Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Snart ingen hove!
Forfatter: 
Dato:  21-11-2000 13:53
Gode råd søges.

Min 4-års har næsten ingen hove tilbage. Han har altid haft nogle sunde og stærke hove, som aldrig flosser eller lign. Problemet er at de heller ikke vokser ret meget. Han er ikke blevet beskåret så tit, for der er ikke noget at tage af. Heldigvis står han snorlige på benene og han slider hovene helt lige og jævnt.
Faktisk går han så længe uden beskæring, at folk ikke kan fatte det. Sidst han fik en rigtig beskæring var i august 1998!!!!! Inden man begynder at råbe grimme ord efter mig, så kan jeg fortælle at smeden kommer jævnligt, for jeg har andre heste, som er "mere efter bogen"

Meeeen, på det seneste er det som om hovene slet ikke vokser og han slider nu mere end de kan følge med til. Jeg har selvfølgelig tænkt mig at give ham sko på, men det løser ikke helt problemet, for smeden kan jo ikke blive ved med at sømme i de samme huller.

Han får nu biotin dagligt, men jeg er ikke sikker på om det øger hornvæksten. Hvad mener I om det? Biotin styrker jo hovene, men det har han egentlig ikke behov for, for hovene er som de altid har været.

Gode råd, tips og ideer modtages med glæde.

0
0
Svar på denne tråd

RE: Snart ingen hove!
Forfatter: 
Dato:  21-11-2000 14:23
Selvfølgelig skal den have sko på. Så vil han ikke længere slide hoven. Så tror jeg på, at hoven nok relativt hurtigt skal komme sig - dvs efter et par beskæringer med 6 ugers mellemrum.

Er han dækket ordentligt ind med vitaminer og mineraler? Få evt. beregnet en foderplan - så du kan se, om den er dækket ordentligt ind. Det koster ikke en bondegård - ca. 400 kr. Og foderplanen kan du sikkert også bruge til nogle af dine andre voksne heste.

F.eks. kan det være, at hesten har haft underskud af B-vitamin - det hjælper jo også på hove og pels.Skal han have ekstra B-vitamin - er ølgær billigst.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  21-11-2000 22:05
En skør ide: hvad med at kontakte Carlsberg og høre om de har nogle staldtips? De skifter jo sko på jyderne hver tredje uge pga stort slid på skoene fra asfalten, og jeg ved at de har haft problemer med at få hovene til at vokse hurtigt nok. Måske har de fundet på noget?
Har din smed i øvrigt ingen forslag? Han skulle da være den nærmeste til at vide det.
Held og lykke med hesten - og hovene! Mette Raavig
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  22-11-2000 06:32
Om den skal have sko på ved jeg ikke det må være op til dig og den smed, men vi går altså vinteren i møde og jeg ved at min smed kun lige har rettet op på mine, for at der skulle være noget at slide af når det bliver vinter. Med hensyn til biotinet, så sker mirakler ikke så hurtigt. Hav tålmodighed. Det er ikke sikkert at det hjælper på hornvæksten men måske på kvaliteten, så det ikke slides så hurtig.

hilsen Krista
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  22-11-2000 08:44
Hej Laura

Det er et forbandet problem, som jeg selv har prøvet. Og du har ret i, at selvom du giver hesten sko på, så kan der blive problemer med at "finde" horn til sømmene.

Jeg bruger selv "Sure Foot" fra Brogaarden, Gentofte, tlf. 39 65 18 80, tal evt. med biokemiker Jim Fielden, for de har også et andet super produkt.

Det tager ca. 9 - 12 mdr. før den "nye" hov/horn er vokset ud, og man kan se resultaterne. Selv har jeg haft gode erfaringer med dette produkt. Mit problem var også ikke nok/godt horn.

Men det kan jo også være noget andet i vejen, f.eks. dårlig blodtilførsel i benene, og det ville måske være en god ide, at få hesten gennemgået af en kinesiolog.

mvh.
Lene G. Iversen
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  22-11-2000 13:53
Min fuldblods hove "flader ud", så smeden ikke tør beskærer dem - dette udmønter i næsten samme problem...
Jeg er af smed og dyrlæge blevet anbefalet ikke at sætte sko på ham så længe jeg ikke rider ham eller trækker ham lange ture på asfalt.
Derimod dække rigeligt ind med vitaminer og ja - biotin virker, det skal bare have lidt tid....
Min hypper får rent biotin samt et mineraltilskud (normalt beregnet på kalve:-)) der har biotin indeholdt i sig.
Samtidig får han hvidløg, men det er dog ikke for hovende :0)
Jeg vil ikke anbefale dig at købe dig fattig i specielle heste produkter - få fat i en fornuftig land-dyrlæge, han kan fortælle dig hvilke produkter der er mindst lige så gode, men til den halve pris (f. eks. mineraler til kalvene.)
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  22-11-2000 14:06
Hej

Som andre siger, så kan du sagtens købe dig fattig i dyre "heste" produkter, og jeg skal bestemt ikke "bestemme" hvad du skal vælge.

Dog vil jeg lige gøre dig opmærksom på noget, som en af mine hestepraktiserne dyrlæger engang har nævnt:

1: dyrlæger har ikke mange timers undervisning fra Landbohøjskole, som drejer sig om foder/foderplaner, samt foder relaterede sygdomme/helbredelse. Men nogle læser/studere selv en del efter skolen.

2: tilskudsfoder til f.eks. kalve, er beregnet til et dyr som skal vokse hurtigt pga. produktionen (fabrikken - om man vil), man har ikke tid til at en kalv/gris skal vokse sig færdig af naturens vej. Dernæst har en kalv/gris heller ikke så lang en levealder som en hest gerne skulle have. Det er deres tilskudsfoder passet ind efter. Dermed ikke sagt, at det gælder alle produkter.

Bare lige en strøtanke, fra en som selv er opvokset med både klov og hov bærene dyr omkring sig.

mvh.
Lene G. Iversen
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider