Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

unghestespat
Forfatter: 
Dato:  11-04-2002 14:15
er der nogen der har kendskab til denne tilstand?

hvilke fremtidsudsigter har sådan en hest, det er en 3 årig hoppe, der er lettere urentgående indimellem

er den slags arveligt

der er fra en dyrlæge sagt at hesten evt vil kunne komme sig helt og at det ikke er arveligt!..er det noget man kan stole på!

Ps det er hverken en hest jeg ejer eller tænker på at købe ..jeg er bare nysgerrig!!
0
0
Svar på denne tråd

Re: unghestespat
Forfatter: 
Dato:  11-04-2002 14:54
>>hvilke fremtidsudsigter har sådan en hest, det er en 3 årig hoppe, der er lettere urentgående indimellem

Hesten vil meget sjældent opnå fuld helbredelse. Det hyppigste er, at den kan anvendes til hygge- og skovtursridning.

>>er den slags arveligt

En nyere undersøgelse udført i perioden 1995-1997 på islandske heste, konkluderede følgende i forhold til spat:

Spat er sandsynligvis arveligt, heste taget tidligt i brug havde lavere frekvens af spat, kohasede heste havde ikke højere frekvens (modsat tidligere undersøgelser), hvorimod kroghasede heste havde højere frekvens af spat.
54% af 12 års hestene havde spatforandringer, dette tal var 18% for de 6 årige heste. Endeligt havde hingste og vallakker højere frekvens end hopperne.

Mine "svar" er hygget fra nedenstående link

http://www.netdyredoktor.dk/Hest/Hest_Sygdomsleksikon/hest_syg_spat.html

Håber det kan hjælpe
Anne

:-)"Nothing comes from doing nothing":-)

Rideudstyr sælges:
http://home1.inet.tele.dk/dereli/
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  11-04-2002 19:00
Hmm nu ved jeg ikke.

Der findes rigtig mange rideheste med spat, og mange af dem fungerer upåklageligt.

Min egen har det (dog normal spat, ikke ungheste - men hvad er forskellen?), og han er svagt urengående de første 10min skridt og 5 min trav, indtil han lige har bevæget den værste stivhed ud af leddet. Og så er der intet at se. Og vi har da ingen planer om at skrue ned for ambitionerne pga det, vi tager bare hensyn.

Desuden går der rigtig mange heste rundt på konkurrencepladserne med Uopdaget spat.

0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  11-04-2002 22:04
Efter hvad jeg har hørt har unghestespat ikke noget med rigtig spat at gøre.
Men om det er fordi det sidder i haseleddet eller giver en tilsvarende halthed/urenhed i gangen ved jeg ikke.

Kunne også godt tænke mig en rigtig god forklaring på hvad det er.

Mvh Tina
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  11-04-2002 23:41
Spat er uanset om det er kommet tidligt eller sent en nedbrydning af ledbrusken i et eller flere af hasens 3 led. Man kan være "heldig" at brusken forsvinder helt og leddet gror sammen og hesten bliver dermed symptomfri (haltfri).
Man plejer at sige at en ældre hest i fuld træning med spat men uden symptomer, har minimal betydning, mens en ung hest, tja så ved man ikke hvad den kan holde til. Desuden ved man ikke om den bliver symptomfri.

En unghest med unghestespat har så godt som ingen værdi, og er stort set usælgelig.
En ældre grand-prix hest med symptomfri spat opretholder stadig en ret stor værdi.

0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  13-04-2002 19:08
Om spatten er arvelig afhænger af hvad den er kommet af. Er det benstillingen kan det godt være arveligt. Men hvis det er kommet af et slag (et spark på folden) er det ikke arveligt!

Man kan sagtens stole på det dyrlægen siger, for nogle heste kan godt helbredes for spat. Igen kommer det an på hvad årsagen er.
Ungheste har bedre chancer for at blive helbredt end ældre.

Min gamle pony fik nogle ledbehandlinger og det hjalp. Så en unghest med spat, kan sandsynligvis godt komme til at bruges til andet end skovture.
De fleste heste med spat kan sagtens rides, man skal bare tage hensyn til den. Den ene dag kan den jo være helt haltfri, den anden dag halt.

Håber det bedste for hyppen :-D
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider