|
|
| Med/uden dækken |
|
|
Kan alle heste sætte pels nok til at klare sig igennem vinteren uden dækken?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nej... |
| Forfatter:  |
Emilie |
| Dato:  |
04-10-2005 11:47 |
|
Det er ikke alle heste der kan det! Så hvis din hest har tynd pels så giv den et dækken på, så er du sikret. Knuss.. Don't Worry Be Happy 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| med eller uden`? |
Emilie |
04-10-2005 11:56 |
|
Ja, langt de fleste kan. Hvis du evt. ikke ved det så kan du spørge ejeren på stedet om han kan bedømme det måske din dyrlæge? Det kommer jo meget an på hesten, en fjordhest eller en shetlænder behøver normalt ikke, det gør koldblodsheste normalt heller ikke. Min jeg giver min araber dækken på om vinteren. Og en Dansk varmblod og andre lidt spinkle racer er nok også bedst tjent med et dækken! Knuss.. Dont Worry Be Happy 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nej hør nu lige... |
|
|
... hvorfor skulle en DV ikke kunne klare at gå på fold uden dækken? Dækkenet skal på hvis hesten er klippet eller fordi den af en eller anden mystisk grund ikke sætter vinterpels. Står den i en alm stald - uden opvarmning og hvor temperaturen ikke bliver høj om natten så behøver den altså ikke dækken, så er den vant til kulden. Det lyder efterhånden som alle heste er handikappede og skal have dækken på... 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvis du ikek klipper |
Hættemåge |
04-10-2005 14:59 |
|
den så tror jeg godt den kan..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Dækken eller ej ? Hist |
|
|
.. Altså, jeg så en fjordhest hér allerede i starten af sep. fik overgangsdækken på  .. Sys overhovedet ikke at fjordheste behøves dækkener på !! De har nok fedt til dét. Og min part , en spinkel araberfuldblodsvallak, har ført liige fået dækken på .. Tjaa .
Min arto - Kig Hér- HUSK: Det ENESTE tidspunkt hvor du ligefrem SKAL se snobbet ud - èr til hest
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nu er ... |
Jannie Tornvig |
04-10-2005 15:34 |
|
det jo sådan, at mange giver deres heste dækken på, for at undgå at den danner en mega pels, som medfører at den bliver driv våd når den bliver redet, det gælder selvfølgelig også fjordheste, og andre koldblodsracer. Hilsen Jannie
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Mine fuldblod |
Kobakkegård Hestepension |
04-10-2005 15:36 |
|
har endnu ikke fået dækken på endnu. Jeg giver overgangsdækner på ved omkring +5 grader om dagen og vinterdækner når vi når under frysepunktet om dagen. Hilsen Mumse
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Dækkener! |
|
|
Jacqline: Hvad mener du med at fjordheste ikke behøver at gå med dækken fordi de har nok fedt til det?? En fjordhest kan da have lige så lidt fedt som en araberfuldblod, og en araberfuldblod kan da være lige så fed som en fjordhest! Det har ikke noget med fedtet at gøre, men hvor meget pels de sætter!! Normalt sætter en fjordhest mere pels end en araber, ja.. Men det er nok fordi fjordhesten kommer fra kolde norge og en araber fra den varme ørken!
MVH. Carina...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Til Jacqline |
Hættemåge |
04-10-2005 16:00 |
|
Ikke ALLE fjordheste har meget fedt.. det skal de fedes op til og på den "gamle model" er der mere end på den "nye model" Den nyemodel har vidst noget varmblod i sig, og det er derfor den er så fin i det.. Ikke alle fjordhest er store tykke ponyer..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hættemåge |
|
|
Det var heller ikke dét jeg mente. At alle fjordheste var store tykke og grimme osv - som du får det til at lyde som om jeg har skrevet .. Glemte dog at ksrive at det den gamle type med MASSER af tyk vinterpels !
Min arto - Kig Hér- HUSK: Det ENESTE tidspunkt hvor du ligefrem SKAL se snobbet ud - èr til hest
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hættemåge |
|
|
Det var heller ikke dét jeg mente. At alle fjordheste var store tykke og grimme osv - som du får det til at lyde som om jeg har skrevet .. Glemte dog at ksrive at det den gamle type med MASSER af tyk vinterpels !
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Til Jacqline |
Hættemåge |
04-10-2005 16:15 |
|
nej jeg gjorde ikke.. men du fik det til at lyde som om at alle fjordheste avr fede og det passer ikke Bare fordi en pony er stor og fed betyder det ikek at den er grim (hvertfald ikke i mine øjne) for for mig er grimhed ikke kun kropsbygning, men også dens temprament.. og sådan tror jeg mange har det.. Hvorfor skulle en med en grim pony så ellers sige hendes er den smukkeste i verden?? (Og nej det er ikke mig jeg taler om..)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hætte måge |
|
|
Jeg ved ikke hvad DU Snakker om , det eneste jeg snakker om er dækkener !! Og kan godt være jeg fik det lidt at lyde som om alle fjordheste var fede af helvede til, som tit ser jeg også passer, ikke fordi at man så ikek kan holde af dem og elske dem .. Har jeg måske sagt dét !! Det eneste jeg sagde var også at jeg faktisk GLEMTE at skrive at hesten var af lidt større, ældre fjordhestetype !
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Jeg snakker |
Hættemåge |
04-10-2005 16:24 |
|
helelr ikek om at fjordheste er tykke af helveds til.. Det behøver de ikek være, de gamle modelelr ser tit sådan ud uden at være det Du skrev "Sys overhovedet ikke at fjordheste behøves dækkener på !! De har nok fedt til dét." Det var det du skrev.. og det komemr ikke kun an på fedtet, men også pelsen.. Og ikke alle fjordheste har meget fedt...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hættemåge ! |
|
|
Vil dog sige at alle federe fjordheste har pels og fedt nok til det.. Hvordan kan en islænder hest ellers overleve på island og så også om natten uden dækken ? Fjordhesten er jo efter islænderene - eller omvendt. Ik mer jeg gider diskuter her!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Pelsen |
|
|
Langt de fleste heste kan klare sig uden dækken. Pelsens varmeværdi handler ikke kun om længden af pelsen, men også tykkelse. Hesten regulerer temperatur vil at 'rejse' sin pels, når den behøver isolering. Når det så er sagt, så er der nogen heste, som får gevaldig lidt ekstra pels om vinteren (det må være noget genetik) -min egen har personligt været i fældning de sidste 1i 2-3 uger nu - men der ser bestemt ikke ud til at komme mere volumen på - han ligner stadig en med sommerpels. Heste kan også gradvis (over år) vænne sig til at få tykkere pels - det ser man fx på de PRE-heste, som bliver hentet i Spanien -de får ikke ret meget de første år, men begynder så langsom at komme efter det. MH Nana
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Vinterpels |
Jannie Tornvig |
04-10-2005 17:28 |
|
Det er vist noget med mængden af sollys, der afgør, hvornår, og hvor meget pels dyrene sætter. Så når vi her i DK nærmer os den tid hvor dagene bliver kortere og kortere, så er der noget der gør at dyrene begynder at sætte pels (hvad det er skal jeg ikke kunne sige, et slags instinkt måske...), så de kan stå imod kulden til vinter. Hvor imod dyrene fra fx. Afrika, hvor der aldrig bliver lige så korte mørke dage som herhjemme, ikke sætter vinterpels. Men man døjer vist nok med at girafferne i zoo ikke sætter vinterpels, derfor er de nødt til at have dem inde om vinteren... Hmm det var bare lige lidt forklaring (måske en lidt indviklet en) på hvorfor dyrene sætter vinterpels. Hilsen Jannie
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| så må jeg |
|
|
nok bare vente og se hvor meget pels der kommer! Det er min nye varmblodshoppe jeg er lidt bekymret for. Hun er ikke klippet, men tidligere ejer siger at hun plejer at stå med 2 dækkener på hele vinteren for ellers bliver hun forkølet, men det er mig lidt imod hvis hun nu kan stå uden... For min skyld må hun gerne få en kæmpe pels, så det håber jeg på at hun får! Ellers må hun jo pakkes ind til vinter så hun kan holde varmen. Vil ikke ende med at have en syg hest!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jacqline |
|
|
Du burde nok tænke bare en lille smule over dine udtalelser, og så lade være med at blive fornærmet når der er nogen der påpeger dine fejlagtige fordomme  Jeg har selv en temmelig tyk fjordhest, der sidste år blev klippet på trods af at hun sætter meget pels. Det skyldtes ganske simpelt at hun skulle bruges en del og at hun kløede sig. Vi fandt ud af (da pelsen røg) at hun havde lus. Og nej, man kan ikke komme til bunds i en rigtig vinterpels  I år har hun gået en enkelt dag med overgangsdækken, men hun er nødt til at blive klippet igen, da hun allerede har sat bjørnepels... Måske prøvede dem du har set at undgå at deres pony satte kæmpepels?? Jeg mener at (stort set) alle heste hvis de får muligheden for det kan sætte vinterpels. Selvfølgelig er der nogle afvigelser, men størstedelen af alle kan  Men derfor er det alligevel ikke alle der kan gå ude i 20 graders frost en hel dag...
Går det, så går det, og går det ikke, så går det nokKender du denne pony?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Vurder hesten... |
|
|
For jeg tror også på, at de fleste heste såmænd nok kunne gå uden dækken, hvis de fik lov til at sætte og beholde deres vamsede vinterpels. Men men men... Man skal kigge på den enkelte heste, og man lærer jo også sin hest at kende ad åre. feks. må jeg meget mod min vilje indse, at Medoc bliver en af de heste, som får dækken på bare morgentemperaturen når ned under 10 grader. Han begynder nemlig så at fryse, står med rejst pels, og taber sig. Og han bliver stiv i muskulaturen. Får han regndækken på/overgangsdækken, ja så har han ingen problemer. Sidste år måtte jeg give ham dækken på i midt august måned, i år kunne jeg trække det til midt september. Og begge gange har jeg ventet indtil, at havde symptmer på at han ikke havde det godt - for det kunne jo ikke passe at kræet skulle ahve dækken på allerede. Næste år har jeg lovet mig selv og Medoc, at der får han dækken på, når morgentemp. er under 10 grader, og så venter jeg ikke på at han bliver stiv, trist og taber sig ! Så vurder på hesten dagligt, og se om den tidligere ejer har ret i, at hun har behov for dækner for at være tilpas. MVH Charlotte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Overskrift |
Miss_Bounty |
06-10-2005 15:34 |
|
Det kommer altså også meget an på hva man bruger hesten til ! Hvis man fek.s rider mange stævne, ska den jo ikk ha en kæmpe bjørnepels, synes jeg hvert fald ikk.. Såå.. Men kender mange der allerede er klippet og dækkner på!
>o< Bounty er nu galopet over de grønne græsmarker  * 02.05.1995 - † 31.01.2003
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jacqline |
bimboe |
06-10-2005 16:08 |
|
Det er da vidst tydeligt, at du ikke har forstand på, hvorfor man giver hesten dækken på. Selvfølgelig kan man hjælpe en tynd hest, med og holde varmen, og holde huld, hvis man giver den tøj på. Så skal den ikke selv bruger energi på det. Men om hesten er tynd eller tyk er ikke pointen. Pointen er hvad den skal bruges til vinteren over, er det en hygge tur i ny eller næ, kan den undvære dækken. Nogle kan også bruges mere, hvis de er nemme og tørre for sved. Andre eftersveder og sveder meget, og så kan det være en rigtigt klog beslutning, og enten lægge dækken på tidligt, eller vente og klippe hesten. Det har absolut intet med race og gøre, det er misforstået. Bimboe
Der hvor volden går ind, går forstanden ud.
Har du overvejet en Homøopat? www.homeotreat.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|