
Dato:  21-06-2002 19:44
Hejsa !

Ja på sin vis føler jeg mig godt dum, men jeg har altid haft det princip at der ikke findes dumme spørgsmål - kun dumme svar og hovne måder at svare på(!!) så derfor glemmer jeg nu alt om at føle mig dum.

Men jeg har bare aldrig aldrig hørt om dette sekret mellem hoppers patter før og jeg er derfor meget meget glad for at I kunne fjerne min bekymring for dette og gøre mig klogere.
Jeg tror nu nok jeg af og til vil gøre det rent, for i starten stod hun altså og nød det i fulde drag da jeg vaskede det af; - gik næsten helt i ekstase!

MEN dette som ligner gammelt blod var der jo faktisk fra første gang jeg overhovedet fandt sekretet, så det kan vel egentlig ikke være fordi jeg har fjernet sekretet (og pga fluerne) at det er kommet ??
Men sekretet kan måske godt have denne rødbrune farve udover den sorte ???

Moller :-)
0
0
Svar på denne tråd

Re: Tak for beroligelsen, men ....
Forfatter: 
Dato:  23-06-2002 00:35
Ja, det kan det godt.

Det har det også på min hoppe, hvis der går lang tid imellem at jeg får renset hende.

Med Venlig Hilsen
Scarface
"Alle er dog enig om at sådan en hest har de aldrig tidligere haft!"
- Bent Branderup om knapstrupperen.
og jeg kunne ikke være mere enig.

Så er der kommet dugfriske billeder af mulerne på lodgen...
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider