|
|
| hvad skal jeg med hende??? |
| Forfatter:  |
Bellstar |
| Dato:  |
19-08-2005 22:07 |
|
jo altså jeg har den her gamle pony på snart 24 år, hun har indtil for 3-4 måneder siden haft det godt og været frisk i forhold til hendes alder, hun var altid med på at nusse og hygge ture.. men så begyndte hun at afvise os, og virkede ikke som om hun havde energi til at sige fra mod de andre heste, hun ville pludselig ikke længere komme hen til os, hun vendte bare bagen til os og virkede i det hele taget irriteret og slet ikke som den Donna vi kender så godt, det er kun blevet værrere, vi gav hende ormekur og fik hende gennem tjekket af dyrlægen, men intet hjalp, hun har tabt sig vildt så man kan se hendes riben på lang afstand, og hun har absolut ingen muskler, vi savner vores gamle Donna og har så ondt af hende, nogle dage virker hun godt tilpas, mens andre virker hun sur og irriteret, hun har dog ikke på noget tidspunkt virket til at have ondt, og det mente dr. dyr heller ikke at hun havde, men hvorfor er hun sådan pludselig og hvad skal jeg gøre??? vi overvejer at få hende aflivet da vi ikke kan lide at se hende på den måde, men tænker alligevel på om det nu også er det rigtige at gøre, hun er jo som et barn for hele familien og har altid været med til alt...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| det vil hjælpe meget |
Bellstar |
19-08-2005 22:23 |
|
jeg vil meget gerne høre jeres meninger, om hvad vi bør gøre ved hende, også selvom det måske er en løsning vi ikke kan lide, for vi vil jo gerne have at hun får det godt, også selvom det måske vil betyde at vi må undvære hende, jeg håber i vil sige mig hvad i ville gøre hvis i var i denne situation, det er svært selv at afgøre noget, og derfor vil jeg gerne have jeres meninger så kan jeg måske afgøre noget efter det...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hejsa... |
|
|
ja jeg ved snart ikke... Det er lidt underligt når den ikke har ondt eller noget. Men jeg har enteori om at dyr selv ved hvornår det er ved at være tid. Nogle gange har jeg fornemmelsen af at de selv først opdager det kort inden det er tid, og nogen gange længe inden. Jeg ved ikke om det kan være det fra hestens side...
På den anden side, har den tabt sig så meget som du siger, tror jeg måske det er ved at være tid til at du gør det for den. Selvom det ikke er op til mig
Breeding stocks for life
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tak...... |
Bellstar |
19-08-2005 22:55 |
|
nej selvfølgelig er det ikke op til dig, men det er rart at høre hvad andre ville gøre, for ligesom at forstå inde i mig selv at det måske nok er den rigtige løsning...
din teori lyder ikke helt forkert, og det er nok også mere eller mindre sådan jeg tolker hende, men det er jo aldrig det man ønsker 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nej det |
|
|
er det bestemt ikke..
Det er hårdt at være nødt til at skulle bestemme om andre skal lade livet. Spacielt ens kære...
Men hvis du læser det samme i hende som jeg gør ud af det du skriver... Gør du osse det du finder rigtigt.
Du lyder som om du holder meget af hende...
Håber det bliver en"god" slutning hvis du fordtår...
Breeding stocks for life
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| gamle heste |
Coci |
19-08-2005 23:52 |
|
Hej.
jeg kan godt forstå at du er i syv sind.
Og synes også som stute og dig for den sags skyld.:-)
Det er altid hårdt o skulle sige farvel til sin hest, men jeg vil nok sige at det er kun dig og kun dig og dyrlægen , der kan se om der er ved at være tid til at sige farvel- det er synd også fordi hun bliver udstødt af flokken hun går med ..
Så jeg håber at du finder den rette løsning og at du også har det godt med dig selv, for det lyder til at du er glad for din hest ..
Coci
 KIG PÅ MIN PRÆSENTATION TAK
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| når ens vedste ven bliver gammel |
inger christensen |
20-08-2005 07:22 |
|
og tydeligt viser tegn på at det er ved at være slut, ja så må vi mennekser engang imellem være hårde og tage en kedelig beslutning.
Jeg kan godt forstå du er ked af det, ponyen er jo nermest som et famillie medlem.
Men i er nød til at se ud over jeres egne følelser og istedet for tænke på ponyen.
den viser jo tydelige tegn på at den ikke mere vil være med, men trækker sig væk fra flokken, som jo også indeholder jer mennesker.
i naturen ville sådan en pony, gå til grunde .
Uden for flokken ville den ikke mere være beskytet af sammenholdet og hurtigt blive aftens mad for et andet kødædende dyr.
vi mennesker har bare alt for mange følelser med i det hele. Det er dem vi engang imellem må tilside sætte og så istedet for få ting gjort det, som vi meget nødigt vil gøre.
Jeg håber for ponyen i tager den tunge beslutning og glemmer jeres egne følelser for en stund.
en kæmpe krammer her fra mig, som selv ved hvor svært det er.
imc
SADLER SÆLGES. SE PRÆSENTATION.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| manglende livsgnist |
pjemm |
20-08-2005 12:13 |
|
Hvis ponyen har det som du beskriver her i sommersæsonen, så tror jeg næppe hun får en behagelig vinter eller overlever den. Hvis den er undersøgt på kryds og tværs og tænderne er i orden, så ville jeg nok lade den få fred - hvem gider gå rundt og være træt og irriteret hele tiden? Heste er heldige at de har os til at hjælpe med den slags.
:Pia
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hey...... |
Mannimut |
20-08-2005 13:13 |
|
Havde en selskabs hest gående her for et år siden, den var 24, og rask og frisk, og altid med på en hyggetur, tidliger springhest. så je lavede et par meget små forhundringer, og lod hende springer, det var ligesom om hun blev 10 år yngre, hun elsker det!
Men samtidig med, var hun noget af en mokke,hun var slet ikke flink over for min pony, og da Hesten på 23 år kom( Gina) begyndte de og slosse, eller sparke, de stod med bagdel mod bagdel, og der vandt Gina, og overtog det hele!
Men lige ind til den dag hun sprang var hun sur, men jeg tænker bare på om du kan lave noget der vækker lysten til livet i hende?
Gina er idag kommet ud til min faster,som rider den, og springer på hende og Gina elsker det, Det er synd at pansionere en hest alt for tidligt hvis de elsker det!
Nå men det var lidt om Gina...
Venlige sjæle er det hele værd! også hestesjæle...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det er måske |
Heidi(Lea) |
20-08-2005 14:14 |
|
Det er måske ved at være slut for hende...
Det jo noget I selv må afgøre, om I fx vil ofre ekstra foder til hende, bruge meget overskud på at få hende hentet og gøre hende lidt glad...
Vores gamle Flika er også blevet rigtig gammel her på det sidste... Hun viser det bare anderledes, hun er blevet mere kontaktsyg, hun har mere opført sig som jeres hoppe gør nu. Bliver så bekymret - og nu er hun endda også blevet halt
Håber I finder en god løsning!
- HeidiSlutningen er begyndelsen
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| det er... |
jeanne |
21-08-2005 21:03 |
|
bare så trist men det er da god den er så gammel og ikke død af nogen sygdom....det er jo rat at vide den har haft et langt og godt liv.....
håber jer alt heol og lykke... 
også hvis du skal sige farvel til din kære<33
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| trist.... |
|
|
Nu ved jeg ikke hvor mange andre heste hun går sammen med, men måske kunne det tænkes hun er trist over at hun fx. ikke længere kan opretholde sin rang og som du skriver ikke kan sige fra overfor de andre heste.
I så fald kunne man jo prøve at sætte hende på en anden fold fx. med en hest eller to, hun kan "klare" sig overfor.
Det er bare et forslag.
Hvis hun ikke er syg, kan det vel også godt være hun blomstrer lidt op igen, det er jo tit sådan med alder at det går ned og op i perioder.
Det lidt kedelige er selvfølgelig at det er her om sommeren hun er trist, ellers ville man jo håbe på hun fik det bedre "når det blev sommner".
Jeg ville nok se det lidt an, men det kommer selvfølgelig an på hvor sølle hesten virker, det kan man næsten kun bedømme når man kender den og ser den hver dag... 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Har et råd |
|
|
Jeg har også en gammel pony. Hun er 31 år og har også haft sådanne perioder. Som regel gør vores sådan, når hun syntes hun bliver sat til side, altså mangler opmærksomhed...
Prøv at bruge en masse tid på hende, hver dag. Gør hvad hun plejer at kunne lide og ignorer hendes sure adfærd. Vis du holder af hende og at i ikke har glemt hende. Det har hjulpet ufatteligt meget på vores. Vi troede også det var ved at være slut da hun var omkring 28 år for hun tabte sig meget og virkede sur og som om at livet bare var noget møg. Men det vente og nu er som en på 15 i stedet. Hun kommer med på rideturene en gang i mellem og så køre vi også små ture med hende. Vi sørger for at hun ikke føler sig uden for selv om ingen af os ejere kan ride hende.
Med venlig hilsen Lisa
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|