|
|
| tynd mave på hest |
|
|
ja nu er jeg nød til lige at søge lidt hjælp herinde. sagen er den at min gamle vallak lider meget af tynd mave og det har han faktisk gjordt de sidste mange vintre på stald. i starten troede jeg at det kunen være for lidt godt stråfoder, men den teori er afprøvet ved at give ham en masse godt hø (10 kg.om dagen ca.).
nu er jeg begyndt at mistænke havren, for han har altid fået havre ved siden af sit hø. jeg har været oppe at skændtes med min udlejer i dag hvor hesten står. hesten har haft tynd mave i snart 5 dage nu og jeg er i samråd med dyrlægen blevet enige om at han kun skal have hø, roepiller og travo-e de næste par dage for at se om det giver en bedring, men det vil udlejeren ikke være med til, hun mener derimod at han skal have mere havre i stedet, og hun mener helt bestemt ikke at havren kan være skyld i hans dårlige mave, det mener dyrlægen heller ikke direkte men hun mener at det ville være en god ide med den førnævnte diæt.
lige nu får han 3 kg. havre om dagen, 300 gram roepiller (vejet i tør tilstand) der er 5 kg. wrap med i staldlejen men jeg giver så selv ca. 4 kg. godt hø ved siden af. og så får han travo-e
hun vil så have at han skal op på 5 kg. havre (han er lidt tynd, så skal tage på) men så får han jo alt for meget i mine øjne, for jeg vil ikke give ham mindre hø end han får, tværtimod så jeg gerne at han fik mere. men som det ser ud nu får han jo:
5 kg. wrap
4-5 kg. hø
300 gram. roepiller
3 kg. havre
og travo-e
de 4-5 kg. hø giver jeg som sagt ved siden af selv, men hun mener ikke at hø tæller med i foderplanen, og vil derfor ikke sætte ham ned i havre. men jeg syntes bare at 5 kg. havre ved siden af 9-10 kg. hø og wrap er ALT for meget for en gammel hest der ikke bliver brugt til ridning mere, og jeg har mistanke til at det simpelt hen er det der giver ham så dårlig mave.
er jeg helt gal på den eller kan alt den havre godt give dårlig/tynd mave.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tynd mave |
| Forfatter:  |