Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Sart mave!
Forfatter: 
Dato:  25-04-2002 18:16
Sorry jeg kom til at poste dette indlæg på Hyggesnakken først. Derfor ligger det to steder...det hører jo mere til Røgt og pleje!!! Unskyld!

Okej, det er altså ikke min mave der er sart.. mere min hests! Han er en syvårig vallak der altid har haft problemer med at holde vægten.. dvs han taber sig meget nemt. Og det går lynhurtigt! Så det er virkelig vitigt at man hele tiden chekker ham. Men mit spørgsmål er nu, hvad ville i gøre for at forbedre hans mave. Han er chekket hos dyrlægen og fejler intet.. men hans afføring er meget våd og indeholder en masse hele kærner. De fleste tomme skaller men aligvel. Han er helt dækket ind fodermæssigt og har bl.a fri adgang til frøgræs af god kvalitet!

Jeg har lige tænkt på at måske give ham noget olje i maden.. eller måske A38 for at forbedre hans bakterieflora..

Men det findes måske flere tip ude i heste-verlden!

Hilsner
CamillaR
0
0
Svar på denne tråd

Re: Sart mave!
Forfatter: 
Dato:  25-04-2002 19:21
Jeg har skrevet under Hyggesnak...

Mvh DorteCL
"CARPE DIEM"
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  26-04-2002 10:35
Du skal skifte frøgræsset ud med hø! Hø feder meget mere og holder de fleste hestes maver i orden.

Frøgræs indeholder ofte for mange svampesporer og for få FE. Endvidere kan du give A38 (bare et par dl. om dagen, 1/2 l. er slet ikke nødvendigt) eller probiotika for at forbedre tarmfloraen. Der kommer altid kerner med ud, men pærerne skal være formede, gødningen må ikke være en smasket klat.

Har du fået udarbejdet en foderplan? Selvom hesten får meget frøgræs så indeholder det ikke mere energi end halm. Hvad får han præcis at spise? Du skriver, at hele kerner kommer med ud i gødningen, af det kan jeg udlede, at du fodrer med hel havre. Havre feder ikke ret meget, og desuden er der nogle heste, som ikke udnytter ubehandlet korn så godt. Til dem kan man købe et foder, der indeholder varmebehandlet korn, eller du kan give den et tilskud af varmebehandlet majs - det feder meget.

Hvis hesten får store mængder korn, så kan den være dækket ind fodermæssigt, men alligevel være for tynd, fordi de store mængder stivelse gør, at dens fordøjelse fungerer dårligt. Altså er vi tilbage ved hø af god kvalitet igen. Du kan evt. købe det som kunsttørret, dyrt, men godt, og så fylder det ikke så meget som alm. høballer og indeholder ikke svampesporer. Du skal også tænke på hestens stress-niveau og arbejdsmængde. Hvis hesten ikke har det godt, hvor den bor, så kan det også være en medvirkende årsag til problemerne.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  26-04-2002 10:47
Jeg har to tingjeg kun kan sige. Blue Horse regulator eller Irish Mash fra st hippolyt. Begge to har hjulpet mig med forskellige fordøjelsesproblemer...
Hilsner og Vrinsk fra Susanne og Sedoj
Besøg min hjemmeside http://juztme.homepage.dk
Præsentation opdateret d 6-2

0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  26-04-2002 13:35
Vi har prøvet både med Regulator fra Blue Horse og Irish Mash, men det hjælper kun lidt. Det eneste der er rigtigt godt er noget der hedder Heste-kræs. Og jeg har fået lavet en foderplan som indeholder både Havre, hestekræs, majs, sukkerrover, melasse, et slags tilskudsfoder (husker ikke hvilket) vitaminer og mineraler. De får så godt nok ikke hø, men fri adgang til frøgræs, og det frøgræs vi har er af meget god kvalitet så det er ikke meget ringere en hø.

Idag har jeg så igen kigget på hans afføring og nu er de fleste kærner hele. Dvs den havre han får ryger lige igennem. Han fik chekket sine tænder her for halvanden måned sidan og da hvar det kun lidt.

Så spørgsmålet er hvorfor han ikke fordøjer det han får at spise.....

Han er ikke tynd lige p.t men han får også heste-kræs til hvert måltid. Heste-kræsen er normalt kun egnet til at give som "opfedere" i et stykke tid, så flere gode ideer er altid velkomne....

Tak
Camilla
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  26-04-2002 22:22
Du siger der kommer hele kerner ud ik´
Bare rolig! Altså det er kun skallen der kommer ud for næringen er væk! Det er lige meget om det er valset eller helt havre det giver lige meget. Valset havre er bare næmmrere til at få skimmel svamp eller hvad det hedder!!

Onnos

Alle rigtige tøzer har mindst en Holstener

0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  27-04-2002 11:45
Hmm så jeg lost....Det lyder iunderligt. Men det er godt at du har fundet noget, der hjælper bare lidt...Jeg prøver at kigge lidt rundt på nogle forskellige sider og kommer tilbage med et svar...
Hilsner og Vrinsk fra Susanne og Sedoj
Besøg min hjemmeside http://juztme.homepage.dk
Præsentation opdateret d 6-2

0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  29-04-2002 14:02

Hej Melissa
Jeg har haft en fuldblod der også havde svært ved at holde vægten trods godt alsidigt foder i større mængder. Til en rutineundersøgelse fortalte min dyrlæge at visse heste bruger store mængder energi på at fordøje.Så hvis ikke de er i hård træning skal man passe på ikke at overfodre. Da vi satte hende ned til 2 kilo korn plus vitamin og mineral plus frøgræs tog hun pludselig på og blev desuden meget mindre stresset.
hilsen Lucille1
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider