Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Utrolig meget øjensnask
Forfatter: 
Dato:  28-04-2002 19:00
Hej

Jeg har lige et spørgsmål mere ang. Immortal :-)

Han har utrolig meget øjensnask. Jeg kan tørre det væk, og fem min. efter er der en stor klat i begge øjne igen.

Er der nogen der har en forklaring på det? Kan jeg evt. gøre andet at at tørre det væk, som jeg allerede gør?

Alle heste har selvfølgelig noget øjensnask, jeg synes bare han har en temmelig voldsom 'produktion'.

Hilsen Minna!

Orden er for de primitive - Kun genier behersker kaos ;-D
0
0
Svar på denne tråd

Re: Utrolig meget øjensnask
Forfatter: 
Dato:  28-04-2002 19:45
Jeg vil anbefale dig at købe noget øjenrens. Jeg ved at Blue Hors har dette i deres sortiment og jeg synes det fungere godt, men er det rigtig rigtig snasket vil jeg nok måske snakke med dyrlægen hvis det bliver ved....

Med hensyn til øjenrens så tag en snak med personalet i din lokale rideudstyrsforretning, de kan nok finde et godt produkt til dig....

Held og lykke:-)

Knus Tine:-D
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  28-04-2002 19:51
Når du siger "øjensnask" er det så gult, tyndflydende, tyktflydende eller hvordan ser der ud??

Nogen heste har let ved at få øjenbetændelse - er det mon det der er galt? Hvis det er skal du have en øjensalve som du vist endda bare kan købe i en rideudstyrsforretning - men du skal jo være sikker på om det ER betændelse!

Min pony havde meget rindende øjne - havde det allerede længe før jeg købte hende. Den tidligere ejer sagde at det var "tilstoppede tårekanaler" og at hun havde fået dem behandlet af dyrlægen engang. Efter behandlingen blev det bedre, men hun havde altid rindende øjne - det generede hende dog ikek så længe hun gik med fluepandebånd om sommeren (hun havde ingen pandelok) Havde der dengang fandtes de smarte fluehætter man kan få nu, havde hun været en oplagt bruger af dem! :-)

Hvis du er i tvivl, er det en god ide at ringe til dyrlægen og beskrive situationen - hvis du har iagtaget hesten i en periode, og kan komme med de rigtige oplysninger er det ofte nok til at dyrlægen kan bedømme om det er nødvendigt at han komer ud eller om det er noget du selv kan behandle!

Hygge
£isbeth
A balanced diet is a cookie in each hand.

0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  28-04-2002 20:53
Hej Minna
Udover de gode råd som Tine og Lisbeth kommer med, så kan du evt. prøve at tørrer "snasket" af med kamillete. Det vil sige at du skal lave kamillete, og så lade det køle helt af, og herefter kan du bruge det til at rense øjnene med, da det har en let desinficerende virkning.

MVH Charlotte

>o< Heste er som vin - jo ældre jo bedre ! >o<
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  28-04-2002 21:25
Hej igen

Tak for svarene :-)

Det er en klat gult snask (tykt), og tit også en 'tåre' der er løbet et stykke, som er helt tynd, klar og flydende.

Det kunne være jeg skulle prøve at ringe til Dr. Dyregod og høre ad.

Hilsen Minna!

Orden er for de primitive - Kun genier behersker kaos ;-D
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  28-04-2002 23:17

Jeg har så til gengæld hørt, at det ikke er godt for hestens øjne at rense dem i kamillete. Grunden husker jeg ikke. Jeg kender en, der har en hest med "hængende" øjenlåg (det nederste). Der samler sig let skidt ,og det er guf for fluerne. Hun har også været nødt til at få dyrlægen til at rense en tilstoppet tårekanal og bliver det værre truer en operation (dyr), der skal stramme op på øjenlåget. Så tjek med dyrlægen, før du selv begynder at pille alt for meget ved øjnene. Det er jo et sart område.
0
0
Svar på denne tråd

Kamillete
Forfatter: 
Dato:  29-04-2002 13:47
Hvis du bruger kamillete (som er rigtig godt), skal du huske at hælde det gennem et filter inden brug - der er nogle små partikler i teen, som det er bedst at undgå at få i øjnene, idet de kan "skære/ridse" hornhinden.

Min datter havde meget øjenbetændelse som lille, og det er øjenlægens råd, der hermed er givet videre.

Venlig hilsen

Randi G.

Don't take life too seriously, you won't get out alive :-D
0
0
Svar på denne tråd

IKKE Kamillete!!
Forfatter: 
Dato:  29-04-2002 21:34
Citeret fra bogen "Hestens husapotek":

"Den så ofte anbefalede badning af dårlige øjne med kamille er farlig for heste og bør derfor undgås."

Der står ikke hvorfor, men de ved forhåbentlig hvad de snakker om!

Hygge fra MarieL

0
0
Svar på denne tråd

Kamillete!!
Forfatter: 
Dato:  29-04-2002 21:49
Jeg har nu KUN haft gode erfaringer med kamillete, og har brugt det i mange år til forskellige ting!

Jeg skal i hvert fald have en bedre begrundelse end bare at få at vide det ikke er godt før jeg holder inde med at bruge det!!

Til Minna
Hvis du beslutter dig for at give Kamilleteen en chance så husk at det du bruger til at påfører teen på det ene øje ikke må komme i berøring med det andet!!

Anne

:-)"Nothing comes from doing nothing":-)
Rideudstyr sælges
0
0
Svar på denne tråd

her hjælp mig! tyndt hvit/gennemsigtig øjen snask
Forfatter: 
Dato:  30-04-2002 21:15
Jeg ved godt at alle heste har "søvn" i øjnene eller hvad skal vi kalde det? Det samme som os mennesker, men nu har jeg gået og luret lidt på Prins! Han har sådan noget hvit/gennemsigtigt tyndt (ikke sådan helt tynd) snask til at sidde i øjnene. Og jeg kan flere gange om dagen fjerne noget fra ham. Kan det være at han bare har mere "søvn" i øjnene end andre heste??

Onnos

Alle rigtige tøzer har mindst en Holstener

0
0
Svar på denne tråd

Re: her hjælp mig! tyndt hvit/gennemsigtig øjen sn
Forfatter: 
Dato:  01-05-2002 01:40
Hejsa !

Jeg havde en hest der havde meget rindende øjne, hans mor havde det også, ligeså alt hendes afkom.
Jeg gav ham torskelevertran, en spiseskefuld i foderet en gang om dagen, allerede efter et par uger hjalp det, han fik det hele den vinter og har ikke siden haft problemer.
Spørg mig ikke hvorfor det virker, men det gør det åbenbart.

M.V.H. GitteL
0
0
Svar på denne tråd

Brug saltvand!!!!!
Forfatter: 
Dato:  05-05-2002 13:14
Hej Minna.

Jatmat har kige haft noget lignende. Det var dog helt klart, men hendes øje hang lidt.

Vask det i saltvand. Du kan enten tage lidt fint køkkensalt og opløse det i kogende vand og når det så er kølet af kan du forsigtigt vaske øjenkrogen med det ( brug evt. lidt helt rent vat ).
Du kan også få sterilt saltvand ( måske på apoteket?????? ).

Det Jatmat havde forsvandt i løbet af et par dage.

Grunden til at man ikke må bruge kamillete er at ligemeget hvor fint det sies vil der være nogel bittesmå partikler der kan gå ind og skade hornhinden.

Go' bedring med hypsen.

:-) Glade hestehilsner fra Sarah :-)Vær høflig mod alle, venlig mod mange, fortrolig med fåBenjamin Franklin
0
0
Svar på denne tråd

Re: Brug saltvand!!!!!
Forfatter: 
Dato:  28-05-2002 22:34
Min hoppes øjne løber også meget. Det ser ud som om hun græder. Grunden til at hendes øjne løber er støvallergi. Jeg renser bare øjenene med vand på en svamp jævnligt.
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider