Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Om larver der udvikler sig gennem tarmen...
Forfatter: 
Dato:  06-05-2002 19:47
Hej

Da jeg i lørdags var oppe i stalden, så jeg til min rædsel, at Immortal havde noget der stak ca. ½-1 cm. ud af endetarmen. Jeg kunne ikke se hvad det var, men det lignede faktisk en larve. *Vild panik* Jeg ringede hjem, og mine forældre kom kort efter, vi kunne stadig ikke fastslå hvad det var, men det nærmeste vi kunne komme det, var at det lignede en stor larve...

Vi ringede til dyrlægen, og forklarede så godt som vi nu kunne, at Immortal altså havde det her "et-eller-andet" sidende i rumpen.
Dyrlægen sagde, at han godt nok ikke lige vidste hvad det kunne være, men at det var muligt at det var en larve, som havde (altså som helt lille) været i en tot græs Immortal havde spist, og på den måde kommet ned i tarmen. Eftersom heste er planteædere fordøjer de ikke kød, heller ikke selvom det bare er en lille-bitte larve. Den har jo så udviklet sig i det tidsrum den nu har været i tarmen, og var så blevet en stor basse (*føj!*) da den skulle ud.

Dyrlægen sagde at vi skulle vente til mandag, og hvis den stadig sad der, skulle vi ringe, for så skulle han ud og se på det.

Det har været en meget lang weekend, jeg har bare gået og været frygtelig bekymret og ventet på at det skulle blive mandag - Han er jo min lille baby.
Da jeg så var deroppe i dag, blev jeg utrolig lettet da jeg så at 'den' var væk.
Immortal virkede også lidt gladere, og ikke spor øm, som han ellers havde gjort om lørdagen.

Nu er det så at jeg sidder og undrer mig... Er det virkelig noget som ofte sker? På dyrlægen lød det næsten som om at det var meget normalt?!
Jeg har aldrig oplevet noget lignende, og jeg må indrømme, at jeg var temmelig utryg ved situationen.
Og hvorfor kom den ikke ud, da han lavede pærer? (Jeg så på at han gjorde det)

Stakkels Imme - Han blev glad da jeg kom og trøstede ham i dag (eller var det mon pga. gulehapsen? ;-))

Hilsen Minna!

Orden er for de primitive - Kun genier behersker kaos ;-D
0
0
Svar på denne tråd

Re: Om larver der udvikler sig gennem tarmen...
Forfatter: 
Dato:  07-05-2002 00:42
Larver... Eller i daglig tale kaldet orm..!

Det er meget sandsynligt at det har været en af de orm, som heste normalt er inficeret med.

Alle de orm der lever i hesten gennemgår det forløb som du beskriver dér.
Det er HELT normalt.

Men det er ikke helt almindeligt at der er så mange/store orm at man kan se dem med det blotte øje.

Havde det været min hest havde den prompte fået et ormecheck, og en evt. ormekur hvis prøven havde vist noget.

MVH
Scarface

-Alle er dog enig om at sådan en hest har de aldrig tidligere haft!
Bent Branderup om knapstrupperen.

og jeg er enig.
0
0
Svar på denne tråd

Gule larver?!?!
Forfatter: 
Dato:  07-05-2002 12:56
Halløj.

Min allerførste hest fik noget som dyrlægen kaldte "Gule larver".

Det var larver der nærmest spiste hesten indefra, fortalte han.

Vi fik så firbenet aflivet og jeg har ikke hørt om fænomenet "gule larver" siden (Det var i '86), men derfor kan de vel godt "eksistere" endnu.

Tirsdagshilsner fra

Louise.

Hvis vi er sat her på jorden for at glæde andre, hvad er de andre her så for???
0
0
Svar på denne tråd

Re: Gule larver?!?!
Forfatter: 
Dato:  07-05-2002 13:57
Hmm... Jeg går ud fra at 'gule larver' er gule, right? Det var den her i hvért fald ikke. Den var nærmere rødlig eller noget i den stil.

Hilsen Minna!

0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  07-05-2002 14:09
Hej Minna.

Faktisk var larverne ikke gule. De var mere hvide og lidt rødlige.

Meget mærkelige larver! ;-)

-Louise.
0
0
Svar på denne tråd

Re: Larver
Forfatter: 
Dato:  07-05-2002 14:10
Skulle det ske igen - så hiv skidtet ud, kom den i en pose og vis den til dyrlægen (det kan jeg nu slet ikke forstå, at du ikke allerede har gjort). Så kan din hest blive korrekt behandlet.

Hilsen Sif
0
0
Svar på denne tråd

Re: Larver
Forfatter: 
Dato:  07-05-2002 14:29
Det prøvede jeg skam, men jeg kunne slet ikke komme til ham. Bare jeg nærmede mig hans rumpe fik han et mindre sjosk...

Hilsen Minna!

0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  07-05-2002 14:32
Hm... Har aldrig hørt om dem...

Men eftersom at dyrlægen slet ikke nævnte muligheden 'gule larver', så må vi jo gå ud fra at han ikke regnede med at muligheden var der (han var vel 40-45 år, så jeg er temmelig sikker på at det ikke er fordi at han ikke har stiftet bekendskab med dem.)

Minna :-)
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  07-05-2002 14:51

Som jeg skrev, så var det i 1986 at vores hest havde larverne. Dyrlægen vi havde dengang var en rigtig "land-dyrlæge" på små 65-70 år, så det kan jo være de var ved at blive udryddet dér?

Jeg aner det ikke, men håber I finder ud af det.

-Louise. :-)
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  07-05-2002 15:01
Det er jo meget muligt!

Men tak for din hjælp - Jeg tror lige at jeg vil daffe lidt rundt på nettet, og se om der mon skule stå noget om gule larver et sted :-)

Hilsen Minna!

0
0
Svar på denne tråd

Re: Orm på nettet
Forfatter: 
Dato:  07-05-2002 15:11
Prøv at kigge her: orm

Hilsen Sif
0
0
Svar på denne tråd

Orm på nettet
Forfatter: 
Dato:  08-05-2002 00:40
Hejsa
Den rødlige orm du har set er sandsynligvis en strongylide. Når du faktisk har set orme i hestens endetarm er det et voldsomt angreb. Hold øje med om du kan se noget i afføringen, og kontakt hellere din dyrlæge for en ormeprøve.

Strongylider er små rundorme. Er hesten inficeret med disse kan symptomerne være: nedsat trivelighed, pludselig diarre, nedsæt præstation og koliktilfælde.

Æg fra voksne orm forlader hesten via afføringen. Ved passende varme og fugtighed udvikles larverne på mindre end 1 uge, som spredes i græsset og synkes af den græssende hest. Larverne borer sig ind i tarmvæggen (danner cyster), hvor de udvikles til voksne æglæggende orm. De voksne orm forbliver i tyktarmen, hvor de hæfter sig fast i slimhinden.

Ja, det lyder ret ulækkert, så for at være på den sikre side - FÅ LAVET DEN ORMEPRØVE!!

Håber det går
Mie
0
0
Svar på denne tråd

Re: Orm på nettet
Forfatter: 
Dato:  08-05-2002 08:44
Hej Minna

Jeg synes du skulle få tjekket Immortal for orm med det sammme. Du skrev i et andet indlæg at du syntes han var lidt spids over ryggen, det hænger vældigt godt sammen med at han kan være angrebet af orm. For 2 år siden fik jeg lavet gødningsprøve på mine ponyer fordi den ene så tynd ud (det var i april) og rigtigt nok han havde orm. Han fik sin ormekur og i løbet af få uger begyndte han at tage på og i løbet af sommeren var han blevet en flot fyr ;-)

Caro

"A good horse is never a bad color"
"Horses never lie"
"Considering the horse" af Mark Rashid.
(Y)
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider