|
|
| Levealder for hest 7-8 år ? |
| Forfatter:  |
Pjuske |
| Dato:  |
07-04-2002 19:27 |
|
I dag fik jeg ligepludselig den ide at jeg godt kunne tænke mig at vide hvor lang tid en hest egentlig kan leve. Og derfor gik jeg ind og søgte på google efter det.Og så fandt google det til mig smart som den er og jeg begyndte at læse.
Her er meget kortfattet hvad der stod og detrystede mig.
DET ÆLDSTE EN HEST ER BLEVET ER 53 ÅR.
GENNEMSNITS LEVEALDEREN FOR EN DANSK HEST ER 7-8 ÅR.
FOR FORSIKREDE HESTE ER DEN I SVERIGE 15-16 ÅR SÅ SIKKERT NOGET I DEN STIL OGSÅ I DANMARK.
Men alligevel. Hesten dør altså ikke af naturlige årsager når den er 8 eller 16 år. Så enten har vi nogle heste med et meget dårligt helbred eller også så har vi nogle ryttere der af mangel på viden rider/opstalder/behandler deres heste forkert så de for problemer og må aflives.
Det kunne jo også være en der var ualmindelig dårlig til at regne der havde lavet statistikken. Men det tror jeg ikke rigtig på. For så vidt jeg kunne se kom artiklen fra hestens værn.
Hvis der er nogen der har en anden forklaring eller komentar kan de så ikke skrive den for jeg håber på at der er en eller anden foklaring. Det kan jo ikke være rigtigt at de dør så tidligt.
Hilsen en lidt chokeret Pjuske.:-(
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: Levealder for hest 7-8 år ? |
|
|
Tja Pjuske desværrer tror jeg at det er rigtigt nok. For jeg synes, at mange af de ryttere jeg kender har eller har haft heste som er blevet slagtet pga. sygdom. Enten er deres ben dårlige, eller de har fået kronisk bronkitis, eller er strubepibere osv.
Og jeg tror at der er mange heste indenfor trav- og galopverdenen, som ikke bliver så gamle. For løber de ikke penge ind til deres eget foder, og kan de ikke bruges til avl, ja så er det vel nærliggende at tro, at de bliver slagtet.
Hvis du også kigger på hvad folk sætter til salg af heste med skader af mere eller mindre kronisk art, ja nogle af dem må vel ende hos en hestehandler - og derfra til en slagter !
Og det er vel tildels pga. for dårlig og usund opstaldning, "burheste" som står inde 24 timer i døgnet, for hård ridning, forkert ridning, og for dårlig avlsmateriale, som gør at vores heste ikke "holder" længere. DESVÆRRER !
MVH Charlotte - hvis hest bliver 23 år til maj, og er still going strong.
>o< Heste er som vin - jo ældre jo bedre ! 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Katrine |
07-04-2002 19:45 |
|
Jeg håber sgu ikke at det passer... det ville da være trist...
Har altså redet på en rideskole hvor mange af hestene var mellem 15 og 25 år, og rideskole hestes forhold er jo ikke jordens bedste, så har lidt svært ved at tro på det!
Hilsen Katrine
:-D "Hvordan kan du forvente at andre skal kunne holde på dine hemligheder, når du ikke engang selv kan":-D
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Britt Helle Nielsen |
07-04-2002 19:51 |
|
Den ældste hest var Old Billy, som blev 62. En arbejdshest, som vist nok sled hårdt i det det meste af hans liv.
De oplysninger, hvor gennemsnitshestene bliver 7-8 år er gamle. Lavet på baggrund af forsikringsselskabernes tal. Og det er jo logisk nok. Når en hest dør i en høj alder, så er der ingen som får udbetalt forsikringspenge på den, og dødsfaldet bliver ikke registreret nogle steder.
Der er ingen nye undersøgelser, som kan give et faktisk tal. Mit bud er, at gennemsnitsridehesten bliver 16-17 år. Så er der taget højde for dem, som desværre ikke bliver så gamle pga. skader el. sygdom, og dem så bliver langt over 20.
Kh. Britt
(som regner med, at Knightley bliver rigtig gammel. Hans mor er 21...Og lever i bedste velgående....)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Strubepibere - Charlotte (Morgan) |
|
|
...ja, jeg var lige ved at få noget galt i halsen. Afliver man heste med den fejl?
Min søster har en stor DV-hoppe til låns, som foler her til sommer. Den er strubepiber. Til dagligt generer det den ikke, men nu er den pt. heller ikke i brug. Hun siger dog, at jo bedre form, hesten er i, des mindre problemer giver strubepiberiet. Desuden er det muligt at operere hesten for denne lidelse.
Mette (Fjolle) Det gule helvede er løs
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: Strubepibere - Charlotte (Morgan) |
Pjuske |
07-04-2002 20:06 |
|
Jeg er glad for at høre at hestene bliver noget ældre men alligevel. 16-17 år. Det er da godt nok ikke meget var.
Jeg kan godt se at heste der får det rigtig dårligt når de bliver gamle måske ikke har lyst til at blive 62 (hvis de kan) men alligevel.
Alle dødsfaldene må jo næsten være aflivninger. Det er da i hvertfald ikke naturligt at dø som 16 årig ?Eller hvad ?
Og af de andre indlæg synes jeg det lyder som om at det hestene bliver aflivet p.g.a. er ting som kunne være undgået hvis de havde været behandlet anderledes. F.eks. dårlige ben og luftvejs lidelser.
Vi må håbe det bliver bedre en gang i fremtiden.
En lidt lettet men stadig chokeret Pjuske.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
Det er trist med alderen på heste.Jeg har dog nogle undtagelser.Heldigvis.Jeg har to travere på 6 og 13 år.Desuden har jeg en DVér på 20 år.Alle 3 er friske og still going strong.DVéren har jeg endda sprunget på idag.Dyrlægen bemærkede at hun var lige så frisk som den på 6 men alligevel noget mere stiv i vendingerne.
Hilsen Linda der ikke foretrækker en race frem for en anden;-D
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
Ja, de fleste hestedødsfald er jo på grund af aflivninger. På den ene side er det jo tragisk at vores heste ikke holder længere og på den anden side er det da bedre at aflive dem før deres lidelser bliver for smertefulde og de dør en "naturlig" død.
Det med at rideskolehestenes forhold ikke er de bedste skal vist tages med modifikation. jeg tror at en af grundene til at mange rideskoleheste netop holder til en høj alder er at de bliver brugt regelmæssigt. De har nogenlunde den samme arbejdsmængde hele deres tilværelse, og det er faktisk langt sundere end at det skifter hele tiden.
En normal ridehest med en enkelt rytter, bliver tit brugt alt for uregelmæssigt. Man rider meget i en periode, men så skal man på ferie, bliver syg, har meget arbejde eller lignende, og hesten får fri i en periode. Med en meget svingende arbejdsmængde har hesten større risiko for f.eks. at udvikle spat.
Det med f.eks. luftvejslidelser er jo desværre også blevet mere og mere almindeligt i de senere år. Det er svært at få hø i en ordentlig kvalitet - og desværre er der vist mange der går på kompromis med kvaliteten af foder og opstaldning fordi det hele skal være billigt  I længden kan billigt foder jo blive ret dyrt i dyrlægeregninger, men der er vist mange der ikek lige ser sammenhængen. Ud over at tingene skal være billige ser jeg også en tendens til at den måde hesten holdes mere er til rytteren bekvemmelighed end til hestens bedste. Her tænker jeg f.eks. på at have alle stalddøre tæt tillukkede fordi det er koldt i stalden - hestene står i dårlig luft fordi ejerne ikke har sat sig ind i hvilke forhold der er de bedste for HESTEN. Hvis ejeren fryser skal hesten have frakke på og have lukket vinduet.... Hygge £isbeth ******** Be prepared. Always expect the unexpected. Jeg leder efter ny hest - se min købsannonce
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: Gennemsnitstal fra forsikringen |
xtiny |
08-04-2002 03:55 |
|
Hej Pjuske mfl!
Jeg kan nikke genkendende til tallene, men det er formentlig gennemsnitstal oplyst af forsikrinsselskaberne. Heste over 12 år væsentligt dyrere at forsikre, derfor undlader en del ejere dette. De heste vil så ikke indgå i nogen statistik.
Gennemsnitstal skal læses med et stort gran salt, og disse dækker formodentlig over heste, der rides med en vis belastning- altså højtydende stævneheste.
Jeg hørte selv 7-8 år som gennemsnitsalder for danske heste nævnt i en tv-udsendelse for et par år siden, men der fulgte ovenstående forklaring med. Med venlig hilsen xtiny+++ Origin: A horse, a horse! My kingdom for a horse! +++ 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: Gennemsnitstal fra forsikringen |
smiley_s78 |
08-04-2002 07:11 |
|
Jeg har da heldigvis selv et par eksempler på det modsatte. Ponyerne/hestene i min gamle stald blev ofte langt over de 20, tre af dem endda helt op på de 36. det er dejligt at der også er nogle der stadig bliver ældre.
I statestikken skal også medregnes alle de mange væddeløbsheste der er færdige når de nå en 6 års alderen...og det rykker altså godt, for jeg tror ikke det er et fåtal der bliver aflivet i væddeløbssporten.
Anne
:-)"Nothing comes from doing nothing":-) Rideudstyr sælges: http://home1.inet.tele.dk/dereli/
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
Hey hey Charlotte
Min travhest er 22 år og stadig meget frisk. Men den bliver også holdt igang. Så det kan de gamle travere altså også blive..
Hanne:-D
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
TrineSH |
08-04-2002 10:23 |
|
Kan det ikke skyldes at tallene stammer fra forsikringen?
Da heste som overskrider en vis aldersgrænse (der hvor jeg har forsikring er det vist 14 år) enten ikke kan forsikres længere eller "nedskrives", og derfor er der jo' mange ældre heste som bliver aflivet eller dør som ikke figurere i den statistik.
En anden årsag kan vel også skyldes at "almindelige" heste (sagt med et glimt i øjet) som f.eks. står i små privat stalde (ofte bedre stald og fold forhold) ikke så ofte er forsikret som "Rideklubs-opstaldede" heste er.
Mvh.
Trine SH
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Sys |
08-04-2002 11:42 |
|
Som andre har skrevet, er det gennemsnitstallene fra forsikringsselskaberne. Personligt tror jeg - heldigvis - at gennemsnitslevealderen er højere. Et skud fra min side vil ligge på 15-16 år.
Har selv en dejlig vallak, som bliver 18 år næste gang og som forhåbentlig kan være med til at rykke tallene "opad". Han er på alle måder frisk og still going strong og jeg forventer at have glæde af ham mange år endnu, med fornøden hensyntagen til hans alder. Han er noget stiv, når vi starter, og der skal længere opvarmning til, men ellers er der ikke noget at bemærke. Og - han bliver redet hver dag. Det er vigtigt med ældre modeller !!!
Sys
Living is.....knowing which bridges to burn and which to cross;-)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
Hejsa Mette.
Jeg skal da indrømme, at jeg ikke ved så meget omkring strubepibning, men der er i min stald for tiden en sag med en hest som er strubepiber. Ejeren har købt hesten uden at vide, at den var strubepiber. Godt nok havde den lydt lidt forpustet da hun red den ude hos sælgeren, men sælgeren oplyste at hesten var i dårlig form og derfor lød sådan. Ved dyrlægetjek blev hesten kun longeret, og havde ingen vejrtrækningsproblemer. Nu har den været hos berider, og er ved at være i god kondi, og nu kan man tydeligt høre, at det er galt. Jo mere samling der forlanges af hesten, jo mere væser og piver den. Så det er kun blevet værre af at den er blevet redet i form. Nu er der selvfølgelig en klagesag i gang, for hesten er jo ikke alle de penge værd den har kostet, og kan ikke rides op til det niveau, som rytteren måske gerne ville. Det skal siges at ejeren nu holder utroligt meget af sin hest, men den har jo selvfølgelig mistet meget af sin pengeværdi, så det er nok det "striden" står om.
En operation er selvfølgelig mulig, men hvis hesten "groft sagt" ikke er det "værd" pengemæssigt, hvad så ? Hvis en sådan hest går tilbage til sælger, som nu kun har en hest der er slagtepengene værd, hvad så ? Så er det desværre nok nærliggende, at den så også ender hos slagteren.
Men slagteren er vel heller ikke det værste sted at end ? Hellere det, end at hesten ender som en omvandrene markedshest for en hestehandler uden moral !
MVH Charlotte - som måske ser lidt dystert på det hele.
PS : Hvor er det fedt at høre om alle de gode gamle heste -dressur-/spring-/eks-travere og så videre, dejligt at høre, at folk tager sig så godt af dem.
>o< Heste er som vin - jo ældre jo bedre ! 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Birgit(Gipsy) |
11-04-2002 09:44 |
|
hejsa
jeg har også en gammel traver på 22år, og han bliver stadig brugt...
jeg mener at der ligger en gammel tommelfingerregel for hesten alder, ved at gange med 2,5 (så skulle det passe med menneske år - ligesom katte *9 og hunde *7)
så det vil betyde at gipsy rent faktisk er 22 * 2,5 = 55 år og molly som kun er en 2åring er 5 år.
så en hest vil med den rette pasning vel kunne bleve generelt op til 70-90 menneskeår altså 28-36hesteår...
vi har faktisk en med til ringridning som er 36år og den er stadig frisk...
Birgit (Gipsy&Molly) ringridning det er noget der rykker 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|