Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Køb af eksemhest...Nej vel?!
Forfatter: 
Dato:  08-04-2002 04:26
Hej Alle!
Jeg er blevet tilbudt en eksem-hest (sommereksem), men takkede pænt nej, især efter at have læst de forskellige indlæg om dette.( En lille tvivlens orm gnaver dog stadig... Der er så mange sunde heste i Verden- og så alligevel!)

Som jeg har læst forskelligt om sommereksem, så kan hesten sagtens have et godt liv, men der skal så tages højde for diverse dyrlægeregninger og andet besvær.

Min mening er, at man skal have meget gode grunde til at købe en eksem-hest. Er der nogen, der har gjort det = har nogle gode grunde?

Jeg ville deværre ikke kunne få dyret opstaldet, så det kunne hænge sammen, da aftalen går på løsdrift.
Med venlig hilsen
xtiny

+++ Origin: A horse, a horse! My kingdom for a horse! +++ :-P

0
0
Svar på denne tråd
 
 Re: Køb af eksemhest...Nej vel?!
Forfatter: 
Dato:  08-04-2002 08:00
Jeg købte en eksemhest for 2.5 år siden. Jeg har aldrig fortrudt det og min enste udgift vedrørende eksem har været et eksemdækken og 400kr salve om året.
Selvfølgelig skal jeg hver dag i sæssonen ud og lægge dækken på om aftenen og tage det af om morgenen uden at springe over bare en dag. Det kan jo godt kaldes besværligt, men på den anden side sikre det jo fysisk kontakt med hesten mindst to gange om dagen og hvem vil ikke have det.

Jeg kan kun finde to grunde til at man skulle købe en eksemhest.
1) Penge. Sommereksem er en fejl og hesten sælges derfor billigere.
2) Du kan simpelt hen lide hesten. Kemien og temperamenterne stemmer bare helt overens.

Ville jeg købe en eksemhest igen?
Nej sandsynligvis ikke. Ikke på grund af besværret eller økonomien, men på grund af sorgen når hun en sjælden gang er rigtig plaget af eksemen.

Vil jeg skaffe mig af med min eksemhest?
Nej aldrig i livet.

Jeg arbejder stadig på at få hende så genefri som muligt. Vi gør fremskridt for hver sæsson.

Jeg har stadig det lille håb at der en dag vil komme en behandling/kur mod sommereksem.

Vinter:


Sommer:


også sommer:


Lars.
------
Stutteri Moseager
http://www.mosea.dk
0
0
Svar på denne tråd
 
 Re: Køb af eksemhest...Nej vel?!
Forfatter: 
Dato:  08-04-2002 08:35
Det kommer jo også an på hvor meget eksem det er. Lige nu døjer jeg med en hest med skæl, der grænser til sommereksem. Det man kan gøre er, at smørre det med solcreme hver dag og lægge et meget tyndt dækken på om sommeren i en lys farve.

Selvfølgelig kan det blive så slemt, at man skal tilkalde dyrlægen, men jeg tror hvis man selv gør, hvad man kan for at holde det nede, Så bliver det ikke nødvendigt.

Det er også vigtigt, at hesten har et sted på folden, hvor den kan stille sig i skygge.

Selvfølgelig er der mange raske heste, men man ved aldrig, om de pludselig skulle få en sygdom eller en skade.

Jeg regner med, at du jo også skal give det mindre for hesten, end hvis den var helt i orden.

Dog tror jeg at mange heste døjer med sommereksem, det er jo ikke sundt for nogen heste, at stå i bagende sol hele dagen uden at kunne komme i skygge.Sara sk@besko.dk B-)
0
0
Svar på denne tråd
 
 Re: Køb af eksemhest...Nej vel?!
Forfatter: 
Dato:  08-04-2002 09:14
Det afhænger jo også en del af hvor du bor - nogle steder er der flere mitter end andre.
Hvor jeg bor har jeg set eksempler på lettere eksem tilfælde der er forsvundet på kort tid fordi vi bor "mittefrit" problemet vil selvfølgelig være der alligevel hvis hesten bliver flyttet tilbage.
Så hvis du bor i et moseområde med lavtliggende vådområder og granplantage vil en eksemhest få det svært, bor du tilgengæld på en vindomsust bakketop er det hele meget nemmere.
0
0
Svar på denne tråd
 
 Re: Køb af eksemhest...Nej vel?!
Forfatter: 
Dato:  08-04-2002 09:37

Jeg ville aldrig købe en eksemhest - jeg er for "pylremor" til at jeg kan udholde at se på det.

Vi har et par heste ude hos os, som har let sommereksem og jeg tænker altid "godt det ikke er min hest". Fik min hest sommereksem, så blev hun solgt til en sød familie med MEGET vindomsuste marker og en kølig løsdriftstald !. Vi har vindomsuste marker, men foldene ligger rimelig tæt på skoven, ikke så godt.

Desuden har jeg heller ikke mulighed for at tage eksemdækken af/på, hvilket ville være min umiddelbare løsning på eksemproblemet.

Men igen - det kommer jo an på hvor du bor. Der findes steder i DK hvor eksemheste kan gå symptomfrit.

Og så ville jeg ikke tøve - man kan få meget mere "hest" for de samme penge, som du giver for en "rask" hest :-).

Mh KatrineH


Rigtige kvinder rider på islandske uldtotter ;D
0
0
Svar på denne tråd
 
 Re: Køb af eksemhest...Nej vel?!
Forfatter: 
Dato:  08-04-2002 22:45
Min eneste erfaring med sommereksem er at mine barndomsvenner havde en gammel islænder der led meget af det. De boede op ad en skov, og der er MANGE mitter i området - samtidig var deres holdning at sådan var det bare, der var ikke noget at gøre (det er 20 år siden, og jeg ved ikke omd er dengang FANDTES så mange midler). Resultatet var at stakkels Baldur var et stort ulækkert sår hele sommeren :-(

Nu findes der jo muligheder for at behandle det og for at afhjælpe - som dækkenet!

Det jeg egentlig skriver for er at gøre opmærksom på at der også findes en urtebalnding fra Askhim. Den retter sig specielt mod at behandle årsagen til eksemen indvortes, og til udvortes brug er der en eksemskyl der virker infektionshæmmende, kløestillende og sårhæmmende. Måske er der noget af dette der kan hjælpe din hest Lars??

Jeg har naturligvis ikek selv erfaring med netop disse blandinger, men har brugt hovurter go gigturter fra askhim - med stor success!

Hygge
£isbeth
********
Be prepared.
Always expect the unexpected.

Jeg leder efter ny hest - se min
købsannonce
0
0
Svar på denne tråd
 
 Re: Tak for...
Forfatter: 
Dato:  09-04-2002 08:49
Hej Alle!
Tak for de gode fyldige svar!

Prisen: tja, de slår jo et par tusinde af, men det prisleje ismulerne holder så...

Mittefrit område: Det ved jeg ikke, vi bor tæt ved vandet og noget forblæst. Jeg ville nok ikke turde løbe an på det.

Eksemdækken: Tja, når nu skaden er sket, så er det sikkert en god løsning.

Løsdriftstald: Nu ved jeg ikke om jeg totalt har misforstået det hele, da subjektet findes i flere udgaver. Jeg har mulighed for læskur på mark i kombination med noget lidt mere solidt på en jordfold. Men at holde mitterne ude, kræver vel en "rigtig" stald?

Jeg har oplevet sommer-eksem, dengang man ikke rigtigt vidste, hvad det var. Det kunne være ret slemt... Så måske lider jeg af eksem-forskrækkelse ;-)

Lars: Ismulen i sne...! Nåååh!

[Får endnu et akut-anfald af jeg-VIL-have-Islandsk hest-NU!]
Med venlig hilsen
xtiny

+++ Origin: A horse, a horse! My kingdom for a horse! +++ :-P

0
0
Svar på denne tråd
 
 Re: Tak for...
Forfatter: 
Dato:  09-04-2002 10:18
Hvad leder du efter for en isbuk - kender et par stykker, der er til salg.

mvh

Rikke
0
0
Svar på denne tråd
 
 Re: Tak for...
Forfatter: 
Dato:  09-04-2002 19:43
Ja, søger du en islænder, har jeg en dejlig, sortbroget vallak efter Gladur til salg. Fed ridehest. Lad mig endelig vide, hvis du er interesseret i at vide mere...!

Nå, men angående det sommereksem, så skal du kun slå til hvis du kan komme virkelig meget ned i pris. Finder du en ridehest der normalt ville koste omkring 25-30.000,-,så skal du i hvert fald 15.000,- ned i pris for en eksem-hest. På den måde kan du jo billigt score en dejlig ridehest, men ved du hvad, jeg synes ikke, at du skal gøre det. Ud over at det er besværligt, så må det også være en pine at se sin hest lide. Jeg kender mange der hverken har succes med dækken, salve osv.,og deres heste er store sår om sommeren. Det er ret forskelligt fra hest til hest hvorvidt behandlingerne virker eller preller af. Du kunne selvfølgelig være heldig, men jeg ville nu ikke løbe risikoen!

Kh. Tanja
0
0
Svar på denne tråd
 
 Re: Rikkelsak og Tanja
Forfatter: 
Dato:  09-04-2002 23:52
Hej!
Ja, jeg leder efter en ismule, men jeg er på et ret indledende stadie. Jeg har tjekket joras ud, men synes gennemgående de annoncerede heste er meget dyre.
Jeg har ikke behov for en toptunet 5-gænger, snarere en rar hygge/skovturshest. Altså en hest med et godt sind, men den behøver måske ikke at kunne så meget, selvom det ville være et plus, hvis jeg kunne lære noget af den!

At købe en unghest ville være synd, da det jeg især sætter pris på med ismulerne er, at de har haft en "naturlig barndom" sammen med andre heste. Så i givet fald skulle jeg have et par stykker,- og det rækker økonomien ikke lige til (de skal jo også tilrides, det vil jeg ikke binde an med!).

Så jeg ser mig godt om og er indstillet på, at det tager den tid, det tager. Selvom det til tider holder hårdt...

Men I skal have tak for Jeres svar!
Med venlig hilsen
xtiny

+++ Origin: A horse, a horse! My kingdom for a horse! +++ :-P

0
0
Svar på denne tråd
 
 Re: til Xtiny(?)
Forfatter: 
Dato:  10-04-2002 11:51
Hej Xtiny!
Det lyder måske som dårlig reklame, men faktisk så passer den vallak jeg nævnte længere oppe præcis som noget for dig. Han var min første islænder og har lært mig en faaarlig bunke - han er perfekt at have med på kurser og den slags og alle instruktører har været vilde med ham - ikke fordi han nogensinde når til tops i de høje klasser, men simpelthen fordi han er så utroig pligtopfyldene og ivrig for at stille sin rytter tilfreds. Han er naturtölter i øvrigt, og er ufatteligt blød at ride - han har både været med på Mandøtur, Kathrinedahlstur, Molstur,osv.,osv. Han er en skøn turhest. Så for sådan en som dig tror jeg han bare er perfekt. Du skal selvfølgelig prøve så mange forskellige heste som muligt, men jeg vil anbefale dig at tage ud at prøve Girdir, for ham tror jeg at du vil falde for. Jeg har i øvrigt ingen fordel ved at smøre tykt på, for jeg solgte Girdir til en bekendts datter for et år siden, da jeg søgte nye udfordringer, og hun sælger ham nu, da pigen ikke længere interesserer sig for heste. Vi har opstaldning det samme sted, så jeg har daglig omgang med Girdir.
Send mig endelig en mail hvis du vil vide mere, så skal jeg nok svare. Min adresse er: tanja_cordero@hotmail.com
Ellers held og lykke med det!
Kh. Tanja
0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider