|
|
| tynd mave på hest |
|
|
ja nu er jeg nød til lige at søge lidt hjælp herinde. sagen er den at min gamle vallak lider meget af tynd mave og det har han faktisk gjordt de sidste mange vintre på stald. i starten troede jeg at det kunen være for lidt godt stråfoder, men den teori er afprøvet ved at give ham en masse godt hø (10 kg.om dagen ca.).
nu er jeg begyndt at mistænke havren, for han har altid fået havre ved siden af sit hø. jeg har været oppe at skændtes med min udlejer i dag hvor hesten står. hesten har haft tynd mave i snart 5 dage nu og jeg er i samråd med dyrlægen blevet enige om at han kun skal have hø, roepiller og travo-e de næste par dage for at se om det giver en bedring, men det vil udlejeren ikke være med til, hun mener derimod at han skal have mere havre i stedet, og hun mener helt bestemt ikke at havren kan være skyld i hans dårlige mave, det mener dyrlægen heller ikke direkte men hun mener at det ville være en god ide med den førnævnte diæt.
lige nu får han 3 kg. havre om dagen, 300 gram roepiller (vejet i tør tilstand) der er 5 kg. wrap med i staldlejen men jeg giver så selv ca. 4 kg. godt hø ved siden af. og så får han travo-e
hun vil så have at han skal op på 5 kg. havre (han er lidt tynd, så skal tage på) men så får han jo alt for meget i mine øjne, for jeg vil ikke give ham mindre hø end han får, tværtimod så jeg gerne at han fik mere. men som det ser ud nu får han jo:
5 kg. wrap
4-5 kg. hø
300 gram. roepiller
3 kg. havre
og travo-e
de 4-5 kg. hø giver jeg som sagt ved siden af selv, men hun mener ikke at hø tæller med i foderplanen, og vil derfor ikke sætte ham ned i havre. men jeg syntes bare at 5 kg. havre ved siden af 9-10 kg. hø og wrap er ALT for meget for en gammel hest der ikke bliver brugt til ridning mere, og jeg har mistanke til at det simpelt hen er det der giver ham så dårlig mave.
er jeg helt gal på den eller kan alt den havre godt give dårlig/tynd mave.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tynd mave |
| Forfatter:  |
Klat Mølle Perle |
| Dato:  |
12-09-2005 14:08 |
|
kan være pga af wrappen mine tåler bedst tørt gammeldags hø. Derudover giver jeg den condition EXtra fra pavo - det er expanderet og hestene tåler det derfor godt. derudover er der alt det i pavo som ens heste bhøver.
hafferhilsen Laila
www.pavo.dk
HilsenClara, CiciogKlat Mølle PerleHvis du har en haflinger og bor i østjylland så kontakt mig!haflinger og friesere
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ikke wrappen |
|
|
tak for dit svar. men jeg er nu ret sikker på at det ikke er wrappen han får dårlig mave af (selvom jeg dog er klar over at det kan give det) hvorfor jeg er sikker på det ikke er wrappen er fordig at han har døjet med det hver vinter og det er første vinter han får wrap, så tror ikke at det er det
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Min valak |
|
|
får dårlig mave hvis han ikke får noget halm at spise.
Hilsen Helle
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| heller ikke det |
|
|
hmmm heller ikke mangel på halm. for det plejer han at stå på og spiser det meget gerne (han er meget glad for at spise halm selv om han har hø). i år står han på spåner men for lidt halm at spise ved siden at de 9-10 kg. hø. så det er heller ikke mangel på halm for selv om han plejer at have fri adgang til halm bøvler han også med det.
er der slet ingen der er enige i at det kan være alt det korn = en masse stivelse i tarmen
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| stivelse... |
LeneG |
12-09-2005 14:50 |
|
Hejsa.
Det kan altså sagtens være stivelse i kornet, han ikke kan tåle! Og en hest kan sagtens leve uden korn.
Det KAN jo også være wrap, den ikke kan tåle? Har I prøvet at tage det fra hesten og udelukkende fodre med hø som stråfoder?
Jeg ville også prøve diæten med øget portion roepilller, helt op til 1-1½ kg. tør vægt opblødt 1:5.
Jeg synes, at hesten får meget at spise! Er den tjekket for orm og tandspidser?
Ellers findes der forskellige tarmregulerende produkter, f.eks. Yea-Sacc fra Vitfoss (www.vitfoss.dk), og jeg mener også, at Stormøllen har et lignende produkt. Din dyrlæge kan også ordinere noget lignende på recept, Zoolac eller sådan noget.
Mvh. Lene
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| lige lidt svar tilbage |
|
|
hej lene tak for dit svar. ja det kan godt være wrappen, men jeg tror bare ikke at det er det, da han altid har bøvlet med tynd mave om vinteren og da det er første år han får wrap, tror jeg ikke at det er det, men jeg skal da ikke udelukke den mulighed helt.
hvorfor hesten får meget at spise er jo udelukkende fordi at staldejeren mener at det er det rigitige, det var jo derfor jeg var oppe at skændtes med hende i dag, da jeg også syntes han får for meget. og jeg vil ikke skære ned på mængden af hø og hun vil ikke skære ned på havren, så derfor har vi lige en lille uenighed kørende.
hesten er tjekket for orm og tandspisdser, og det er alt sammen i orden. hvorfor han er lidt tynd er simpelthen efter en sommer på for dårlig græsmark, der har ikke været nok næring i græsset og på trods af at jeg har fodret ved siden af tabte han sig alligevel.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Din hest? |
KatrineT |
12-09-2005 16:14 |
|
Jeg synes også 3 kg havre lyder af meget!! Min gamle DV på 21 år får 1 kg havre pr dag plus vitaminer og en masse hø. Jeg ville bestemt ikke give den mere havre. Har du prøvet at komme lidt olie i maden eller lidt majs? Begge dele bruger jeg til at "fede" op med.
Lige en sidebemærkning... Er det ikke din hest! -for så skal udlejeren da ikke bestemme hvad du giver din hest at spise?
Du kan også prøve at få udregnet en rigtig foderplan til din hest...
Hilsen KatrineT
Hilsen Katrine
Æselgaarden
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| for at vende tilbage til spørgsmålet |
|
|
jo det er skam min hest, men det er lidt kompliseret da det jo er hende der fodre og hun giver den bare hvad hun mener den skal have, selvom jeg har sagt noget andet. jeg overvejer at flytte pga. dette men da der ikke er andre steder lige i nærheden der er gode er det ikke så lige til.
desuden har jeg fået lavet en foderplan af Tanja fra foderplanhest (tror jeg det er ) men det hjælper jo ikke noget når staldejer ikke mener at hø er en del af foderet, men bare ekstra fyld, og hun ikke vil følge min foderplan.
jeg er heller ikke så megt ude efter hvad han skal have og alt det, men spørgsmålet lød jo på om i mener at for meget havre kan give tynd mave, det er nemlig det jeg er i tvivl om ikke alt det andet foderhalløj
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tynd mave... |
|
|
Hejsa..
Kan det tænkes, at din hest lider af kronisk diare? I den stald jeg har min hest opstaldet, har vi en hest, der nærmest hver vinter har konstant diare..
Dyrlægerne har ikke kunnet finde en egentlig årsag, andet end det måske kan være træk.. men der er ikke nogen døre eller vinduer åbne om natten, plus den har ekstra dækken på..
Det eneste, der hjælper på maven er irish mash fra St. Hippolyt.. det blandes med kogende vand, køler, og er så klar..
Får hesten sin mash hver anden dag, så er hans mave meget bedre..
Det kan da evt. være en mulighed for dig at afprøve..
MONICA & ROSSO 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tynd mave |
Ivory26 |
15-09-2005 00:21 |
|
Tynd mave kan skyldes mange ting... foderforandringer, wrap, stres og hormoner.
Jeg vil anbefale dig at give ham en pronutrin kur- som du kan få ved din dyrelæge. Den stabilisere mave/tarm baktierne og får tarm floraen på højkant igen. Hvis han siger det ikke kan fåes mere, så passer det ikke... det blev taget ud af produktion, men er tilbage igen.
Der ud over vil jeg råde dig til i et forsøg, at tage wrappen fra ham samtidig med, da den sikkert er for stærk til han mave.... Bare giv ham hans alm. foder og så 10 kg tørt hø.
Held og lykke!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jamen altså |
|
|
Når mine en sjælden gang imellem lider af dårlig mave, så får en en A38-kur, den er med til at skabe balance i maven, og genoprette naturlig pH-værdi. Efter et par dage er maven i orden igen
Om havre kan være skyld i hans maveproblemer kan jeg ikke svare på, men det er jo en mulighed så synes da bestemt at det er værd at forsøge at sætte ham ned, om nødvendigt tage det helt fra ham og finde et suplement istedet.¨
Håber du finder en løsning på problemet, da det jo er synd for både hesten og træls for dig
* Sjetmandspony -den var go !
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvis.. |
Sussie |
15-09-2005 10:53 |
|
... dit problem hovedsagligt består i at hende du har hesten opstaldet ved ikke tror på at hø eller wrap er "foder", men hun bare mener det er lidt "fyld" til at give ved siden af, så bør hun prøve at kigge på en foderanalyse af hø.
Hvis hun ellers har forstand på hvad sådan en viser, vil hun ikke være i tvivl.
Hvis du har lyst til at vise hende sådan en, så har jeg en fra sidste år på min computer, jeg kan sende til dig. Jeg kan også være behjælplig med forklaring...
Bare skriv til mig hvis du vil prøve det
MVH Sussie 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|