Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Fastlåsning af led
Forfatter: 
Dato:  09-09-2005 13:20
Min pony har fastlåsning af led i begge bagben. Det er den låse mekanisme som gør at heste kan stå op og sove og en gang imellem låser det sig fast. Hun kan godt med besvær løsne det igen. Det er ikke hver dag hun har det og det ser ikke ud til at gøre ondt på hende.
Men så er det jeg vil høre ! Er der noget jeg kan give hende for at afhjælpe problemet. Det bliver nok aldrig rigtig godt, men hvis jeg bare kunne hjælpe hende lidt.
Er der nogen der har nogle erfaringer med det problem ?

Hilsen
Chirie

0
0
Svar på denne tråd

ja det har jeg
Forfatter: 
Dato:  09-09-2005 13:43
min hoppe gjorde det på det ene bagben. men nok knap så slemt. det er de indvendige ledbånd der hæfter på knæskallen der er for stramme. min blev opereret for det. det sker ved at skære de indvendige ledbånd over så hesten kun har2 ledbånd i stedet for de normale 3.
det hjalp hende med det samme, hun kan idag springe og går dressur på indtil videre LA niveau. snak med din dyrlæge om det.
MVH NICOLE

-husk indsigt gir ansvar-
0
0
Svar på denne tråd

Tjaaaaa
Forfatter: 
Dato:  09-09-2005 20:59
Vi har i stalden en pony der led at det samme problem. Det var mens han var unghest, han voksede fra det. Det var hvist noget med sener og muskler mm der ikke kunne følje med i hans vækst. Idag har hen ingen men efter det.
0
0
Svar på denne tråd

Puha..
Forfatter: 
Dato:  09-09-2005 21:53
Min tidligere hest stod en dag i boksen og gik total i krampe gys jeg blev bange det var osse noget med ledene hun låste når hun stod op og sov,dyrlægen kaldte det hanespjæt. mvh katrine
B-) Rigtige kvinder rider islandske heste B-)
0
0
Svar på denne tråd

fastlåsning
Forfatter: 
Dato:  10-09-2005 14:55
Jeg har en 11årige hoppe der går middelsvær dressur,
da hun var fem år slæbte hun pludselig det ene bagben
efter sig, og så lød der et smæld, og så kunne hun gå igen, det skete nogle gange - dyrlægen sagde det var fastlåsning af knæet, der skulle kilesko på i to beslag perioder, og skridtes i mindst en time op og ned af bakker hverdag i fem uger. Efter fire uger begyndte det at virke, og der har kun været lidt en` gang, hvor hun havde sommerferie for nogle år tilbage.
Kileskoene skal af igen efter ca 12 uger, det var kun for at aflaste ledbånd i knæet. hilsen Tina :-D
:-D
0
0
Svar på denne tråd

fastlåsning
Forfatter: 
Dato:  10-09-2005 15:06
Prøv at læse denne artikel på netdyredoktor - der står også træningsforslag. Bakketræning, galop i sand bl.a. og beskæring med kort tå.

:Pia
0
0
Svar på denne tråd

Det kommer
Forfatter: 
Dato:  10-09-2005 15:10
osse andet på hestens alder. Nogle heste får det grundet vokseværk. Så kan det oftest trænes enten helt væk eller næsten, så det ikke volder de store problemer. Det kan gøres ved træning i longe på volte, og ved ridning. Umiddelbart har jeg fra de jeg kender der har haft heste med det, hørt at det ikke skulle gøre ondt på hesten.

For at låse mekanismen op, kræver at hesten "tænker over at skulle gøre det", og på den måde lærer automatisk at gøre det. Oftest skaber det ingen problemer når først hesten er varmet lidt op, og man er begyndt at trave, og hesten "koncentrere" sig om det... Det er somregel i starten hver gang man rider, eller longerer, af denne grund.

Er hesten lidt ældre, og det ikke skyldes vokseværk kræves der nok, så vidt jeg ved kun operation. Men jeg vil ikke sige det med 100% sikkerhed. Der findes jo dem der kommer sig, selvom der er blevet sagt det ikke kan lade sig gøre.
Breeding stocks for life
0
0
Svar på denne tråd

Mange tak
Forfatter: 
Dato:  11-09-2005 12:22
Mange tak for svarene.
Jeg vil prøve at går nogle ture med hende, nede ved stranden og på bakkerne i skoven og se om det hjælper.
Med er der evt. et kosttilskud jeg kan give hende ? Her tænker jeg på glugosamin eller lign ?

Hilsen
Chirie

0
0
Svar på denne tråd

glucosamin
Forfatter: 
Dato:  11-09-2005 12:53
Tror ikke det har nogen effekt, eftersom det ikke direkte er leddene der er noget galt med, men for korte sener.

Skridt over cavalletti kunne jeg tænke mig også hjælper eftersom der står i artiklen at hesten skal "tvinges" til at bøje benet mere.

:Pia
0
0
Svar på denne tråd

løsdrift...
Forfatter: 
Dato:  12-09-2005 08:44
har du mulighed for at lade din hest gå i løsdrift??
min gamle fjordpony gjorde det.. han gik med kilesko, men det var kun om vinteren han låste på sommergræs var der ikke noget..
han gik distance og blev redet normalt uden problemer..
jeg har også hørt om travheste der har det og startede løb..
men jeg blev oplyst at en hest der låser, skal trænes og trænes og have muskler.. for musklerne kan rent faktisk godt holde leddet på plads..
B-)

Dejlig hingsteføl med gennemavlet dressurafstamning sælges
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider