Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

galle/ødem ???
Forfatter: 
Dato:  02-04-2002 11:39
Hejsa.
Er der nogen der kender noget til galle?
Min hest har fået en lille bule lige over koden på udvendig og indvendig side på venstre bagben. Det føles som om der er væske i bulerne. Hun er ikke halt og benet/hoven er ikke varm. Hun løber omkring som hun plejer. Bulen kom i går, og jeg havde været til distanceløb dagen før (54 km). Kan det være overanstrængelse eller er det "galle eller ødem" og hvad er det helt præcist og hvad kommer det af og hvordan får man det væk igen?
MVH Hanne
0
0
Svar på denne tråd

Det er vist galle ...
Forfatter: 
Dato:  03-04-2002 08:27
Nå, da jeg kom ned til hende i går var bulen der stadig. Jeg tog ud og skridte en tur på hende og bulen var lidt mindre da vi kom hjem, så jeg tror jeg prøver at skridte hende resten af ugen og ser om ikke det bliver lidt bedre. Ellers må jeg jo have dyrlægen ud,- men jeg tror nu det er galle. Jeg vil stadig gerne hører fra nogle der ved noget om galle.
MVH Hanne
0
0
Svar på denne tråd

Re: Det er vist galle ...
Forfatter: 
Dato:  03-04-2002 10:16
Hej Hanne.
Jeg synes også at det lyder som galle. Galle kommer ofte af en overanstrengelse af et led. Der sker det at ved en irretation i ledet dannes mere ledvæske og det er det du kan se som udposninger på begge sider af leddet.
Det der er karakteristisk ved ødemhævelse er at hvis du trykker med en finger ind på det hævede område, så bliver fingeraftrykket siddende som en fordybning.
Glory
0
0
Svar på denne tråd

Glory
Forfatter: 
Dato:  03-04-2002 12:32
Hej Glory.
Jow så mener jeg det er galle. Men går det væk af sig selv igen? Er der noget jeg kan gøre for at det går stærkere, bandager, kølecreme eller andet? Går det aldrig helt væk, når først hesten har det? Gør det ondt (det ser det ikke ud som om det gør)
Min træner siger at de fleste heste som bliver brugt meget, nemt får galle?!
MVH Hanne
0
0
Svar på denne tråd

Re: Glory
Forfatter: 
Dato:  03-04-2002 18:06
hejsa.
min pony har haft det der heder ledgalle, i de sidste 10 år.
det er en helt ufarlig ledelse.
tilsyneladene er der kun meget få heste der undgår at få denne lidelse.det er en form for overanstrengelse af ledet.
kroppen forsvarrer sig imod overanstrængelsen ved at produsere mere smørrelse -ledvæske.den øgede mængde ledvæske får huden til at pose ud som galler.
gallerne er til at begynde med helt bløde, men bliver med årene hårdere at føle på.
gallerne har ingen hæmmende virkning på hestens bevægelse og betraktes som en skønhedsfejl.
du kan evt lade den stå med staldbandager om natten, så forsvinder gallerne delvist.

håber du kan bruge dette til noget...

ps.
min pony har stadig ledgalle, men det hæmmer ikke hendes gang, og så er hun 26 år.*rigtige "horse lovers" har heste i alle størrelser*;-D
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  04-04-2002 00:47
Jeg bruger endnu engang et svar (mit eget!) fra en tidligere tråd, da jeg er ret doven, men egentlig gerne vil svare...
Hævede ben kan, såvidt jeg er orienteret, skyldes flg.:

- at hesten står meget stille.
- at hesten får for meget protein.
- at hesten fodres med (for megen) byg.
- at hesten har dårligt blodomløb/hjerte.
- at hesten har problemer m. tyktarm el. nyre.
- at hestens ben er overanstrengt(-e) evt. i forb. med led-problem/skade.

Varm "galle" skylles med koldt vand, imens koldt "galle" godt kan afhjælpes med forsigtig massage (evt. rundt om istedet for direkte) - det gælder i øvrigt også ardannelser som fx overben. Her er det så selvfølgelig også min opgave at sige, at dårligt blodomløb kan stimuleres med massage :)
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  04-04-2002 08:33
Tak for svarene alle sammen.
I min hests tilfælde, er der så tale om overanstrengelse. Efter jeg havde skridtet hende i går var bulen noget mindre, så jeg nøjes med at skridte hende resten af ugen og ser om ikke det skulle ske at forsvinde af sig selv.
Hej Hej
Hanne
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider