Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Arvæv i ben, jyde.
Forfatter: 
Dato:  03-09-2005 12:52
Min 13 års jyde har en del arvæv i benene, da hun ikke er blevet behandlet (i hvert fald ikke nok) hos den tidligere ejer når hun har haft muk i benene. Hun har ENORMT meget hovskæg, det er så lige røget en tur, da hun har fået lidt muk igen, og det ikke er til at behandle under al den pels.
Men altså, hendes ben er meget knoldede pga. arvæv,noget af det ser virkelig voldsomt ud. -det lader ikke umiddelbart til at det gør ondt. men nu hører jeg så at koldblodsheste ikke viser smerte.. det har jeg ikke hørt før, man nu har jeg også kun haft sygdom i mine en gang, og da var hun så skidt at hun ikke kunne undgå at vise smerte... Men er der noget at gøre ved det gamle arvæv, genere det hende?? Eller kan man kun passe på at hun ikke får flere nye problemer?? Dyrlægen siger at en del heste lever fint med arvæv, men jeg fik ikke uddybet det nærmer, da der var noget andet mere presserende..

Håber på erfaringer fra andre...
0
0
Svar på denne tråd

arvæv efter muk
Forfatter: 
Dato:  04-09-2005 12:37
Umidelbart vil jeg ikke sige at arvæv gør ondt. Det er ikke i selve vævet at problemet kan ligge, men kun hvis det sidder et sted hvor det hindrer bevægelse. (F.eks kode-, knæled eller andet). Den eneste jeg har hørt kan reducere arvæv er et operativt indgreb hvor man skærer det væk hvis det er meget voldsomt, men jeg tror kun det er i de ekstreme tilfælde.

Og jo, koldblodsheste viser smerte, bare ikke lige så tydeligt som andre typer heste, men kender du dit dyr burde du da kunne se det. Jeg har selv en koldblodshest (Irish Cob) med arvæv i koderne efter massive muk-angreb da hun var yngre, og det eneste tidspunkt hun har vist at det har generet hende var ved en bøjeprøve for forsikringen. Ellers nyder hun at blive kløet der, hvor hun ikke selv rigtig kan komme til for alt håret.

Ellers ring til din dyrlæge. Det burde ikke koste noget, og han burde vide det bedre end andre og kender hesten bedre end vi gør.
Der er ofte kun en gradsforskel mellem ”hobby” og ”lettere sindssyge”.
0
0
Svar på denne tråd

Hejsa....
Forfatter: 
Dato:  04-09-2005 16:59
Har selv en koldblodshest nemlig en Belgier og de kan sagtens vise mindre og større smerte. Så hvis det gør ondt på din ville du kunne se det ( det er ihvertfald min overbevisning )
Min belgier har jeg også købt fra et sted hvor der intet blev gjort mod skab / muk og hun har nøjagtig de samme knolde på koderne som du beskriver din har.Ifølge min dyrlæge er det rent kosmetisk, det burde ikke genere hesten. Hovskægget er også klippet af på min så der kommer luft og jeg håber på den måde at kunne forebygge yderligere angreb. Men lige så snart jeg ser at hun klør sig / stamper i jorden får hun en behandling med sebacil som er ordineret af dyrlægen. Har desværre måtte erfarer at det er det eneste der hjælper. Har prøvet tonsvis af produkter.

Held og lykke fremover.

Ps. hvis du finder de gyldne sten må du meget gerne give mig et praj.

Mvh.

Zille og Elefanten
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider