Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Astma og ridning
Forfatter: 
Dato:  26-08-2005 18:48
Min hest har desværre lige fået konstateret astmatisk bronkitis, lige nu er han meget sløv og kan kun rides meget lette ture, men vi håber medicinen kan hjælpe på det.
Jeg ville hører om nogle der har erfaringer med sygdommen kan fortælle mig hvor meget deres hest kunne rides ??? Kan jeg regne med nogensinde at ride dressur på ham igen ?
Gode råd (og ved selvfølgelig at man helst skal undgå støv og svampespore :-) ) der kan hjælpe ham modtages gerne :-)
0
0
Svar på denne tråd

hvis medicinen
Forfatter: 
Dato:  26-08-2005 19:22
hjælper skulle du meget gerne kunne ride på din hypper igen, den stald jeg står i erder en som også fik kronisk astma ogd et var slemt, men er blevet bedere og den bliver redet, men mamn skal holde meget øje med dens vejrtrækning, skridt pauser det første stykke tid så du kan se hvordan den regere, det gjore vi og gør det stadig. der er nogle heste som skal ha medicin resten af livet og ik mærker noget og andre er mmere sarte, men jeg tror saktens du kan ride på den.

Mange kærlige hilsner Jannie og Ringo {> {>Ringo er bare den Sødeste og dejligeste hest på denne jord. Tjek også lige min præs. og se min fjordhest, som er så dejlig.
0
0
Svar på denne tråd

Bronkitis
Forfatter: 
Dato:  27-08-2005 01:15
Hej.

Jeg har også en hoppe som lider af bronkitis. Jeg kunne aldrig se det under eller efter træning. Hun var altid frisk og helt vild i folden. Hostede aldrig, aldrig noget snot o. lign. Men når hun havde været i løb kunne du direkte mærke, at hendes lunger og bronkier rallede. Hun gik simpelthen i stå og travede rigtig dårligt.
Jeg har fået foretaget et utal af undersøgelser, 100 vis af dyrelæger har lyttet på hende og kunne kun høre hun trak vejret.... hmmm... Jeg ville heller ikke blive ved med at behandle hende med sulfu kure eller pencilin, for dette ville simpelthen tage livet af hende med tiden.
Så jeg tog den koncekvens at hun nu måtte prøve noget nyt! Hun bor ude nu, har fået et lille hus, hvor hun kan gå ind og sove/spise. Hun får vand på alt hendes foder også høet. Hun går på spåner, som er støvfri. Jeg giver hende hendes alm. korn og tilskud+ NATURLIG E og C vitamin, hvidløgspulver, ferro complex.
Dette har jeg prøvet på hende i en måned nu og sidst hun startede i løb var hun rigtig fin. Og hun slog hendes rekord med over 3 sekunder.
Jeg vil foreslå alle, som har en skrøbelig hest, at de skal gå ude i døgn drift. Hesten vil også elske det!
Held og lykke med din hyp, håber at mit lille råd kan hjælpe jer begge.
knus trine
0
0
Svar på denne tråd

Trine har ret
Forfatter: 
Dato:  27-08-2005 02:16
- ud med de astmatiske heste (y)

Grandi havde enormt meget headshake og blev efterhånden så stakåndet og forpustet, at jeg kun kunne galopere én 20m volte af gangen :-( Og bagefter hamrede hans hjerte afsted under mit venstre ben :-(

Og det var ham, der tidligere havde kunnet galopere i timevis....

Det er 5-6 år siden. Han blev sat på en inhalationskur med alm. human astmamedicin og fik mere frisk luft i boksen(udeboks), spåner og vandet hø osv.

Det hjalp altsammen en del og vi kunne ride, men han var stadig meget generet i perioder. Dog hjalp det på stakåndetheden (y)

Men først nu, hvor vi (1.marts) har flyttet ham i en stald, hvor de står på tørv og går på døgnfold hele sommeren (siden sidst i april) er det nærmest forsvundet! Efter alle de år 8-)

Men vi giver ham stadig medicin-masken, og han kan godt stadig pruste et par gange og giver måske et enkelt host, når vi starter galop - men KUN nu, hvor det var meget tørt.
Normalt er der faktisk ikke noget at høre, og hans kondition er igen virkelig god (y)

Det er en helt anden hest, eller snarere: han er blevet sit gamle jeg igen (y) Og han er 17 år....

:-) fra Nina

Præsentation - nu med 2 gule hoppeplage {>
0
0
Svar på denne tråd

Hej Signe
Forfatter: 
Dato:  27-08-2005 12:04
Min hoppe fik sidste år (foråret 2004) en meget slem bronkitis. Hun ville ikke spise, ikke drikke og ikke snakkes med. Hun stod og hang i et hjørne. -Og det skal lige siges, at mere madglad hoppe findes ikke, så jeg så hende død med det samme, for det kunne bare ikke passe.

Jeg fik dyrlæge til hende med det samme, og fik hende hasteindlagt på et dyrehospital. De sondefodrede hende og gav hende en masse penicillin, så hun tabte sig helt vildt og så forfærdelig ud.

Da hun var kommet sig ovenpå den værste lungeinfektion, halsbetændelse osv. Kunne man selvfølgelig stadig hører en masse bilyde, hvilket dyrlægen sagde, nok aldrig ville blive bedre. Dyrlægen sagde at hun højst sandlynlig ville være uegnet som ridehest. Hun havde kronisk bronkitis en slem en endda.

Jeg tænkte at jeg ikke ville aflive hende uden at give hende en chance.

De første 6 uger trak jeg ture med hende. I starten 10 min 2 gange dagligt, og det blev så sat op til 1 time dagligt i løbet af de 6 uger.
Da begyndte jeg at skridte ture på hende uden sadel, så der ikke ville være noget der trykkede hende (på lungerne). De efterfølgende 12 uger skridtede jeg fra ½ time dagligt og kom op på 1½ time.
Da satte jeg tiden ned til en time dagligt, men indlagde en enkelt travtur på 2 min, efterhånden som hun blev vant til det, satte jeg så småt travturene op.
Idag halvanden år efter. Kan hun trave i en halv time, derefter slå over i galop, og galopere derud af for fuld udblæsning, og der er INTET at hører.

Jeg er så taknemmelig over at jeg lyttede til min intuition, for hun har aldrig haft det bedre.

Jeg kan se at du bor tæt på København. Jeg var inde hos en natur-terapeut. Jeg skulle have et billed med af hende. Hun fortalte mig en masse om hendes fortid, og hendes sygdomsforløb, som hun ikke kunne vide på nogen måde. Hun kunne læse det ud fra hendes krop. Hun gav mig to forskellige glas med natur-medicin i. Der skulle en dråbe af hver i hendes foder, indtil der ikke var mere.

Det var noget som først og fremmest skulle hjælpe hendes lunger til at genvinde kraften, og en til at få maven på retkøl igen. Jeg havde nemlig i starten store problemer med at få hende til at tage på, fordi tarme og mavesæk var blevet så ødelagt af al den medicin.

Så Signe, du bør give din hest en chance, hvilket det også lyder som om du vil.

Natur-terapeuterne holder til på Amager hvis du er interesseret i at prøve. Man skal intet sige om hesten eller dens sygdom, bare ringe og få en tid, og tage et billed med. Det koster omkring 350 kr. Og det er virkelig pengene værd. Jeg kender flere der har været derinde, og de har ramt plet og hjulpet HVER gang. Deres hjemmeside er her: Natur-terapeuterne

Håber det kan hjælpe. Er sikker på at han nok skal blive ridehest igen.

Mange medfølende hilsner

Den lykkelige nye ejer af en sort fuldblodsaraber hingst.
Lauge´s E´jaaz OX 4179 {>
Mvh Anette
0
0
Svar på denne tråd

Hejsa :-)
Forfatter: 
Dato:  28-08-2005 04:14
Tak for jeres svar og råd :-)
"Desværre" er det sandsynligvis ikke støv der genere, men allergi for noget andet. Med "desværre" mener jeg at hvis det er støv er der jo meget man kan gøre for at hjælpe. Men han har gået på døgnfold de sidste mange måneder og før det i løsdrift på tørv, og alligevel er det blevet værre. Han går stadig på døgn fold og når de kommer ind er han i stor luftig udendørs boks på spåner.
Men nu må vi se om medicinen virker og selvfølgelig skal han have alle chanser for at få det bedre, han er jo min øjesten :-)
0
0
Svar på denne tråd

Ja, men støvfrit
Forfatter: 
Dato:  29-08-2005 01:04
miljø virker alligevel 8-)

Grandi har heller ikke været synderligt generet af støv tidligere, men meget af pollen.

Men det støvfrie miljø har altså virket sammen med medicinen (y)

God bedring (y)

:-) fra Nina

Præsentation - nu med 2 gule hoppeplage {>
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider