Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Hævet bagben???
Forfatter: 
Dato:  03-10-2005 20:26
Hejza Jeg har en 7 års vallak, som kom ind fra sommergræs i august og har lige siden stået med hævet bagben, lige meget på begge og det kom fra den ene dag til den anden.. han har ikke været halt og det vil ikke gå væk når jeg skridter eller han er på fold... dyrlægerne kan ikke rigtig finde ud af det, da det nogle dage er ehlt væk... han har aldrig fejlet noget med benene.. Har du prøvet noget ligende må du MEGET gerne skariv :O) da det et ved at drive mig til vandvid... Håber at høre fra nogle Mange hilsner fra Tanja lysgaard
0
0
Svar på denne tråd

foderskift
Forfatter: 
Dato:  03-10-2005 20:31
Det er næsten helt sikkert pga foderskiftet. Det er meget almindeligt de får det hvis de brat kommer fra sommerfold til staldfoder. Det er normalt at de ikke er halte af det og at det ikke forsvinder ved bevægelse. To af vores fik det her for et par uger siden, bare af at komme fra en lidt nedbidt fold til en meget frodig, og de gik der endda kun om dagen, og fik stribegræs på begge folde. Det bør forsvinde igen snart, jeg synes en måned er ret lang tid, der bør ihvertfald være gradvis bedring i det nu. :-)
0
0
Svar på denne tråd

jamen...
Forfatter: 
Dato:  04-10-2005 00:54
burde det så ikke være gået væk.. det er jo 2 mdr. siden han kom på stald.. Det er på ydersiden af begge bagben nede ved senerne... synes det er mærkeligt og det er ved at drive mig til vanvid.. for skal jeg stille og rolig genoptræne den eller skal den bare stå og så bare komme på fold... men har lagt mærke til at der er mange hest der har det... det der undre mig er bare det kom fra den ene dag til den anden...
0
0
Svar på denne tråd

hvad får den at spise?
Forfatter: 
Dato:  04-10-2005 13:59
Hvad får den af foder... Gerne udpenslet. Nogle heste kan få hævede bagben, hvis de får for meget stivelse i foderet og hvis du bliver ved med at fodre den ens hver dag, så er det jo klart at hævelserne ikke forsvinder. Bare en mulighed.
0
0
Svar på denne tråd

hej...
Forfatter: 
Dato:  04-10-2005 21:23
Hvis det kun er på den nederste del af benet, altså lige over koden, er det bare galle, og det går ikke væk, det er noget nogen heste får med alderen, eller hvis de har stået meget på fold. Min hest har det... Mvh. Lotte
0
0
Svar på denne tråd

Silas har
Forfatter: 
Dato:  04-10-2005 21:42
Det samme hvert år, men det er vand. Det ser du ved, at du trykker hårdt ind i benet, hvis aftrykket fra din finger bliver siddende er det vand. Det bliver de ikke halte af. Nogen dage svinder det ved bevægelse, andre dage ikke. Ved Silas plejer det, at være helt væk efter et par måneder, når han er blevet vant til, at stå på stald. Ved andre heste kan det være galt hele vinteren. Hvis du vil afhjælpe vand i benene, kan du ligge staldbandager på om aftenen, så plejer de ikke, at hæve så meget, eller også hæver de slet ikke. Men husk, at tage dem af igen om morgenen...
Lev imens du gør det
elsk imens du tør det
0
0
Svar på denne tråd

Hævet bagben
Forfatter: 
Dato:  05-10-2005 09:29
kan hesten også få af at stå stille. Hvis min hoppe eks. har stået det samme sted længe på folden eller i boksen, så kan jeg også komme og finde hende med hævet bagben. Men lige så snart hun er i bevægelse forsvinder hævelsen i bagbenene. Mvh. Lotte
"Oldenborg heste kan og vil"

http://www.123hjemmeside.dk/stald_miller
0
0
Svar på denne tråd

Hvad med muk?
Forfatter: 
Dato:  05-10-2005 10:45
Hvad med muk? Har du tjekket hans ben for mukangreb? Min stod med nogle kæmpe elefantben om morgenen, og de svandt ikke ind, før han kom ud og lave noget - enten blev redet eller kom på fold...
Med venlig hilsen
Zooropa - Anne

**** To touch is to heal. To hurt is to steal. ****
- Mysterious Ways, U2

Har jeg hovedpine... Er det fantomsmerter ;-D
0
0
Svar på denne tråd

galle...
Forfatter: 
Dato:  07-10-2005 16:14
Jo to måneder er for lang tid efter foderskift. Hvis de ikke er MEGET hævede, kan det jo sagtens være galle, som skrevet tidligere i tråden. Vi har også en hest med galle, hun er ældre og har været brugt en del og hun HAR bare galle, det er ikke særlig udtalt når hun går ude døgnet rundt og hele tiden er i bevægelse, men når hun står på stald i boks kan man se det tydeligt, og det forsvinder ikke af en times ridning. Det behøver heller ikke komme af slid, nogen heste ophober bare vand i benene af at stå forholdsvist stille i en stald, sådan én har vi også - hun er ung og har aldrig lavet dagens gerning, dyrlægen siger det er ligesom med mennesker, nogens vener er bare bedre til at lede blodet tilbage end andres. Hvis hesten kun er hævet lige over koderne er det sandsynligvis galle, og behøver ikke have nogen betydning for hestens funktion. :-)
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider