min svoger, som har bygget dem, synes også, at jeg skal mønsterbeskytte dem
Men hvis I bare skal lave dem til jer selv, så skal jeg fortælle jer om dem
- Mette, det er desværre ikke hjemme hos os selv, men på hestepensionen, hvor vi står. Den er helt ny, så de havde ikke lys, - men det er vi jo afhængige af, så vi kan ride hver dag
Faktisk er de rigtig rare at ride ved, og i går aftes, da jeg red ved 10-tiden om aftenen kom der nogen cyklende forbi ude i mørket, der udbrød, 'sikke et fint anlæg med lys og det hele'.
De er lavet som en 90 graders vinkel af 5 brædder i hver side (60 cm i alt). Inden i sidder der et 2x36 w armatur fra enten Harald Nyborg/ Silvan/Jem og fix. De er 'IP 65', dvs at de er til udendørs brug. Et sted havde de kun ét, et andet 2
Lamperne kostede ca 200 kr stykket på tilbud, men man kan altid snakke Silvan ned i pris, for de har en politik om at de skal være billigst
For'pladen' er lavet som en ramme af lister med et lille vinkelbeslag til 75 øre i hvert hjørne, hvorpå der er hæftet hvid presenning og udenpå den til ekstra beskyttelse, noget kraftig, gennemsigtig plastik. Forpladen er så skruet på. Vi ville have brugt akryl-plade, men det blev alt for dyrt
Taget er lavet af en krydsfinérplade, vi havde stående. For at vandet kan løbe af, er der lavet en lille hældning. Henover tagryggen har vi lagt noget kraftigt tag-klæbestrimmel, og så har jeg givet det træsbeskyttelse i en passende farve.
De står på fødder af nogle tykke vandrette, trykimprægnerede 'stolper', der står i Chaplin-positur og rager lidt længere ud end kassen, så disse ikke vælter i blæsevejr. Vi har nu alligevel tænkt os yderligere at tøjre dem med en krog i hver kasse ind til rækværket inden vinterens storme.
Vi har trukket et installatonskabel hele vejen rundt, gennemløbende i armaturerne, og det ender i et hanstik inde i den kasse, der er nærmest stalden. Der har vi så lavet en lille låge, hvor man kan stikke hunstikket(det strømførende) ind og forbinde til elnettet.
Der er heller ikke trukket ledninger ned til ridebanen endnu. Men det har jeg så løst ved at købe forlængerledning og lægge den indeni noget afløbsrør af plastik (mange af disse ting kan man finde ganske billigt hos 'nedriveren', også ofte lysarmaturer med rør i

).
Afløbsrøret af plastik tjener til at hestene ikke skal træde igennem forlængerledningen, uha

, der jo indtil videre ligger på jorden
Det hele er ganske let at montere. Jeg har lagt leding og rør i et bed, sat de to stikontakt-ender sammen i en vandtæt ledningskobler, - og når vi så skal ride, trækker man bare den ene ende ned til den forreste lyskasse, og den anden ende ind til staldbygningen, hvor der er en stikontakt
Hvis der er noget I ikke forstår, så skriv bare. Jeg skal se at få taget bileder fra om aftenen. Det lyser jo ikke helt vildt op, men det er også meningen, for hvis man først HAR prøvet at ride i spots, så vil man hellere mangle lidt lys
Det er dog fuldt ud tilstrækkeligt til, at vi kan ride, alt det vi vil med galopøvelser og det hele, og ikke rider ind i hinanden - og så er det pænt at ride i