Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

"Striber" i hoven?
Forfatter: 
Dato:  22-04-2002 13:07
Hej.

Jeg har lige opdaget at min hest har fået "striber" på hoven. Det er vandrette "voksestriber" altså striber som er kommet i takt med hoven er vokset ud.

Jeg er godt klar over at det kan skyldes ændringer i omgivelserne/kost mv.

Men jeg mener også at det kan være tegn på forfangenhed? Er det korrekt? Jeg har ellers ikke set andre tegn hos hende på forfangenhed.

Hun virker ikke generet, halt eller lign.

Mvh.

Trine SH

Jeg er ligeglad med, hvor folk elsker, bare de ikke gør det på gaden og skræmmer hestene. - Beatrice Stella Tanner :-0
0
0
Svar på denne tråd

Re: "Striber" i hoven?
Forfatter: 
Dato:  22-04-2002 13:11
Når en hest har været forfangen - og er blevet "kureret", så kan man se "striber/bølger" i hoven, når den gror ud igen.

Hvis det skyldtes forfangenhed, så ville din hest have været syg for nogle måneder siden.

I dit tilfælde skyldes det sikkert bare en kostændring.

Hilsen Sif
0
0
Svar på denne tråd

Mange tak...
Forfatter: 
Dato:  22-04-2002 14:46
Hej Sif.

Mange tak for dit svar.

Mvh.

Trine SH

Jeg er ligeglad med, hvor folk elsker, bare de ikke gør det på gaden og skræmmer hestene. - Beatrice Stella Tanner :-0
0
0
Svar på denne tråd

Re: Mange tak...
Forfatter: 
Dato:  23-04-2002 08:43
Det er helt almindeligt og kommer hver gang hesten har skiftet foder - du kan også se fænomenet på dine egne negle hvis du lægger din kost drastisk om. Hvis hesten er forfangen, så vil den blive halt!
0
0
Svar på denne tråd

Re: Kan godt være forfangenhed.
Forfatter: 
Dato:  24-04-2002 17:33
Hej....

For nogle måneder siden, da jeg havde smed til min hest, gjorde han opmærksom på at hun havde været tæt på at blive forfangen. Han understregede at: hun havde de vandrette striber på hoven som vil opstå i et sådant tilfælde, og at hun inde i hoven, yderst, hele vejen langs med hornvæggen, havde svage røde blodudtrækninger.

Jeg var ved at gå totalt i panik, men han sagde at jeg ikke skulle bekymre mig om det denne gang, da det ikke var kommet så langt som til forfangenhed, men jeg skulle være opmærksom på det fremover - dette var i forbindelse med de lige var kommet fra sommergræs.

Mvh...
Rikke L
At turde er at miste fodfæstet for en tid - ikke at turde er at miste sig selv for altid
0
0
Svar på denne tråd

Pyha
Forfatter: 
Dato:  25-04-2002 13:53
Pyha, så er det meget heldigt at de først kommer på sommergræs når der er blevet lavet wrap på folden først, så der ikke er så meget "krudt" i det.

Jeg må hellere være super vågen, når tiden kommer.

Mvh.

Trine SHJeg er ligeglad med, hvor folk elsker, bare de ikke gør det på gaden og skræmmer hestene. - Beatrice Stella Tanner :-0
0
0
Svar på denne tråd

Re: Pyha
Forfatter: 
Dato:  25-04-2002 16:37
Rikke, jeg tror, at smeden konstaterede beg. forfangenhed BÅDE pga. striberne på hovene OG pga. blodudtrængningerne.

Striben opstår altid ved store foderskift, og kan også observeres på vores egne negle. Når en hest får striber på hoven efter forfangenhed, så går den netop ikke parallelt med hoven, men ligesom rejser sig i tåen og samtidig ses en karakteristisk deformering af hoven, hvis tilfældet bliver så alvorligt og hvis hesten ikke passes med beskæring.
0
0
Svar på denne tråd

Re: Pyha
Forfatter: 
Dato:  25-04-2002 18:36
Hej Tina...

Jo, jo, den er jeg med på :-) Kan godt være det ikke lige lød sådan på mit indlæg.

Den hov det drejede sig om, var iøvrigt en anelse mere skrånende end den anden.

Selvom jeg syntes jeg var opmærksom sidste år, så var det alligevel ved at gå galt.....
Jeg må være superopmærksom iår :-)

Men nogle er vel også mere disponible for det end andre......

Mvh...
Rikke L
At turde er at miste fodfæstet for en tid - ikke at turde er at miste sig selv for altid
0
0
Svar på denne tråd

Langt citat.>>Spørg dyrlægen om hesten<<
Forfatter: 
Dato:  26-04-2002 13:51
I bogen af ovenstående tittel står følgende..

Hvad er forfangenhed?
Forfangenhed er en meget smærtefuld hovsygdom, som skyldes ændringer og betændelse i blodkarrene i hoven. Betændelse i hoven kan få hovbenet til at løsne sig inde i hovkapslen. Hovbenet vil da rotere og kan i alvorlige tilfælde endog falde ned igennem hovsålen.
Akut forfangenhed opstår pludseligt i kroniske tilfælde kommer symptomerne snigende og er næsten altid tilbagefald efter tilfælde af akut forfangenhed.

Hvordan kan man se hvis en hest lider af en tendens til kronisk forfangenhed?
Man kan se nogle vandrette ringe i hovvæggen, som er bredest i dragterne. Hesten har ømme såler, måske med små blodansamlinger eller en bred sort "hvid linie". Normalt er sålen konkavt hvælvet opad, så den kan give sig. Lronisk fofangne ponyer eller heste har flade såler eller i alvorlige tilfælde konvekse såler, dvs. såler som ligefrem buer nedad. Det skyldes at hovbenet inde i hoven har drejet sig nedad, så det trykker ovenfra på hovsålen. en pony med tendens til forfangenhed har ofte en tyk halskam-lidt ligesom puklen på en dromedar.

(Altså må nogen heste have mere tendens til forfangenhed end andre)

Bogen giver desuden svar på følgene spørgsmål om forfangenhed, samt en lang række om andre sundheds spørgsmål:

Hvad er symptomerne på akut forfangenhed?
Hvad gør man ved en hest med tegn på forfangenhed ?
Hvordan kan man selv hjælpe med at behandle en hest med forfangenhed?
Hvordan Undgås forfangenhed?

Bogen er udgivet af Gyldendal
Forfatteren hedder Niels Tellerup
ISBN 8700489166
Hvis den stadig kan skaffes er den vist ret billig...
og MEGET god at have stående :-)

MVH Camilla
:-D Lands End :-D
Bliver en stjerne når hun bliver stor!
*GG*
0
0
Svar på denne tråd

Re: Langt citat.>>Spørg dyrlægen om hesten<<
Forfatter: 
Dato:  29-04-2002 10:12
Ja, forresten, hvis man har en "fedeberg" som man mistænker for at kunne blive forfangen, så kan man gå og mærke på dens halskam - heste får ofte inden de bliver forfangne, når de har fået græs nok en stenhård halskam - og det kan bruges som advarsel om, at man skal skære ned på græsset.

I det hele taget har jeg bemærket, at når hestene går fede og forædte rundt på græsset i foråret, så bliver det faktisk hårde over det hele sidst på dagen (hvis de kun går ude om dagen selvfølgelig) men det er mest tydeligt at mærke på halskammen - så man kan jo gå og mærke på hestens halskam inden græsning så man ved, hvordan den normalt føles.

Jeg har tænkt på, om det ligner det fænomen, som får bodybuilderes muskler til at stå ekstra meget frem til en konkurrence: De holder en streng diæt et stykke tid, og så den sidste dag før konkurrencen fylder de sig med mest muligt sukker, og deres muskler bliver ekstra markerede.. Jeg tror at græssets sukkerindhold har en lignende virkning på heste.
0
0
Svar på denne tråd

Re: Langt citat.>>Spørg dyrlægen om hesten<<
Forfatter: 
Dato:  09-05-2002 13:03
Der kan også komme "striber" hvis hesten har sur stråle.

Ved foderskift er "striberne" helt lige, ved sur stråle bøjer de ligesom nedad bagtil..

Julie

http://www.staldjuni.dk
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider