Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

hovene bliver ved med at flække!??
Forfatter: 
Dato:  17-09-2005 19:27
Min hests hove flækker tit og det er på ydersiden og smeden siger det ikke gør ondt, og det ikke betyder noget, men hvis man nu kan købe et godt middel, så hoven ikke flækker eller på nogen måde kan gører noget ville jeg jo gerne det..
Udenpå hovene plejer de jo at være sådan mørke ikke, men min hests hove er mere lyse som om de ikke er passet, men sjovt nok er min anden hest fine og flækker ikk!
Jeg har smurt al. rapsolie på hovene i 1-2 måneder nu ca. 3-5 gange om ugen efter jeg har redet, de ser fine ud intil næste dag så er de lige så grimme igen, nu snakker vi at de bliver lyse..Men de flækker stadig..

Kan man give hovene et godt middel som virker og gør hovene sunde? Åbne for alle idere
Prøv og elsk din næste..
ligesom du elsker din hest!!
hahahahaha.......
0
0
Svar på denne tråd

Torskelevertran
Forfatter: 
Dato:  17-09-2005 19:37
Kan kun anbefale torskelevertran. Det dufter ikke ligefrem af violer, men er super godt til hovene.

Mvh Heidi
0
0
Svar på denne tråd

ok ..................
Forfatter: 
Dato:  17-09-2005 19:53
skal det bare smøres på udenpå hoven?
Prøv og elsk din næste..
hahahahaha.......
0
0
Svar på denne tråd

tørre hove
Forfatter: 
Dato:  17-09-2005 19:56
Hvis du smører olie på en tør hov forhindrer du væske i at trænge ind i den, altså bliver den mere tør. Denne sommer har været hård fordi det har regnet så lidt.

Det er næsten bedre at lære din hest at stå med fødderne i en spand vand mindst 15 min. hver dag.

Du kan give fx. biotin, men det påvirker kun hoven indefra, og det som sidder i kronranden nu er ikke nede i bunden førend om et år. Så det har du først glæde af til næste sommer.

:Pia
Fotografering tilbydes

0
0
Svar på denne tråd

MSM...
Forfatter: 
Dato:  17-09-2005 23:11
skulle eftersigende også have en god virkning på dårlige hove....

/ Pernille L.
0
0
Svar på denne tråd

I flg. smedenes
Forfatter: 
Dato:  18-09-2005 01:03
lærebog(Moderne Hovpleje af H.H.Smedegaard), skal du ikke smøre noget udenpå hovene....

Der står også, at man skal passe meget på med at smøre overhovedet, for hesten kan derved samle støv i den fedtede overflade, som så udtørrer hoven ekstra :-(

Pia pjemm skriver, at du skal vandbade (y) - men nu bliver det koldere og sikkert også vådere i vejret :-P og så er det nok ikke nødvendigt. Det er rigtigt, at denne sommer har været lidt af en plage for hovene.

Man kan købe vand-klokker, som hesten står med i stedet for i spande, de er nemmere at styre :-D

Der er også én herinde, der skriver, at hun giver hesten kæmpestore tennissokker på og gør dem våde. Men hvis vandklokkerne ikke er for dyre, så ville jeg nok foretrække dem, fremfor at bakse med sokker ;-)

Det lyder dog som om det mest er et skønhedsproblem :-D

:-) fra Nina

Præsentation - nu med 2 gule hoppeplage {>
0
0
Svar på denne tråd

levertran
Forfatter: 
Dato:  18-09-2005 11:56
Hejsa.

Vandbad, tennissokker, døgnfold med dug... det virker alt sammen. Desuden er det altså en god ide med levertran - det har ikke helt samme virkning som olie! Levertran lukker ikke porrerne i hoven, så hoven ikke selv kan opsuge fugt. Levertran kan bruges både ud- og indvendigt.

Levertran kan du købe i Matas eller på DLG. Det er billigst på DLG pr. liter, men så skal man købe en stor dunk med 10 liter! Så kan man evt. give hesten et tilskud på et par spiseskefulde levertran i foderet hver dag også - det er også meget sundt (også til hove og pels).

Hove ændrer sig jo ikke dag til dag eller uge til uge! Det er en meget langsommelig proces, så selvom du føler, du gør en masse, så kan du altså ikke se resultatet med det samme. Det kan tage helt op til et år. En ordentlig grundfodring med hø, og hvor behovet for vitaminer og mineraler ellers er dækket ind, giver et godt grundlag for sunde og stærke hove.

Det er naturligvis vigtigt, at du har smed jævnligt. Men det regner jeg med, at du har helt styr på?!

Mvh. Lene
0
0
Svar på denne tråd

jaja smed det har den
Forfatter: 
Dato:  18-09-2005 12:38
jævnligt...Altså cirka 4 gange om året, nogen gange flere gange! den går uden sko...
Prøv og elsk din næste..
hahahahaha.......
0
0
Svar på denne tråd

Hestens hove
Forfatter: 
Dato:  19-09-2005 00:18
Din hests hove viser hvordan dens foder passer til den. Alle foder skift du laver- kan du se på hoven. Alle små ændringer i foder, græs, hø/halm kvalitet kan du se på hovens struktur. Derfor kommer hovens sundhed inde fra hestens krop.
Du skal ændre dens kost, den mangler noget som kan styrke den.
Hvad får den at spise?
Desuden skal du stoppe med at give den hovfedt eller olier, da du lukker alle porrene i hoven, så de ikke kan få luft og fugt.
Lad din hest stå i vand, det er super for den. Min hest har hvide hove og det er ellers noget skidt, men hendes er lige så hårde, som sorte hove.
jeg vil give dem ret, som siger at levetran er godt, men det skal ikke smøres på hovene, men i hestens foder. Du skal starte med at give den 15 ml. om dagen- derefter skal den trappes op til 25 ml om dagen- det vil hjælpe på dens hove og led. Den vil sikkert ikke spise det direkte fra fodret i starten, men så start med at give den med en sprøjte i munden den første uge, så den vender sig til smagen, derefter spiser den det med velbehag!
0
0
Svar på denne tråd

okay du har ret
Forfatter: 
Dato:  19-09-2005 16:55
jeg tror faktsisk det er rigtig med hensyn til fodret..
begynder snart på en ny blanding som skulle passe till hende...
Det er salvimin grøn
havre
gulerødder
Prøv og elsk din næste..
hahahahaha.......
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider