Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Ildelugtende sår på ballen
Forfatter: 
Dato:  08-06-2002 23:21
Hej
Jeg opdagede at min hyp havde noget "snask" på ballen, og jeg skulle lige mærke hvad det var, jeg lugtede til det og føj, det stank, jeg kunne putte min finger ind i noget betændt noget, det gjorde ikke det fjerneste ondt på ham, så jeg rensede og kradsede det gule væk, men hvad kan han ha´ fået det af? det må være rimeligt nyt, da jeg checker for muk hele tiden !
Det var ikke kommet af spark eller en anden der har jokket på ham, det ligner bare et "hul"

Hilsen Gitte
0
0
Svar på denne tråd

Re: Ildelugtende sår på ballen
Forfatter: 
Dato:  09-06-2002 12:05

Er det lyserødt/gult, trevlet og ligner lidt "dødt kød"? På din beskrivelse lyder det som noget lignende det den hest jeg passer fik sidste efterår. Dyrlægen kaldte det "balleforrådnelse" (det havde smeden så til gengæld aldrig hørt om). Det er iflg. dyrlægen en form for sur stråle og var i min hests tilfælde kommet,fordi der var så vådt i efteråret. Det brød dog først ud efter hun var kommet ind og stod knastørt, men var opstået mens hun gik ude. Behandlingen bestod af vask i sæbevand og derefter blåsten. Jeg dryssede simpelthen blåstenspulver over "såret". Det var fugtigt/svampet, så blåstenspulveret var nemt nok at få til at hænge fast. I min hests tilfælde udviklede det sig ret hurtigt. Fra bare at være en lille gul plet til i løbet af et par dage at blive ret stort og svampet, men det virkede heller ikke i hendes tilfælde som om det generede hende. Heldigvis var der så en anden der skulle have dyrlæge ,og jeg fik ham lige til at kigge på det. Han sagde at det var godt, at der var gået hul på det. Så umiddelbart synes jeg det godt kunne lyde til, at det er det din hest har.
0
0
Svar på denne tråd

Re: Ildelugtende sår på ballen
Forfatter: 
Dato:  09-06-2002 18:47
Hejsa
Jeg tror din hest har haft en hovbyld, disse bryder nemlig tit op i ballen eller kronranden. Det karekteriske ved bylder er netop lugten - kan slå en død mand ihjel!
Min egen hest har dem desværre ofte, og han bliver heller ikke hverken halt eller øm af disse bylder bagtil. Jeg rider Frederiksborger(y)
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider