|
|
| Roepiller |
|
|
Hvad koster det at fodre en hest med roepiller kontra hvis man fodrer med havre. Jeg kan købe havren til 1 kr kg, og bruger 1,3 kg om dagen til min hoppe + tilskud fra Spillers + kalk. (Hun er avlshoppe ca 500 kg, og bliver ikke redet) Hun trives faktisk fint på havre, så det er egentlig mere hendes føl fra i år jeg overvejer at give roepiller i stedet for havre, når han skal fravænnes. Har jo hørt at havre ikke er godt til ungheste. Derudover får de hø ad libitum, og går på græs. Hvad er forskellen på Bethfor og roepiller? Og findes der specielle roepiller til heste, eller er det dem til køer i bruger? Hvor meget ville jeg skulle give den ovenstående hoppe og føl? Og kan man give både havre og roepiller? Ved at det var mange spørgsmål, men håber i kan hjælpe mig lidt.
Med venlig hilsen Pernille 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| roepiller |
|
|
koster hos min foderstof 57 kr for 25 kg, dvs ca 2,5 kr kg. Betfor er tilsat melasse det er alm. roepiller ikke. Karina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| karinae |
|
|
Hvor meget skal man så bruge af det i forhold til havren? For hvis de skal have lige så meget, så er det jo noget dyrere...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| du skal bruge |
|
|
5 gange så lidt. dvs. 1 del. roepiller og 5 dele vand. Så du får egentlig 5 gange så meget foder for pengene
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Fe - i roepiller |
| Forfatter:  |
Monicasof |
| Dato:  |
20-09-2005 11:02 |
|
Det e ikke helt rigtigt GIBben, man regner FE ud i tør tilstand før opblødning. Der skal 1,23 kg TØRRE roepiller til en FE - at de fylder mere når de bliver opblødt er fordi de optager vandet, som der altså ikke er FE i  og Havre skal der 1,16 kg til en FE - Vejledende - der er forskel på piller og havre.. men det er vejledende ifølge tabellen. Jeg bruger selv til den ene hest 50% piller og 50% havre, ellers skal hun stå og æde 1 hel spand roeguf til hvert måltid udover det andet hun skal have, og det gider hun ikke... En af de andre får kun roeguf og ingen havre... Så det er vel noget med at se på hvad der passer bedst ind for dine heste - du kan i hvertfald sagtens blande.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Roepiller |
|
|
Selv om du muligvis betaler lidt mere for roepiller,så er der mange fordele ved at bruge dem frem for havre. Der er ikke en masse stivelse hesten ikke behøver,der er mere fiber i,og det er rigtig god for maven. Så jeg kan kun anbefale at fodre med roepiller,jeg foder selv min 1års plag med det,og det skal hun blive ved med. Ingen havre til hende på noget givet tidspunkt..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Enig med Monica. |
LeneG |
20-09-2005 13:37 |
|
.... Det er nemlig rigtigt, Monica. 1 kg. roepiller målt i tørvægt svarer cirka til 1 kg. roepiller i FE, energi mv. Men roepiller skal udblødes i vand 1:5 og får altså en mægtig volumen. Hvis en hest er overvægtig, er det derfor fantastisk at fodre med roepiller, for hesten kan få en masse at spise, men ikke ret mange FE. Hvis den før fik 2 kg. havre dagligt, kan man måske nøjes med ½-1 kg. roepiller, og således får hesten færre FE, men en masse i krybben. Alletiders til trivelige, nøjsomme heste af alle racer og typer. Andre kan måske ikke helt undvære deres korn, og her kan man supplere med udblødte roepiller, f.eks. ½-1 kg. dagligt foruden korn. Her vil formålet som regel være at nedsætte stivelsesindholdet i totalrationen - måske for at få en roligere hest eller til forebyggelse af krybbebidning etc. - og for at få en bedre fordøjelse, dvs. forebyggelse af forstoppelse, kolik mm. Roepiller består af letfordøjelige fibre, der fordøjes i stortarmen som grovfoder og er med til at opretholde en god mavetarmflora med en fornuftig PH-værdi, så hesten kan udnytte de livsvigtige næringsstoffer i det øvrige foder optimalt. Ved en totalfodring baseret på en stor del korn bliver PH sur i mavetarmkanalen, og mikroorganismerne dør, og hesten bliver dårligere og dårligere til at udnytte sit foder pga. en dårlig fordøjelse. Derfor kan man også ofte se, at kornfodrede heste, som ikke kan holde huld, bare bliver tyndere og tyndere, selvom de får mere og mere korn - de kan simpelthen ikke udnytte næringsstofferne fra kornet. Her kan det gøre underværker at vænne hesten til ½-1 kg. roepiller dagligt og tage noget af kornet væk. Der er forskellige varianter af roepiller: almindelige roepiller, som landmænd bruger, Speedy Beet, som er varmebehandlet, og Betfor, som er et affaldsprodukt fra sukkerindustrien. Betfor og almindelige roepiller skal udblødes i 8-12 timer. Speedy Beet kun i 10 min. pga. varmebehandling. Speedy Beet indeholder max. 5% sukker og kan bruges til heste med tendens til forfangenhed. Almindelige roepiller indeholder 5-10% sukker og Betfor 33%. Derfor kan Betfor tit bruges ved medicinering osv., fordi det er så sødt. De fleste heste har en sød tand og elsker Betfor. Heste skal vænne sig til roepiller. Start med 50-100 gram dagligt opblødt 1:5 og øg gradvis mængden, efterhånden som hesten begynder at tømme krybben. Det kan godt tage flere uger, men lad det bare være i krybben natten over... Mvh. Lene
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| pris... |
LeneG |
20-09-2005 13:47 |
|
Hej igen. Jeg glemte det med pris... Jeg køber selv en hel trailerfuld roepiller i løs vægt af gangen (ca. 550 kg.) og giver 1,07 ex. moms for det pr. kg. Man kan evt. købe det på kontrakt på DLG og få rabat på den måde eller gennem en landmand, så sparer man måske også momsen. Hvor meget en hest eller plag skal have, kommer jo an på den øvrige foderplan, så det er en rigtig god idé at få lavet en ordentlig foderplan. http://www.foderplan.dk f.eks. Mvh. Lene
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Havre til føl.. |
Tristen |
20-09-2005 16:19 |
|
Havre kan man sagtens give føl..! Det har min tante og onkel gjort ved alle deres plage. Og det fungerer fint det er garrenteret bare fordi nogle mennesker syntes det ser mere indbydende ud og tygge i roepillerne..! Hilsen Mette og hendes elskede Balou<3
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hmmm undre |
|
|
mig over at min foderplan så, syntes da det virker som utrolig lidt mine føl skal have så... Deres foderplan lyder således: 5 kg hø 2 kg wrap 0,5 kg roepiller 1 kg tilskud- caballo mvh Rikke
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tristen |
bimboe |
20-09-2005 16:43 |
|
Fordi din tante og onkel har fodret deres plage med havre, er ikke ens betydende med, at det er det bedste. Det kommer jo også an på, hvor mange kg de får dagligt. Får de ½-1 kg, er der jo en væsentlig forskel på, end hvis de får 3-4-5 kg dagligt. Om roepiller er indbydende og tygge i, næ det tror jeg ikke. De er faktisk rigtig kedelige og se på, og så skal hesten slet ikke tygge på dem, derfor er de gode til gamle heste med dårlige tænder. Så den holder ikke, desværre Tristen. Rikke: Hvis din foderplan er regnet til dine føl, så er den sikkert fin. Umiddelbart ser det fint ud, bare de får nok protein og calcium, og de forskellige forhold er afstemt. Sund er den i hvert fald. Bimboe
Der hvor volden går ind, går forstanden ud.
Har du overvejet en Homøopat? www.homeotreat.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tak for svar |
|
|
Til jer alle. Jeg tror jeg vil bruge roepiller til føllet, når han bliver fravendt, der er nogle rigtig gode argumenter for det!!! Med hensyn til hoppen, så tror jeg at det bliver en blanding, eller kun havre, nu må vi se om hun vil spise roepiller. Hun er lidt kræsen, og gider ikke spise hvis der er for meget foder, så hvis roepillerne fylder meget, og tager lang tid at spise, er det nok ikke optimalt for hende. Vil have udregnet en foderplan for dem begge, så jeg er sikker på at de får hvad de skal have.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| roepiller |
|
|
Jeg har god erfaring med roepiller. Mine heste bliver fodret 3 gange daglig og det midterste måltid er roepiller. De elsker det og udover det er godt for dem - giver det også en flot pels. Mht føllene er de ret lang tid om at vænne sig til det. Så små portioner af gangen til at starte med. Min erfaring er at på et eller andet tidspunkt får de smag for det - og så glider det ellers ned...
STALD LAUGE- vi avler sorte fuldblodsarabere, samt pintoarabere - se mere på vores præsentation/hjemmeside.STALD LAUGE
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|