Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Kvæles i foder???
Forfatter: 
Dato:  03-09-2005 14:30
Jeg står lidt undrene i øjeblikket. I går var min veninde og jeg ude hos hendes hest. Da den smule skridt træning han fik var ovre kom han ind og fik lidt ekstra foder som altid. Da han næsten har spist op, står savlet pludselig ud af munden på ham, og han stopper med at trække vejret, og står mussestille. CHOCK tænker man, hvad sker der lige her. Enig med mig selv om det kun kunne være fordi han var ved at kvæles røg hele klør fem lige i gabet på kræet i håbet om jeg havde ret i min teori, og ud væltede det med foder der sad i hele under- og overlæbe, kinder og resten af munden, sikkert helt ned i halsen. Da så hesten trækker vejret normalt da man har fået det hele ud (tror man) tænker man pyh ha... Det var godt man stod her. Så stopper dyret igen med at trække vejret, og klør fem ryger igen ind og pille resterne ud... Så var der ikke yderligere... Næh nej, hesten opførte sig som om intet var hændt. Tjekkede gebisset for at se om der var noget der at pege fingre af. Men nej. Har nogen prøvet noget lig.???
;-D
Breeding stocks for life
0
0
Svar på denne tråd

spiseerørsforstoppelse/i den gale hals
Forfatter: 
Dato:  03-09-2005 17:01
Kunne godt lyde som en mild form for/begyndende spiserørsforstoppelse.

Én af vores har haft det et par gange, hvor jeg har masseret hende på halsen, og en anden af dem var engang ved at kløjs i nogen gulerødder, det gik dog heldigvis hurtigt over. 8-)
0
0
Svar på denne tråd

Spiserørsforstoppelse
Forfatter: 
Dato:  03-09-2005 17:23
Hejsa.

Jeg tror også, at det har været en begyndende spiserørsforstoppelse.

Er hesten opstaldet eller går den på græs?

Når heste får kraftfoder efter ridning, kan slimhinderne være for tørre, hvilket kan give spiserørsforstoppelse. Det samme kan ske, hvis en hest æder for hurtigt. Eller hvis der går for lang tid mellem fodringerne.

Efter ridning var det måske en ide, at give hesten noget Betfor el.lign. (opblødte roepiller, Speedy-Beet) i sit foder eller som eneste foder - det er blødt op, giver væske og sidder ikke sådan fast.

Ellers skal hesten tilbydes vand før foder, eller man blander simpelthen noget vand i foderet, hvis hesten så stadig vil æde det.

Mvh. Lene
0
0
Svar på denne tråd

Stakkels hyp!
Forfatter: 
Dato:  03-09-2005 18:24
Det lyder til, at have været en grim oplevelse. Men jeg giver aldrig min hest mad efter endt træning, først når pulsen og vejrtrækningen er nede på normalt. For ellers går det mange gange galt.
Min hest gjorde det samme sidste år og det var en spiserørsforstoppelse.
0
0
Svar på denne tråd

Ja, men
Forfatter: 
Dato:  03-09-2005 20:54
netop i går hvor det skete kan der ikk have været nogen synderlig puls forhøjet. For han blev kun skridtet, og det var ikke længere end i ti min. Og der var ingen ophidselse eller noget der kan have spillet ind, for disideret træning kan jeg nok ikk engang tillade mig at kalde det i går...

Men Lene G: Du siger at det kan være fordi hesten spiser for hurtigt. Det var nemlig osse min tanke!

Normalt sluger han ikke sit foder. Han kan sagtens tag 30-45 min om at spise. Men for tiden går de på græs, og jeg sagde til ejeren, hvilket vi var enige om, at der efterhånden er for lidt næring i det græs de går på, faktisk er der for lidt græs på netop den mark. Hesten går ude, men der hvor den står mener ejeren af stedet, hesten får for meget, hvilket den ikke gør (det er for i øvrigt den gamle ejer af hesten osse)Men se, i går spiste ham meget hurtigere end han plejer. Det tog vel 5 min. Og jeg sagde til hende at jeg mente det var derfor det skete. Og at det skete fordi hesten føler sig sulten, og får for lidt næring i græsset (forstå mig rigtigt ikk) 8-) de får osse for lidt hø oven i. Heldigvis skal hesten flyttes derude fra... Så jeg tror nemlig osse det er fordi han for første gang har forslugt sig enormt. Jeg er bare glad for jeg var der, til at stoppe klør fem i munden på dyret. Ejeren anede ikke hvad der foregik, og jeg måtte give mit bud. Jeg er bange for han nok ellers ville have været død >o< Pyh ha.
;-D
Breeding stocks for life
0
0
Svar på denne tråd

lyder rigtigt
Forfatter: 
Dato:  03-09-2005 22:59
Hejsa.

Jeg synes det lyder rigtigt.

Der er ikke meget næring i græsset nu, og hestene bør fodres ved siden af, hvis folden er meget nedbidt.

Mine egne heste, hvis fold også er nedbidt, får udblødte roepiller med Salvimin Grøn om morgenen og lidt havre og TM Super Plus med et par håndfulde lucerne til aften i krybber på folden. De er stadig på døgnfold. Desuden er der sat en rundballe frøgræs på folden, nøjagtig som om vinteren.

Så jeg er stille og roligt begyndt at vænne dem til deres vinterfoder.

Mvh. Lene
0
0
Svar på denne tråd

Jamen...
Forfatter: 
Dato:  03-09-2005 23:38
så har vi da samme mening. Mht hestens foder bestemmer jeg ikke hvad den får, da det jo ikke er min.

Men bortset fra det... Vi er ganske enige
;-D
Breeding stocks for life
0
0
Svar på denne tråd

spiserørsforstoppelse
Forfatter: 
Dato:  04-09-2005 00:47
Min hest står stadig på døgnfold, så en dag stilte jeg ham ind i boksen da jeg lige skulle ordne noget. Der gik vel en halv time, og han stod bare og åd hø. Jeg tog fat i ham for at trække ham ud, men han ville ikk. Jeg tænkte bare han var doven og blev ved med at prøve. Da han så kom på staldgangen begyndte han at "bovse" og opføre sig mærkeligt. Jeg kalder på nogle andre og så begyndte vi at gnide på spiserøret. Efter 15-20min holdt han op, og jeg skridte en tur hvor han gik som om intet var sket.
0
0
Svar på denne tråd

spiserørsforstoppelse
Forfatter: 
Dato:  04-09-2005 00:48
Min hest står stadig på døgnfold, så en dag stilte jeg ham ind i boksen da jeg lige skulle ordne noget. Der gik vel en halv time, og han stod bare og åd hø. Jeg tog fat i ham for at trække ham ud, men han ville ikk. Jeg tænkte bare han var doven og blev ved med at prøve. Da han så kom på staldgangen begyndte han at "bovse" og opføre sig mærkeligt. Jeg kalder på nogle andre og så begyndte vi at gnide på spiserøret. Efter 15-20min holdt han op, og jeg skridte en tur hvor han gik som om intet var sket.
0
0
Svar på denne tråd

Ham her
Forfatter: 
Dato:  04-09-2005 00:56
skulle ikke bøvse eller noget. Det var ganske tydeligt at det var pga kvælning, han opførte sig som han gjorde... Jeg er bare glad for at være hurtig i opfattelsen, så der ikke skete noget. Jeg skal osse love for det var noget af en bunke foder jeg fik rystet ud af gabet på ham.

;-D
Breeding stocks for life
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider