Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Opstartsproblemer, hjælp?
Forfatter: 
Dato:  17-09-2005 17:08
For et stykke tid siden lavede jeg et indlæg ang. fodring, da jeg overvejede at skifte til enten brogaarden eller RC.

Jeg endte med at vælge RC og har valgt at få Tanja fra foderplanen til at lave en foderplan.
Den består af RC, roepiller og masser af hø.

Mit problem er nu at:
1: Jeg kan kun få ham til at æde 1/3 af hans hø-ration.
Til at starte med fik han det i en bunke på gulvet, men det tog ham ikke 2 min at skrabe det hele ind på midten, for så at tisse på det. Efter 4 dage med samme rutine, røg det altså i nogle hønet. Så må han altså få støv i hovedet og stå i en unaturlig stilling:-*
Jeg har endda prøvet med 2 forskellige høblandninger, men nix, han vil ikke spise det. Frøgræs vil han med nød spise, men ikke om han vil spise hø.
Sidste år fik han wrap, som han åd med stor fornøjelse. Det er også meningen at jeg skal gå over til wrap når vi når til omkring jul, men indtil da skulle han helst spise de 75 baller hø som jeg har købt hjem til ham.

2: Han nægter at æde det der roesnask. Han kan sortere alt fra, både opblødte vitaminer, små stykker gulerødder og godbider. Jeg har startet ud med at give 50 gr. i tørvægt om dagen, og så bare øget med yderlig 50 gram om dagen, til han har nået fuld ration.

Han kigger nærmest ned i krybben, for derefter at kigge op, som om han tænker: Der er vist sket en fejl her?!!

Nogen der har et godt råd til hvordan jeg får min hest til at æde det han skal?
Evt. erfaringer med overgang til disse fodermidler tages mod med kyshånd.

0
0
Svar på denne tråd

hø og roepiller
Forfatter: 
Dato:  17-09-2005 17:49
Hejsa.

Jeg synes, at det er en rigtig god foderplan, du har fået lavet, men samtidig er der jo nogen heste, der bare aldrig vænner sig til roepiller.

Det med høet lyder mærkeligt, men jeg HAR faktisk hørt det før... er det godt hø? Er det groft eller fint i strået? Især meget groft hø, der måske er gul i farven har jeg hørt, at en del heste ikke rigtig gider... Nok fordi, at det ikke er rigtig godt hø. Godt hø er grønt og fint i strået, og det vil de fleste heste altså gerne have. Bare duften er jo skøn...!!

De fleste heste elsker wrap, men nogen kan ikke tåle det i maven.

Mht. roepiller, så æder mine egne dem med største fornøjelse, og de har både prøvet Betfor, Speedy Beet og nu almindelige roepiller.

Hvilken slags bruger du? Hvis din hest er en slikmund, så prøv med Betfor, og hvis det kan lykkes, så bland langsomt din slags roepiller med for til sidst at blande mindre og mindre og til sidst ingen Betfor i....

Heste er jo som bekendt utrolig dygtige til at findele foderet og æder kun det fra krybben, som de gider...

De fleste heste kan lære at æde roepiller, hvis de får tid til at vænne sig til dem. Men igen.... ingen regel uden undtagelse... Hvor lang tid har du forsøgt?

Mvh. Lene
0
0
Svar på denne tråd

Tak for svaret
Forfatter: 
Dato:  17-09-2005 21:02
Jeg har forsøgt i 1½ uge nu, så det er nok bare mig der er lidt hys. Jeg er bare bange for at han ikke får hvad han skal bruge.

Jeg giver ham lige et par dage til, og så prøver jeg at blande det der Betfor i hans roepiller.

Mht. høet, så er det godt hø. Den ene slags jeg har prøvet, var en specielblanding til allergiheste. Grønt, fint, og fyldt med forskellige planter og urter. Det findelte han i en sådan grad at der nærmest lå et helt blomster-tæppe med ting han ikke ville spise i hans boks næste morgen (næsten alle ingridienserne).
Det som han godt vil spise lidt af, er lidt grovere i strået og knapt så grønt, men godt hø af 1. slet.
Først troede jeg at han måske havde nogle problemer m. tænderne siden han nærmest nægter at spise, men det skægge er at han godt vil spise frøgræs.

Men det bliver for dyrt for mig at køre med miniwrap og jeg kan ikke nå at bruge de store baller til min ene hest (vi er 2 til at dele de store, når vi når jul),så han skal bare lære at spise det hø!!! Kan heste virkelig være kræsne mht. grovfoder?
0
0
Svar på denne tråd

Har han
Forfatter: 
Dato:  18-09-2005 13:31
tandspidser, for det kan godt gøre ondt på dem, hvis de har, især med groft hø.

Mine æder også deres roepiller med velbehag, har den samme foderplan som dig, også fra Tanja.

Har du prøvet og lave 50 g roepiller, og lade det ligge i krybben til dagen efter? -hvad sker der så?

Min hest har til tider foretrukket wrappen først, dog var roepillerne altid spist dagen efter.

Måske en blanding er roe- og grønpiller kunne hjælpe. Grønpiller dufter lide mere af græs og hø, og kunne måske være mere tiltrækkende!?

Har du snakket med Tanja om dit problem? - Hun plejer altid og have god råd.

Bimboe

Der hvor volden går ind, går forstanden ud.

Har du overvejet en Homøopat?
www.homeotreat.dk
0
0
Svar på denne tråd

Han er sådan en
Forfatter: 
Dato:  18-09-2005 17:01
stoor dreng. Idag da jeg kom derud havde han spist helt op af roepillerne og hø har han spist ca. 7 kg.

Så det var nok bare mig der skulle give ham lidt tid.

Bimbo:
Han har lige fået ordnet tænder for 1 mdr. siden, så der skulle ikke være noget der. Spiser som sagt også det "stride" frøgræs. Tror bare at han hellere vil have wrap end hø.
Jeg har snakket med tanja om det, og hun sagde at jeg lige skulle give det lidt tid, og det virkede jo åbenbart også.
Jeg er bare så frygtelig utålmodig, så derfor tænkte jeg at i havde en masse husråd, så det gik lynene stærkt med at komme igang med foderplanen ;-)
Men det er jo så ligemeget nu. Han har både spist aftensmaden fra igår og morgenmad i dag.
Jeg må hellere lære at slå koldt vand i blodet. Vil ham jo bare det bedste.
0
0
Svar på denne tråd

Kender det
Forfatter: 
Dato:  18-09-2005 17:29
alt for godt. Min hoppe har lige stået syg, med noget blodforgiftning og influenza.

Jeg tror også, at Tanja er blevet sindsyg af mig ;-D For hoppen ville ikke spise, og når man nu er syg, og sætter pels, og vejret bliver koldere, er det rimelig vigtigt, at man spise.

Hun har næsten ikke spist i 10-12 dage, og er stadig lidt uberegnelig. Dog ryger hø og græs ned.

Men jeg har også mailet til Tanja, og spurgt om gode råd. For når man står med vitamintilskud, b-vitamine tilskud, hvidløg, urter, roepiller, lucerne osv osv, og hesten ikke gider og æde, og den bare SKAL have det. Ja, så går man næsten helt i spåner. Man vil den jo kun det bedste.

Jeg har dog luret hende lidt, og ved nogenlunde i forhold til vejr, humør osv, hvor meget og hvor lidt hun gider af det forskellige, og hvad man helst skal undgå den dag, og dobbelt af næste dag, og jeg skal komme efter dig, ska jeg ;-D

Men ja, tålmodig er den gyldne vej. Hun er ikke død endnu i hvert fald ;-D

Bimboe

Der hvor volden går ind, går forstanden ud.

Har du overvejet en Homøopat?
www.homeotreat.dk
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider