|
|
| Hjælp mig, kan det kureres?????? |
| Forfatter:  |
Camillac |
| Dato:  |
13-05-2002 21:45 |
|
Hej alle sammen!!
Jeg står i denne dejlige situration at måske få hest...
mit problem er så: Hun har haft/har astmatisk Bronkitis!
Kan det kureres??
Hun har været/er i behandling!
Hun bliver snart 16 år, er det skadeligt for hende??
Hvad er det egentlig?????
PLEASE HJÆÆÆÆLP!!!!!
KH: Camilla
PS: Vil I der gerne vil hjælpe mig ikke skrive det i en besked, da jeg ikke så tit er herinde... -TAK!!! Rigtige kvinder rider Dansk Varmblod!! 
Rigtig kvinder har ikke en tissemand!! 
Tjek siden ud!! http://danskvarmblod.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: Hjælp mig, kan det kureres?????? |
|
|
jeg vil sige.. drop hesten
ja det lyder hårdt, men du køber dig til problemer. hesten kan måske kureres og måske ikke. Måske går det væk måske kommer det igen.
Og i de perioder hvor hesten har det dårligt kan du ikke ride + du vil få store dyrlægeudgifter.
Så med alle de heste der er til salg må du kunne finde en rask.
Hilsen karina, der pt selv har en hest med diagnosen bronkitis.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
Hvis hesten bare er en blandt mange, du kigger på, så drop den - der er masser af raske heste, som heller ikke koster formuer.
Hvis du kun kan få denne ene hest, så skal du kun tage imod den, hvis du kan have den i løsdrift, det er nemlig den sikreste måde at have en allergihest på. Allergiheste kan som regel ikke tåle alm. hø, så du skal regne med, at den skal have kunsttørret hø eller wrap. Hvis du ikke har mulighed for at give hesten disse muligheder, så skal du ikke tage imod den. Det giver for mange sorger og udgifter at få en hest bare for at måtte skille sig af med den igen fordi den er syg.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Jane_B |
14-05-2002 10:06 |
|
mit råd er også drop sådan en hyp, jeg har selv haft en pony med atma og det blev værre med alderen!
desuden har jeg kendt en, som valgte at købe en hest som du beskriver, i håbet på bedring, men det blev i stedet til høje medicin regninger, blot for at hesten kunne rides lidt!
så find en anden!
Sorry!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
Astmatisk bronchitis er noget rigtigt irriterende skidt. Hesten har astma, ligesom mennesker kan få astma. Nogle gange er det allergisk betinget, nogle gange ikke. Oveni dette har hesten hoste med slim. Det kan være rigtigt grimt at høre på, når hesten hoster og slimet sidder fast i halsen.
Jeg har selv en hoste-hest, som var rask, da jeg købte den, men begyndte at hoste efter ca. 4 år, og det er ikke sjovt. Direkte skadeligt er det vel ikke (det er der forskellige meninger og teorier om), men det er da generende for hesten, og man kan jo ikke ride, når den har sine dårlige perioder.
Dertil kommer så alle udgifterne til forskellige medikamenter og urter og sager, som man prøver at gøre hesten rask eller bare lindre tilstanden med.
Jeg tilslutter mig Tina MJ's svar. Hvis du nærmest får hesten forærende, og du kan have den i løsdrift, så er det måske OK. Bare du går ind i det med åbne øjne, så du ikke bliver snydt og sidder tilbage med en masse sorger og udgifter.
Mvh. PolyStor er den, som ved;(i) men større er den, som ved, hvor man kan spør'e!  Piet Hein
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
Poly-E, det ER skadeligt for heste at hoste, uanset om de har allergi eller ej (der kan være flere årsager til kronisk hoste) - hestene hoster deres lunger i stykker og får med tiden for store lunger - følgende forklaring er sakset fra netdyredoktor:
"COPD (Chronic Obstructive Pulmonary Disease) er en kronisk sygdom, hvor hesten lider af nedsat lungefunktion. Sygdommen kaldes også engbrystighed. Den opstår, fordi indlejring af arvæv i lungerne medfører, at lungevævets elasticitet nedsættes eller helt forsvinder. Hesten har svært ved at presse luften ud af lungerne. Herved nedsættes den mængde luft, som fornyes ved hver vejrtrækning. Dette medfører, at blodet ikke iltes tilstrækkeligt, således at respirationsfrekvensen øges, da dette er kroppens naturlige respons på iltmangel i blodet. Luften "fanges" i lungevævet og kan ikke fornyes. Dette resulterer i at hesten får forstørrede lunger (emfysem)."
Derfor er det yderst vigtigt, at man så vidt muligt forhindrer hesten i at hoste ved at holde den udendørs og væk fra det, der provokerer hosten. Jo færre gange hesten hoster, desto mindre arvæv.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ang. ridning på astma-heste |
Ishesten |
14-05-2002 17:57 |
|
Hej!
Jeg har også en astma-hest. Vi holder det nede ved, at han går i løsdrift og får andet stråfoder end hø. Da han hostede i vinters, hostede han udelukkende, når han gik og slappede af på folden. Jeg har aldrig hørt ham hoste under ridning -heldigvis! Dyrlægen, som udførte endoskopi-undersøgelse på ham, sagde, at det gælder om at ride en astma-hest mest muligt, de får en bedre vejrtrækning, hvis de får en god kondition, ligesom det også er godt, at mennesker med astma holder sig i gang og motionerer rigeligt. Derfor kan jeg ikke helt forstå, at nogle af jer skriver, at astma-heste har perioder, hvor de ikke kan rides..? Men det er måske, fordi de har det rigtig skidt og ikke bare lider af lidt småhoste..? Kan heste få asmatiske anfald ligesom mennesker?
Venlig hilsen Line
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hoste og COPD |
|
|
Hej Tina MJ!
Jeg har blot fået at vide af en dyrlæge, som jeg konsulterede med min hoste-hest, at man havde fundet ud af, at der ikke så hurtigt opstod lungeskader + at skaderne ikke var irreversible, som man før havde troet. Han fortalte dog, at ikke alle dyrlæger var enige i denne betragtning.
Det var det jeg mente, da jeg skrev, at der var delte meninger om denne ting.
Men ellers har du da ganske ret. Jeg var lige inde på netdyredoktor og læse hele COPD-artiklen. Altid godt lige at få sat lidt viden på plads engang imellem.
Mvh. PolyStor er den, som ved;(i) men større er den, som ved, hvor man kan spør'e!  Piet Hein
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: Hoste og COPD |
Camillac |
15-05-2002 07:50 |
|
Uhhha.....
Jeg synes ikka at det lyder rart alt de I har skrevet!!!!
Jeg har fået det lavet sådan at jeg lejer den..... ejer betaler selv dyrlæge og smed, men hun vil stå ved mig og være så godt som min...!?
Hun kan desværre i stå i løsdrift... men det får vandet halm!!!
KH: Camilla Rigtige kvinder rider Dansk Varmblod!! 
Rigtig kvinder har ikke en tissemand!! 
Tjek siden ud!! http://danskvarmblod.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: Ang. ridning på astma-heste/Line |
wsg |
15-05-2002 14:32 |
|
Ja, det er rigtig, at astmaheste skal holdes i god kondition, men man skal undlade at ride dem, hvis de hoster meget i en periode, da det er yderst belastende for hesten at have en rytter på og samtidigt hoste (jeg ville heller ikke bryde mig om at skulle løbe 10 km., hvis jeg havde problemer med vejrtrækningen og slet ikke med vægt på ryggen).
Heste kan godt få et astmatisk anfald og de fleste astmaheste (især hvis den er allergifremkaldt) får tilbagefald en gang i mellem (det er i tilbagefaldsperioderne man ikke rider dem).
Det var ihvertfald forklaringen fra min dyrlæge, da min hest viste tegn på astma og allergi.
MVH
Wivian.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Camilla |
|
|
Hej Camilla!
Det lyder som en god løsning, synes jeg!
God fornøjelse med hesten - jeg håber ikke, den bliver mere syg.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: Camilla |
|
|
Jeg må hellere lige fortælle en smule om min erfaring med astma.
Jeg har en gammel hoppe som fik astma og havde det i flere år. Det blev virkelig slemt, o gdyrlægen kunne intet gøre.
Jen henvendte mig til en alternativ behandler (homeolog, kinesiolog), som så behandlede hesten gennem længere tid.
I dag er hesten tilsyneladende helt rask !
Hun har været symptomfri i over 2 år nu !!!!!
Dyrlægen er forbløffet, og er begyndt at henvise de "umulige tilfælde" til den alternative behandler !
Såe.....mit råd - kontakt en alternativ behandler, det er bestemt forsøget værd !!!
|Fredenslyst Arabians | Håndlavede showgrimer | D.A.B | FA-online |
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|