Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

HASTER græsning nu
Forfatter: 
Dato:  05-09-2005 22:24
jeg har fået lidt forskellige svar og håber de kloge hoveder herinde kan hjælpe. hvor ricikabelt er det at flytte heste til mere græsfyldte folde på denne årstid. håber i kan bringe mig lidt nærmere på et klart svar. jeg tænker mest på overspisning og ikke så meget om de tager på.... på forhånd tak, det haster lidt
0
0
Svar på denne tråd

Hm.m....
Forfatter: 
Dato:  05-09-2005 22:46
Der er ikke så stor risiko, da der ikke er så meget næring i græsset på denne årstid.
Dritholmgård - Hannoveraneravl i DV regi - Lejlighedsvis salg af redne DV heste - Opstaldning - Undervisning
0
0
Svar på denne tråd

ingen næring
Forfatter: 
Dato:  05-09-2005 22:52
Nå - gad vide hvad det så er mine er blevet så fede af den sidste måneds tid.... ;-)

:Pia
0
0
Svar på denne tråd

Fruktaner
Forfatter: 
Dato:  06-09-2005 06:41
Det er da helle ikke næringen som sådan man skal være bange for, men indholdet af fruktaner.

Selv den mager, dårligste og nedbidte fold kan indholde meget fruktan, ergo hesten kan blive forfangen.
0
0
Svar på denne tråd

Der er ISÆR fruktaner
Forfatter: 
Dato:  06-09-2005 07:49
i græs som vokser, dvs i kort græs frem for langt græs.
MHT fruktaner så er en mark med langt, mere modent græs sikrere end en kort og nedspist en en.
Næringsindholdet afhænger af om det er "gammelt græs" der er gået i frø nu: for så er det lavere da en del er gået til frøsætning.
En mark som har været slået til hø i juni, er gødet og genvokset er næsten lige så næringsrig og skrap som en i maj.Det er frisk græs med stort næringsindhold.Derfor kommer forfangenheden som oftest i maj og august.
Vi har lige givet vores ene flok den anden halvdel af deres sommerfold (gødet, genvokset græs der blev taget slet på i juni) og har måttet tage een ind på stald til høfodring pga tynd mave.....
De øvrige ti klarer det uden problemer.

Vores har fri adgang til mineraler (som de spiser lystigt af, skulle jeg hilse og sige), ridehestene og de lakterende hopper får et måltid ved siden af græsset nu, men resten er fine, snarere lidt til den runde side.Så at der ikke skulle være næring i græsset nu er altså ikke rigtigt - hvis folden er passet som den helst skal.
Eva
0
0
Svar på denne tråd

så kan jeg
Forfatter: 
Dato:  06-09-2005 08:01
altså roligt lade dem spise og skal ikke være bange for forstoppelse heller? De får hø ved siden af, men er begge i MEGET god stand
0
0
Svar på denne tråd

gammelt
Forfatter: 
Dato:  06-09-2005 08:08
det skal lige siges at det er en fold som slet ikke har været i brug i år, og der er rigtig meget kløver...
0
0
Svar på denne tråd

Langsom tilvænning
Forfatter: 
Dato:  06-09-2005 14:47
Jeg vil tilvænne dem over en uge eller to - der er altid risiko ved foderskift og det må man altså kalde det når hesten flyttes fra "nedbidt" græs til frodigt og især når græsset indeholder kløver.

Det skader jo ikke at være lidt forsigtig!

Høne-moderen :-D
0
0
Svar på denne tråd

højt græs
Forfatter: 
Dato:  06-09-2005 15:01
Jeg tror ikke der sker noget ved det, for som Eva beskriver, er langt gammelt græs langt "ufarligere" end kortere "dyrket" græs.
Det vokser sig jo højt og tørt, sætter frø, bliver sådan lidt hø-agtigt i toppen, og det er jo netop toppen hestene starter med at æde, de æder sig altid "ned oppefra" - altså bider græsset kortere og kortere.
Kløveren befinder sig i bunden, og jeg kan ikke forestille mig hestene ligefrem vil gå efter den i stedet for græsset, hvis de sorterer plejer det at være omvendt.

Men hvis de går på "ingenting" nu, er en tilvænning over nogen dage selvfølgelig altid det sikreste.
Men græsset er som sagt ikke farligere fordi det er meget højt, jeg mener man siger optimal maxlængde er 12 cm, dvs. er det højere end det spiser hestene det ikke hurtigere af den grund, for større bidder kan de alligevel ikke tage. :-)
0
0
Svar på denne tråd

jeg takker
Forfatter: 
Dato:  06-09-2005 15:44
og er blevet MEGET klogere
0
0
Svar på denne tråd

Tilføjelse
Forfatter: 
Dato:  06-09-2005 20:17

Jeg vil lige tilføje, at langt græs, der har sat frø ganske rigtigt har mistet noget af næringsindholdet, men det opvejes af, at hestene med stor begejstring spiser frøene.

Love your horses - they deserve it
Take care........Lilli
Proud owner of: Boons Prediction
0
0
Svar på denne tråd

du skal bare
Forfatter: 
Dato:  08-09-2005 18:47
.... lige tænke på at når temp. er under 10 gr. så er det at "fruktanet" sukker stoffet i græsset ophopes fordi det ikke vokser.

der er selvfølgelig ikke lige så stor chance for forfangenhed i og med at der ikke er lige så meget næring i græsset som i foråret, men pas på det er stadig farligt især om natten, hvor temp. er begyndt at være under de 10 gr.

Knus de 2 små fede

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider