Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Æder/gnaver i træværk....
Forfatter: 
Dato:  05-05-2002 18:26
Jeg har en dejlig Fjordhest....men jeg har et problem, han æder/gnaver i alt, når han får noget at spidse. Enten i den spanden/krybbe han får kernen i, eller i træværket. Det er virkelig slemt. Han har gnavet en halv træboks i stykker.
Er der nogen der kender til det her...hvorfor gør han det, og hvad kan jeg gøre????

mvh. Sarah
0
0
Svar på denne tråd

Re: Æder/gnaver i træværk....
Forfatter: 
Dato:  06-05-2002 12:03
Hej Sarah.

Du skriver at han gnaver i ting imens han spiser. Har du lagt mærke til om han krybbebider? (Sluger falsk luft) Det er også meget almindeligt at heste bare æder af træværket, men hvorfor de gør det ved jeg ikke. Måske fordi de fra naturens side gnaver i træer og spiser barken.

Det er selvfølgelig ikke særligt smart hvis han på det nærmeste æder hele stalden.8-) For at undgå "gnaveriet" kan du sætte "patentbånd" på alle de kanter han kan nå. Det er en slags stålbånd med huller i midten, som man så sømmer fast.
Håber du finder en løsning på problemet.;-)

Mange hilsner fra Sanne.
Husk at besøge http://www.sportspony.dk
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  06-05-2002 12:33
Hej Sarah

Der kan være forskellige grunde til, at din pony æder træ:

1) Det kan være et udtryk for kedsomhed / frustration. Hvis han har ædt en halv boks, er det vel ikke kun, når han spiser, at han gnaver i træet? Prøv at lukke ham mere på fold og giv lidt underholdning i boksen - fx en bold i et hønet. Nu ved jeg jo ikke, hvor meget din pony går på fold, så dette råd skal selvfølgelig tages derefter.

2) Måske mangler din pony nogle mineraler. Prøv at give ham en sliksten, hvis han ikke har en, og spørg din dyrlæge, om han er dækket ordentligt ind via sit foder.

3) En vane opstået af årsager, jeg ikke kender til? Hvis intet af det ovenstående hjælper, må du jo - som SanneHB foreslår - sætte metallister op, eller du kan smøre træværket ind i Stald Intakt. Men jeg synes nu, at det er bedre at finde ud af, hvorfor han gør, som han gør, og afhjælpe det, end det er at fratage ham hans mulighed for at reagere.

Med venlig hilsen - og lidt fis og ballade...Rikke5 :-)
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  06-05-2002 13:53
Hej Sarah
Jeg har det samme problem med min fjordhest.
Han er dækket ind med sliksten, han går i løsdrift sammen med to andre vallakker og de leger meget, og hans foder indeholder det det skal.
Så jeg er ligeså meget i tvivl om hvad han mangler. Det er i hvertfald heller ikke kærlighed, da han bliver nusset og pusset i hoved og r..
Heidi:-);-)
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  06-05-2002 15:37
Først er det nok en god idé at tjekke (som de andre skriver), om din pony får det den skal have af tilskud og mineraler o.s.v.

Jeg har også haft dette problem med mine 2 heste, og de manglede ikke noget.
Jeg smurte hov-tjære på de kanter af træværket, hvor de gnavede, og det virkede altså.

Heste er i øvrigt for det meste meget glade for at gnave i bark, så du kunne jo prøve at smide en stor gren ind i boksen, som din pony så kunne muntre sig med.

Med venlig hilsen Maria
0
0
Svar på denne tråd

gumler i alt...
Forfatter: 
Dato:  06-05-2002 16:35
hejsa!

vi havde også vores problemer med et 10 måneder gammelt føl, som så snart man gik med ham i stalden og på marken gnaskede gladeligt løs i alt hans mule kunne nå...
hovedtøjer , sadler, stropper i dækner,alt træværk, ja selv snippen i hans pleje mors grime!!

vi så hurtigt at han havde brug for at gnave og gumle, så vi satte en ordentlig kævle ind i boxen til ham(savede grene af og afrundede kanterne)og nu 2 måneder senere gnasker han ikke mere...

jeg tror at det var kedsom hed i dette tilfælde, og en smule vitamin mangel(han fik samtidig en stor sliksten med mineraler og salt)

held og lykke..

mvh anne w

*rigtige "horse lovers" har heste i alle størrelser*;-D
0
0
Svar på denne tråd

Re: gumler i alt...
Forfatter: 
Dato:  06-05-2002 17:27
Hej igen alle sammen....

tak for jeres råd, men nu skal i høre...Han står på løsdrift, så det er ikke fordi han ikke kommer nok på fold. Med hensyn til boksen han gnavede i stykker, var det ikke kun kanterne, men selve vækken.
Han er ikke krubbebider. Han har grene på folden, men han gnaver i hejnet.
Jeg må lige tjekke hans kost med dyrlægen...måske det er det..

Men tak for jeres hjælp...Sarah
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  12-05-2002 10:23
Hestene i min stald kan også finde på at gnave i træet. Jeg smøre derfor træværket ind i Blue Hors Stald Intakt. Virkningen (som er ganske god) holder fra 14 dage til en hel måned og midlet er rimeligt drøjt i brug.

Hortensia
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider