Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Vil IKKE op i trailer.. HJÆLP!!
Forfatter: 
Dato:  13-04-2002 11:40
Hejsa... Jeg har et STORT problem min pony vil ikke op trailer?? og jeg ved virkelig ikke hvad jeg gøre, den bliver bare så hidsig!! HJÆLP mig please!!!!Sisse...(lady)*Don't cry, just smile, be happy**Lady Star er verdens bedste pony*:-)
0
0
Svar på denne tråd

Re: Vil IKKE op i trailer.. HJÆLP!!
Forfatter: 
Dato:  13-04-2002 19:33
hejsa!

sådan nogle problemer har jeg mange af... men prøv og bak hesten op i traileren, og så vend den om.. det lyder mærkeligt.. men hvis man tar bin om for øjnene, og man vil ha den op, så begynder den og bakke, så vender du den om, og begynder og vil ha hesten fra, og så begynder hesten og bakke, og så er heste oppe i traileren....! prøv!
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  14-04-2002 18:58
Det problem har jeg også haft jeg kan forklare det hele hvis du skriver til min mail. sthep@mail.dk

vi købte en hingstegrime til ham, og rykkede i hingstegrimen et pqar gange og så gik han op og hver gang efter gik han op, og vi har nogle gange knoklet 3 timer for at få ham op, så det hjalp virkelig men du kan bare skrive hvis der er mere.
knuZzzzzzzzz Stephanie.:-D
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  14-04-2002 21:32
HEJ..
Jeg vil bare gerne lige vide hvad en "hingstegrime" er...der var en af dem der svarede til dette indlæg, som foreslog, at man brugte en hingstegrime, og jeg blev bare lige lidt forskrækket for jeg synes det lød lidt voldsomt med bare lige at rykke i sin hest....Er det ikke en lidt kikset indstilling bare at tæve -eller rykke i sin hest, så det gør ondt på den og så skal hesten lære ting på den måde...???!! Så forklar venligst mig om en hingstegrime bare er endnu et toturredskab!??
0
0
Svar på denne tråd

Re: Hvad er en hingstegrime?
Forfatter: 
Dato:  14-04-2002 23:12
Jeg kunne egentlig også godt tænke mig at vide hvad en hingstegrime er??

Har du prøvet med mad, gulerødder osv?+ Ja det har du sikkert
Hvad med at binde to tove i hver sin side af traileren og skub/lok ham op?

Hvad med at få en selvskabspony op først? I kan jo bare tage den ud bagefter??

Har i prøvet at stille traileren ind på ridebanen og lukke ham løs sammen emd kassen? så han kan blive fortrolig med den??

Har i prøvet at finde ud af præcis hvad det er han er bange for? hvorfor han ik vil op??

Prøv at finde ud af om ik Horsemannship kan hjælpe dig og din hest på vej!!

Anne

:-)"Nothing comes from doing nothing":-)

Rideudstyr sælges:
http://home1.inet.tele.dk/dereli/
0
0
Svar på denne tråd

Re: Hvad er en hingstegrime?
Forfatter: 
Dato:  15-04-2002 14:43
Om man banker hesten, bruger hingstebid, reb eller får alle egnens stærke mænd til hjælp giver samme resultat: Hesten bliver tvunget ind i traileren - hvorefter man straks lukker efter den og kører - gerne i 2 timer. Derefter skal hesten arbejde i stressende omgivelser hele dagen og så bliver den søreme tvunget ind i traileren igen - nu hjulpet af alle stævnepladsens kloge hoveder. Når den står derinde er den garanteret rædselsslagen og så stejler den måske lige og kommer til at hænge over bommen med hovedet op igennem taget. DET BLIVER DEN IKKE MINDRE BANGE AF - og sommetider dør den af det.

Derfor kan det anbefales at man bruger den langsomme og kedelige metode at lære hesten at blive læsset i stedet for at tvinge den ind hver evige eneste gang.

Der er en lille hage ved det at lære hesten at gå ind: Det gør man ikke på 1/2 time - nej, det gør man over nogle gange og det er jo ikke noget, man sådan har tid til, det er "meget" mere effektivt at bruge 2,5 time hver vej, når man skal til stævne en gang om måneden i 10 år.

Man starter med at lære hesten, at der ikke sker noget ved, at den træder på rampen. Derefter får man den lidt efter lidt ind - et skridt ad gangen, og man husker også undervejs at lære hesten at gå ud igen, for mange er bange for at bakke ud igen. I starten må hesten faktisk gerne gå ud igen, ligeså hurtigt som den vil, man koncentrerer sig først og fremmest om, at den overhovedet går derind. Derefter begynder man at koncentrere sig om, at den bliver stående derinde, og når man kan kontrollere hvornår hesten går ind og ud, så begynder man at lade den mærke bommen bagi uden at sætte den på endnu. Når hesten accepterer det, så lukker man bommen og lader hesten stå derinde lidt, mens man roser og fodrer den. Tester den bommen, så skal man HELST ikke lade den komme ud, kun hvis den går helt og aldeles i panik. Den skal mærke, at traileren holder og at den IKKE kommer ud. Når den accepterer bommen lukker man klappen og først når man er nået så langt, at hesten lader sig læsse uden problemer og står roligt i den lukkede trailer, så begynder man at køre. Først en ganske lille tur – fx 50 meter, og derefter kører man længere og længere og pludselig har hesten LÆRT at køre i trailer. Det siger også sig selv, at man får det bedste stævneresultat hvis hesten har stået roligt på turen, frem for at den arriverer skumsvedt og panikslagen til stævnepladsen.

Der var jo heller ingen, der ville drømme om at forvente, at fodboldlandsholdet efter 20 timer i et fly skulle gå direkte på banen………..

MEN denne træning kræver, at man har adgang til en trailer i længere tid og det er et problem for mange. Rundt omkring kan man dog leje trailere i længere perioder – fx 2-4 uger og da der som regel i samme stald står mindst 5 heste med trailerproblemer kan man slå sig sammen og deles om udgiften og arbejdet - og så slipper man samtidig for den stress det er for en selv at vide, at man næste gang man skal til stævne skal i helvede igen i 2,5 time indtil den skumsvedte hest står i traileren – og tilmed kan man måske læsse og køre helt alene. Selvfølgelig kan man risikere, at man er nødt til at køre med en hest, som ikke er trailervant, men så kan man jo bedøve den og slippe for slåskampen.
0
0
Svar på denne tråd

Re: Trailerproblem
Forfatter: 
Dato:  15-04-2002 20:53
Kender kun alt for godt det med trailer problemer. Jeg har fået skulderkapslen rykket løs, rykket en sene over, revet samtlig fingre til blods og forvredet et håndled. Fordi jeg har skulle læsse min hest. Jeg kan også kun andbefale at tage det meget roligt. Du må ikke begynde at tæske løs på hesten, hellere provokere den lidt. På min hjalp det at få en til at holde i tovet, han/hun skulle sørge for at holde dens hoved oppe og i den rigtig retning. Også stod der 2 med et par koste, og prikkede til hesten, ikke noget voldtigt, de sørgede bare for hele tiden at røre den med børsterne på kosten. Det hjalp meget, den gik op efter 10 min. (normalt tager det en time).Da den så var kommet op, sørgede vi for at have skillerummet til side så hesten ikke følte sig klemt. Det er nemlig meget vigtigt at når hesten endelig er kommet op at den så får en god oplevelse ud af køreturen. Så køre roligt med den, og sving meget forsiktikt. Efter vi læssede/kørte min hest på denne måde engang, har den gået op lige siden, og den er stoppet med at smide sig.
0
0
Svar på denne tråd

Re: Trailerproblem
Forfatter: 
Dato:  16-04-2002 14:55
Jeg bryder mig ikke om at man tvinger hesten til noget, men at man prøver at gøre det med tillid.
Prøv at "lege"/ lave lidt horsemanship med den først.
Hvis du ikke ved hvordan, så læs nogle bøger GRUNDIGT (det kan gå galt, hvis man ikke ved hvad man gør) eller gå ind på nogle sider på nettet.

Øv den i at gå igennem smalle stede med dig som føre osv. Tilsidst vil du kunne få den op UDEN tvang. Det handler bare om tillid!

(kan godt finde nogle net sider til dig hvis du skriver)

anna

Husk: Det er dig og hesten der er et team. Det er jer der skal have det sjovt. Derfor kommer man ingen steder med tvang;-)
Behandel hesten ordentlig og du kommer med i et smadder godt team.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  23-04-2002 16:50
Du er velkommen til at ringe så kan jeg komme forbi og læsse den for dig, så den lære det.
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider