Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

tilvændning af wrap
Forfatter: 
Dato:  11-09-2005 09:23
jeg skal til at fodre med wrap hø, for første gang, og søger lidt råd. :)

hvor lidt/ meget skal de have når de ikke er vandt til det?

hvornår kan de evt. trappes op?

hvor længe kan en balle holde sig, mener det er 1 uge?

hestene der skal fodres med det er : 1 stk. digegivende hoppe og hendes føl ( 4 mdr) og 1 stk. fjorblandnig på 3½ år.

mvh. jeanette2

husk at tavshed sommetider er det bedste svar..(dalai lama)
0
0
Svar på denne tråd

hej jeanette og god morgen.
Forfatter: 
Dato:  11-09-2005 10:02
når jeg her til efteråret, tager fat på den første balle wrap, finder jeg et sted hvor ballen kan ligge uden af blive våd.

Jeg åbner så hele ballen og spreder det hele ud.

i starten får de kun et par kilo dagligt, efter et par dage, sætter jeg det langsomnt op, så de i løbet af en uges tid kommer op på ca 6-7 kilo hver.

Grunden til at jeg splitter hele ballen op, er at den derved tører og ikke ligger og rådner i en stor fast masse.

nu ved jeg ikke hvor store dine heste er, men prøv at snakke med din dyrlæge, han/hun kan nok nemmere vejlede dig med antal kilo pr. hets.

IMC
0
0
Svar på denne tråd

Når jeg skal..
Forfatter: 
Dato:  12-09-2005 10:43
... begynde på min wrap, plejer jeg at tilvænne over ca. 14 dage.

Altså fra de får "ingenting" til de får fuld ration. (14-16 kg pr. dag)

Sidste år havde jeg ingen problemer med at få min wrap til at holde. Jeg lukkede enden af ballen op, og tog derfra. Når jeg havde taget det, jeg skulle bruge, lukkede jeg plastikken grundigt til igen.
De havde så spist sådan en balle på 7 dage, og det kunne den sagtens holde sig. (Vi laver altid forholdsvis tør wrap: 70-80% tørstof)

Min genbo har købt wrap af os i år, og hun var nød til at påbegynde fodring i juli måned (mens det var aller varmest) Hun gjorde som jeg havde gjort, med at lukke den helt til når hun havde taget af den. Når så ballen viste tegn på fugt, på indersiden af plastikken, så splittede hun ballen ad, og lagde det ud så det kunne tørrer. På den måde holdt ballen sig i 14-16 dage. Selv om det var over 30 grader varmt...

Held og lykke med det.

MVH Sussie :-D
0
0
Svar på denne tråd

Wrap..
Forfatter: 
Dato:  12-09-2005 11:11
jeg splitter ballen ad og strøer den i en tom boks

De starter med 500 gr. i 3-4 dage hvorefter de yderligere får 500 gr.

Efter en uge bliver de sat 1 kg. op hver 2. dag til de er oppe på deres daglige mængde, alt efter deres vægt . De får 1,5 % af deres vægt

En balle wrap bliver spist på 10 dage og holder sig fint
0
0
Svar på denne tråd

ovenfor...
Forfatter: 
Dato:  12-09-2005 14:12
Hejsa.

Jeg tilslutter mig ovenfor.

Hvis jeg skulle begynde med wrap nu, så tror jeg faktisk, at det kan være en rigtig god idé at have wrappen udenfor. Eller i et køligt, mørkt rum. Det må i hvert fald ikke blive for varmt, så holder det ikke længe.

Jeg henter normalt wrap på en trailer, hvor jeg får den mængde, jeg skal bruge til en uge. En uge kan det sagtens holde sig, men jeg starter normalt først til oktober, når hestene kommer ind fra døgnfold.

Mvh. Lene
0
0
Svar på denne tråd

takker
Forfatter: 
Dato:  12-09-2005 14:56
takker for jeres råd :)

jeg opbevarer de hele baller ude, og den jeg har gang i, er åbnet helt og ligger inde i stalden.

jeg er startet mildt op med brugen af det, for herfter at sætte det gravist op. så det bliver nøjet vejet af og regnet med ind i deres FE behov.

mvh. jeanette2

husk at tavshed sommetider er det bedste svar..(dalai lama)
0
0
Svar på denne tråd

wrap.....
Forfatter: 
Dato:  12-09-2005 19:14
Vi bruger de store firkantede baller, og har kun plads udendørs, så de bliver åbnet i den ene ende og så tager man hver dag til ballen er tom.
Holdbarheden afhænger helt af temperaturen og wrappens tørhed. 1-3 uger.

Tilvænningen gør jeg over en uges tid, hestene er vant til fugtig føde fra græsmarkerne, og især hvis wrappen er tør i det, går tilvænningen nemt :-)
Er den mere fugtig kan man blande den med halm i starten :-)
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider