Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

hale længde
Forfatter: 
Dato:  21-11-2000 23:09

Hejsa...

Jeg kunne godt tænke mig at vide hvor jeres hestes haler ender... min hoppe har en rigtig tyk og flot hale men jeg ved ikke helt hvor lang den skal være... jeg klipper den normalt til koderne... er det for langt ???

Hilsen Elif og Shiela
0
0
Svar på denne tråd

RE: hale længde
Forfatter: 
Dato:  22-11-2000 06:26
Hej Elif og Shiela

Fin længde til en hale. Nogle klipper lidt højere oppe, men jeg syntes at den bliver for kort, når den så bliver redet og bærer halen lidt højere. Hvis den er helt ned til jorden, risikere du at den træder i den, hvis den træder tilbage. Samtidig er det jo også lettere at holde en hale som ikke hænger ned i skidtet og bliver filtret i enden.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  22-11-2000 11:38
Et gammelt groom-råd hedder at halen skal nå til midt på piben (bagben), men det er der sikkert mange meninger om. Jeg har dog læst samme råd i gamle hestebøger om soginering af hest.

hvis man har en lidt lavbenet hest synes jeg også det er det pæneste, så virker hesten nemlig lidt højere og lettere i det.

hej hej
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  22-11-2000 13:12
Jeg klipper altid halen sådan at den hænger ca. 5 cm. over jorden. Jeg har aldrig haft problemer med at hyppen trådte den. Det kan gøre MEGET ondt hvis den træder nogle hår ud, så det er nok bedst at klippe ved kodeleddet. Jeg synes bare den bliver for kort så...

M.v.h.
Lene M.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  22-11-2000 22:14
Jeg klipper altid mine hestes hale ca. 5 cm over kodeledet, da syntes jeg de har en passende længde, ikke for korte og heller ikke for lange, til pas korte til ikke at blive beskidte...

mvh
sisse
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  22-11-2000 22:33
Hej
min hests hale er klippet 5 cm over jorden.

Den eneste grund til den ikke er længere er fordi så ville den hænge fast i bagskoene.

En springhest har ofte klippet hale midt på koden, mens en dressurhest har en længere hale da det giver et bedre helhedsindtryk og mere harmonisk hest.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  23-11-2000 08:52
Zit's hale er pt. klippet lige over koderne, det er af hensyn til mudderet
Om sommeren går den til lige under koderne

Hilsen
Charlotte
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  23-11-2000 10:28
Hej Elif

Der er meget delte meninger om hestehalelængde...

Jeg plejer at klippe halerne, så halen ender midt på piben - når hesten er i bevægelse ...

Om efteråret må jeg indrømme ... dér holder jeg halerne lidt kortere - da mudder og skidt og møg ellers sætter sig for meget i dem ...

Min gamle ged "Amalie" havde sin HELT egen mening om halelængden på den ene hest .....
Hun "klippede" (den ellers så flotte kraftige hale) så den havde en længde på 45 cm !!!!!
Og det skete (selvfølgelig) lige inden et stævne :-(

Så "smag og behag" er tilsynelandende forskellig *GGG*

Hej fra
Nina
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  23-11-2000 21:32

Hej allesammen...

Tak for jeres svar, jeg tror Shiela fortsat skal have hale ned til koderne, der er heller ikke mudderet hvor hun går... :-)

Og Nina... Det med geden har jeg også prøvet med en pony jeg red....det tog bare SÅÅÅ lang tid at få den lang igen, og da den endelig var midt på piben så åd geden den fanme igen !! det var ikke så kønt men sådan kan det jo gå *SS*

Hilsen Elif og Shiela...
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  26-11-2000 10:00
Jeg må tilstå, at jeg aldrig klipper min hests hale (selvom vores føl sidste år mente, at det var tiltrængt og spiste haldelen af mor's hale - desværre på den lange led). De har alle en passende længde, men hvor den går til helt præcist.....
Jeg klipper heller aldrig man, pandelok (nu har ingen af mine heste ret meget pandelok) osv.
Jeg synes også, at det ser pænere ud med hale, man osv. der ike er klippet helt lige - er mere til der "naturlige look".
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  01-12-2000 02:49
Vi må ikke klippe vores heste haler og jeg har nogle stykker men meget lange haler, så vi bliver nød til at flette dem. moin moin ariel
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider