Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

3 delt bid med port - forskel?
Forfatter: 
Dato:  16-08-2005 14:06
Hejsa

Hvad er forskellen på et tredelt bid med port og et alm. tredelt bid??

Tanja
0
0
Svar på denne tråd

Bid....
Forfatter: 
Dato:  16-08-2005 15:06
Ved du hvad en port på et bid er???

Det er jeg nødt til at vide for at forklare dig det.
;-D
Breeding stocks for life
0
0
Svar på denne tråd

Tja....
Forfatter: 
Dato:  16-08-2005 15:11
Altså rent fysisk kan jeg se forskellen på biddene
- men hvad gør det i hestens mund i forhold til et alm tredelt bid?
0
0
Svar på denne tråd

Okay på den
Forfatter: 
Dato:  16-08-2005 15:45
måde... Så er jeg med...

Jo et bid med en port, skal man ikke tag ret hårdt i, da porten bevæger sig op af i hestens mund, og rammer i ganen... Det er et hårdt bid (alt efter portens størrelse selvfølgelig) der kræver en mildere hånd.

Der er mange forskellige slags, til forskellig brug, af forskellig art.
;-D
Breeding stocks for life
0
0
Svar på denne tråd

Takker
Forfatter: 
Dato:  16-08-2005 15:52
jeg undrede mig bare, da jeg sad og så på forskellige bid - og måtte lige vide hvad det var for noget :-)
0
0
Svar på denne tråd

Oki...
Forfatter: 
Dato:  16-08-2005 15:56
jamen man er osse nødt til at spørge. Ellers får man aldrig noget at vide ;-)
;-D
Breeding stocks for life
0
0
Svar på denne tråd

ikke fattet
Forfatter: 
Dato:  17-08-2005 15:59
Hejsa.

jeg har ikke fattet, hvad en port er?! Hvad er det? Jeg rider selv med tredelt aurigan bid, hvor midterstykket ligesom vender anderledes end resten, men hvad fa'en er en port på biddet?

Mvh. Lene
0
0
Svar på denne tråd

En port er
Forfatter: 
Dato:  17-08-2005 16:12
en forhøjning på midten af bidet, der når man tager i tøjlen går op i ganen på hesten og giver den et meget tydeligt signal. Der findes porte i forskellige størrelser. Fra 1 til jeg tror det er omkring 10 cm... Det kommer andet på brug, og hesten hva man bør vælge.

www.toosswesternbutik.dk

Der kan du se almindelige stangbid i midten og til venstre osse begge med port i midten
;-D
Breeding stocks for life
0
0
Svar på denne tråd

Ups...
Forfatter: 
Dato:  17-08-2005 16:12
du skal osse lige gå ind under snaffle mm. Der er bidene
;-D
Breeding stocks for life
0
0
Svar på denne tråd

Jamen altså....
Forfatter: 
Dato:  18-08-2005 10:38
... jeg troede da netop fordel ved det 3-delte bid var, at der ikke skulle være noget der kunne gå op og genere hesten i ganen?

Det er da i hvert fald en stor del af argumentationen FOR det 3-delte; at det "gammeldags" 2-delte går op i ganen på hesten.

Hvad er så ideen med at lave en indretning på det 3-delte der gør nøjagtigt det samme? - og kan man så ikke bare ride med et 2-delt?

Hilsen Sif

0
0
Svar på denne tråd

Hmmm...
Forfatter: 
Dato:  18-08-2005 13:34
Om alle omstændigheder kan alle bid gå i ganen på hesten hvis de på nogen måde er delte eller har port. Men af forskellige årsager. Alm. muffebid kan osse, hvis der bliver hevet nedad i bidet, vil det på midten bøje sig op af, i hestens mund. Så vidt jeg ved er det samme gældende for tre delte mv.

Jer er ikke sikker på jeg denne gang helt forstår hvad det er for et tre delt bid du omtaler. Bidet jeg omtalte tidligere er en western stang, med port, for at hun kunne få fornemmelsen, af hvad en port er...

Men som det lyder er det du omtaler jo egentlig osse en port bare på et alm. bid. I det tilfælde, må det jo betyde, og have samme virkning, som det jeg omtaler.
;-D
Breeding stocks for life
0
0
Svar på denne tråd

Niks....
Forfatter: 
Dato:  18-08-2005 18:43
Hmmm... jeg tvivler på at et tre-delt bid med port i midten kan ramme ganen!

Giv mig mod til at ændre de ting jeg ikke kan acceptere. Giv mig styrke til at acceptere de ting jeg ikke kan ændre. Og giv mig indsigten til at kende forskel... ;-)
0
0
Svar på denne tråd

Stort set alt
Forfatter: 
Dato:  19-08-2005 00:43
kan gå i ganen på hesten hvis man laver en forkert bevægelse.

Som jeg nævnte ovenover, hvis man eks. står på jorden og hiver i tøjlerne nedad fordi hesten smider hovedet i vejret eller lignende. Så vil bidet altid kække på midten i det, det er ringene man hiver ned i, da det er der tøjlerne jo sidder. Så knækker bidet på midten, og midten vil selvfølgelig bøje sig op ad
;-D
Breeding stocks for life
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider