Hej Jeanne,
Det var dog en lille bavian du der har fået på stald.
Jeg har selv haft en magen til, som havde fået lov til at gå hele sommeren med sin mor, uden at blive håndteret.
Først og fremmest, synes jeg du skal kontakte din dyrlæge for at få tjekket hans tænder efter en ekstra gang.
Hvis han har fået lov til at passe sig selv, ved man jo ikke om hans tænder er i orden, eller der er noget galt.
Så kan du nemlig udelukke 'sygdom'.
Derefter skal du simpelthen håndtere ham på en måde, så det ikke kan ske.
Skal han have en gulerod, er det med den flade børnehånd den skal gives. Hvis han alligevel får held til at bide dig,så sig NEJ! med meget dyb mandestemme,
og gå så væk fra ham. Konsekvent, uanset om han står på staldgangen el. på marken.
Var han i en flok og lavede numre, så blev han af førerflokken ignoreret, som straf og den metode virker.
Når han så gør det rigtigt så ROS ham til op over skyerne. Frem med den lyse kvindestemme : dyyyyyyygtig lille hest.
Han skal have meget klare retningslinjer for når han gør tingene rigtigt og forkert.
Er han en af dem, som elsker at blive kløet langs manen? - hvis han er, så klø ham der i stedet for at klap ham. Ungheste kan godt forveksle klap med at man straffer dem,- og din bandit kalder jeg en unghest, selvom han er så gammel som han nu er. - Han er jo ikke opdraget.
Jeg synes,- hvis du har mod på det,- at du skal starte en gang grundtræning i ganske alm. opførsel. Det kan nåes endnu og vil med garanti lette jeres forhold en del

)
Held og lykke