|
|
| Sommergræs - et nødvendigt onde? |
|
|
Nu nærmer tiden sig for sommergræsning. Langt de fleste i stalden ser frem til, at hestene kan gå ude hele dagen (= ingen foderudgifter, ingen staldarbejde). Jeg ser derimod med gru frem til flere endeløse diskussioner og en hest, som må gå på sultefold.
Jeg har en fjordhoppe, som fylder 8 her til maj. Hun bliver redet dagligt og er pt. i fin form. Kræver energifoder, hvis hun skal bestille noget, og fungerer derfor godt på vinterfodringen (hvor jeg selv styrer, hvor meget hun får ned.)
Min dyrlæge kalder hende meget passende for en affaldskværn / grønthøster, får hun ubegrænset adgang til græs, stopper hun ikke med at æde.
Hun har aldrig været forfangen eller syg af at spise græs, men havde en slem omgang jordkolik i vinters. Hun kan ikke tage på, uden at det går ud over ridningen. (Sadlens pasform, energi m.m.)
Allerhelst satte jeg hende på "sultefold" og fortsatte fodringen. Købte en god portion hø hjem, og lod hende leve på det. Spørgsmålet er bare, om min fodervært går med på den.
Rent psykisk er hun også langt at foretrække, når hun ikke går på græsfold. Hun bliver superegoist af at gå på sommergræs, og er mere optaget af at æde end af mig og arbejde.
Der er ingen tvivl om, at hestene elsker at komme på græs, men for hendes vedkommende tror jeg ikke på, at det er sundt. Jeg nægter at tro på, at græsdiarre (som står i tykke stråler) er sundt.
Andre, som ikke elsker sommergræs? Personligt synes jeg det er så surt at have trænet hele vinteren for at få sin hest i form, for bare at se det smuldre på en uge.
Mette (Fjolle) Det gule helvede er løs
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: Sommergræs - et nødvendigt onde? |
|
|
Ja - det er et nødvendigt onde.
Jeg ville synes at det var - ja synd - at fratage dem muligheden for at gå på græs.
Alternativt kunne man bruge stribegræsning, eller kun bruge "afbidte" folde til heste med hang til meget græs. Eller bare nøjes med at give dem få timer om dagen og så supplere op med kraftfoder og halm.
Og du er ikke den eneste med "sommer"-problemer !!
Mh KatrineH
Rigtige kvinder rider på islandske uldtotter ;D
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Forfatter:  |
Signe |
| Dato:  |
15-04-2002 12:37 |
|
Yep! det er præcis det problem jeg har med min islænder...Efter en vinter med styret foder -og den får virkelig ikke ret meget -en håndfuld tre gange om dagen + en lille tot hø... Den har masser af energi og er aldrig syg -den udnytter åbenbart bare foderet godt og grundigt  Men nu kommer sommergræsset jo, og da den står sammen med mine to andre heste hos mine forældre, der helst bare vil kunne lukke dem ud om morgenen og tage dem ind om aftenen har jeg et ret stort problem! Jeg ville gerne have været til stævne osv. men har vist allerede opgivet tanken da jeg ved at den bliver kæmpefed -og dermed også tung og doven...Løsningen er at jeg lukker den ud på græs 1 time om morgenen og 1 time om aftenen, men jeg er der jo ikke hele tiden til at lukke den frem og tilbage...! De to andre har en super evne til bare at stoppe spisningen og lave noget andet, så de har den samme form hele året...og ja, det er fanme træls efter en hel vinters træning at se det hele smuldre til en meget mæt hest, der lige kan klare en halv time i skoven....Jeg håber at jeg kan få det til at virke med ind- og udlukning for jeg synes da også at det er synd og unaturligt at have den til at stå som den har gjort hele vinteren...
Hvis du har tid til at lukke den til og fra græs, så den kun får små portioner er det en super løsning -jeg gjorde det da jeg boede hjemme hos mine forældre og hestene....
-Signe
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Moller |
15-04-2002 13:12 |
|
Hej !
Ja det er faktisk et problem for mange, og nok især for Fjordheste (Shetlandsponyer), men her mener jeg man som rytter/ejer må være den der går lidt på kompromis.
Jeg vil til enhver tid mene at din Fjordhest skal ud og stå døgnet rundt i sommerperioden. Det er sundt både i henhold til den friske luft, det gode blodomløb det giver og i det hele taget for hestens velbefindende. Så gør den dén tjeneste !!!
Men ideen om en "sultefold" er langt fra ikke tosset med den type hest du har, for at sætte den på græs døgnet rundt selv med langsom tilvænning kan give katastrofale følger, for en hest som bare bliver ved og ved og ved med at æde.
Men jeg vil også foreslå x antal timer (eks. mellem 2 og 4 timer) på græs dagligt .... Hesten skal have lov til at have div. goder - ikke mindst når den har levet fuldt ud til dine forventerninger gennem vinteren. Den skal også have dens glæder!
Moller 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
Hejsa
Min dejlige fjordhest går i løsdrift.
P.g.a sidste år da vores lille shetlænder blev forfangen, lavede vi en natfold.D.v.s at hestene bliver lukket ud på græsfolden over middag, for at undgå¨morgenduggen (den er jo ret slem )og bliver så lukket ind på jordfolden igen ved 22 tiden. Det fungerede bare perfekt,og de kan så ikke gå og æde 24 timer i døgnet. Så det gør vi også i år.
Heidi.;-)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
smiley_s78 |
15-04-2002 15:19 |
|
I landsbladet hest nr tre er der et rigtig godt tema om forfangenhed og forårsgræs. Jeg vil anbefale jer at læse de artikler inden i lukker jeres hest på græsfold!!
Nogle af overskrifterne:
Sukkerarter forstyrre fordøjelsen:
Sukkerforbindelsen fruktan er en af de store skurke i forbindelse med forfangenhed opstået ved udbinding på det første forårsgræs
Godt hø anbefales:
Forfangenhed rammer ikke kun små ponyer. Det kan ramme alle heste. Godt hø anbefales til forebyggelse. En pludselig overgang til wrap-hø kan også forårsage forfangenhed.
Pas på forårsgræsset:
Så er foråret kommet, og med det står sommeren og udbindingen af hestene på græs for døren. Det betyder at sommerfoderplanen skal sættes sammen
Anne
:-)"Nothing comes from doing nothing":-) Rideudstyr sælges: http://home1.inet.tele.dk/dereli/
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
RikkeIsak |
15-04-2002 18:04 |
|
Puha, forstår godt dit problem, og vil også mene, at det mest optimale vil være, at hesten ikke går på græs i 24 timer, men i stedet får afpasset græsmængden efter behov.
Min isbuk kommer ikke på mere end 4-6 timers græs om dagen i græsningssæsonen. Ellers ville have være umulig at holde i rideform samtidig, og da jeg gerne vil ride stævner i græsningssæsonen, så er det den bedste løsning. Til gengæld har han adgang til halm/hø i de timer, han står på jordfold + han får stadig kraftfoder gennem hele sommeren!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Britt Helle Nielsen |
15-04-2002 18:21 |
|
Min første hest blev kronisk forfangen....Til sidst var hun bare umulig at fodre på, selv om vinteren.
Når jeg fx. læser Landsbladet Hest omkring forfangenhed, så spørger jeg mig selv, hvorfor man ikke vidste så mange ting for 6 år siden.....
Der hvor jeg har hest nu, er der ikke nok græs til, at de kan sove ude....Og det synes jeg til gengæld også er synd!! Min unghest på 4 ville sikkert have godt af det.
Men jeg ville helst vente til fx. i slutningen af juni måned. Så er græsset svedet lidt af, og chancen for forfangenhed falder.....Så hvis jeg selv skulle bestemme, så skulle han gå på græsfold 4-6 timer om dagen indtil fx. 1 juli...Og så være hest og sove ude til slutningen af august.....
Kh. Britt
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
Hej
Vi har ikke nogen sommerfold. Hestene må heller ikke gå ude om natten. Heldigvis. Så vi har slet ikke alle disse problemer. Hestene får lov at gå ude hele dagen - fra ca. kl. 9 til pt. kl. 17. Senere får de lov til at være ude lidt længere, men ikke om natten. Det vil ejeren af stalden ikke have. Hvis de løber igennem hegnet om natten eller lign. så har vi store problemer. Jeg er kun glad for denne ordning. Så behøver jeg ikke at få min nattesøvn ødelagt. Er lidt nervøs for min lille hest.
Det skal lige siges at vores heste ( 2 føl + 2 hopper) har en stor boks på 80 2m tilsammen. Så de er sammen hele natten også.
AnjaAnja>o<
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
triole |
16-04-2002 09:57 |
|
Jeg kan godt forstå dit problem, men jeg synes stadig at vi skal tænke på, at det er med et dyr vi har med at gøre.
Jeg ville ikke for noget i verden undvære blikket i min hests øjne, når han bliver lukket ud på sommerfold.
Selvom at han får en stor græsvom, glæder det mig at se hvordan flokken indordner sig med hinanden og lever som hestene gjorde i tidernes morgen.

|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
smiley_s78 |
16-04-2002 14:53 |
|
Min mindste bekymring, indrømmer jeg gerne, er græsvommen!! Jeg ville nok mere bekymre mig om forfangenhed, det er ikke en skæg sygdom!!
Så nok mere af den grund ville jeg som Britt vælge at passe på med for meget græs især her i foråret og tidlig sommer.
Morgengræsset hvor der stadig er dug skulle ikke være godt for hesten, mens natgræsning skulle være det bedste!! ifølge artiklen i Landsbladet hest!!
Anne
:-)"Nothing comes from doing nothing":-) Rideudstyr sælges: http://home1.inet.tele.dk/dereli/
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|