|
|
| hvad fodrer I med? |
| Forfatter:  |
donna |
| Dato:  |
15-08-2005 10:57 |
|
Hej. Jeg kunne godt tænke mig at vide, hvad I andre fodrer med, når hestene er på stald (om vinteren). Gerne med mål pr. gang, (fx morgenmad = 2 kg. havre + 1 kg byg osv.) Hvad mener I er den optimale foderblandig til en hest på 159, som ikke laver ret meget, dvs. rides ca. en til to gange om ugen, nogle uger slet ikke?
Vh. Vibeke
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hø/Wrap |
Sussie |
15-08-2005 11:11 |
|
Jeg fodre med Hø/Wrap.
De får alt det de kan spise, fodret ud på minimum 4 måltider. (ca. 12-14 kg dagligt)
Desuden får de 2 kg gulerødder og 150 g Travo fordelt på 2 måltider.
Så er min DV fuldt dækket ind med vitaminer, mineraler, FE osv.
Der er faktisk FE nok til 1,5 - 2 timers alm arbejde. dagligt.
Er det meget koldt, får de 2-3 dl olie over gulerødderne.
Det er en god foderplan, jeg har fået lavet i samarbejde med min dyrlæge. Det kræver, at jeg får lavet en grovfoderanalyse, og det er måske lidt dyrt hvis man ikke selv har mulighed for at lave hø/wrap. Men hestene ser godt ud, jeg har ikke problemer med kolik, de har ikke "halmvom", de bliver ikke "varme i hovedet", med har stadig massere af energi til at arbejde med, de har massere af tygge-tid osv. osv.
Det er en foder-plan jeg kun kan anbefale.
MVH Sussie 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hejsa du.. |
|
|
hej vibeke...
min pony er en new forest pony på 139cm..
jeg fodre hende med valset havre, vitaminer og gulerødder... hun får så også hvidløg og beotin, men der er ikke nødvendigt, hvis din hest ikke har brug for det...
hun bliver fordet 3 gange om dagen, ca kl 7.00, 17.00 og 22.30..
kl 7 får hun 0,5kg havre, 50ml vitaminer og en håndfuld gulerødder.
kl 17 får hun 0,5kg havre, 50ml vitaminer, en håndfuld gulerøddder, en ske beotin og to skeer hvidløg.
kl 22.30 får hun 0,5kg havre, 50ml vitaminer og en håndfuld gulerødder.
også får hun lidt under en halv skive hø om dagen ved 17 tiden.. når vi ikke lige har haft hø på stalden, har vi købt lucerne..(tøret græs og foderrester)
måske skal din hest have 100-150gram mere end min til hvert måltid..
håber det kan hjælpe dig lidt..
kramr stina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| sussi. |
donna |
15-08-2005 11:22 |
|
Det lyder da spændende. Vil det sige, at de slet ikke får korn? Jeg har købt et fellpony føl, som jeg får hjem til vinter og den MÅ slet ikke få korn, men må "nøjes" med wrap og hø + tilskud. Er jo bare så vant til, at heste skal have havre/byg. Men det kunne da egentlig være interessant at se, om "vommen" på den ene jeg har, ville forsvinde ved ikke at få det. Vi kan selv lave både hø og græs (skal godt nok have maskinstation til at lave "pakkerne")så det ville da være rimeligt nemt. Tak for rådet. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| forslag |
zeusen |
15-08-2005 11:31 |
|
Først en typisk vinterfoderplan for min hest. Den bliver trænet ca. 5 - 6 gange om ugen i omkring en time i gennemsnit på MB nievau. Den vejer ca 530 kg.
Den går på græsfold alle lyse timer, men selvfølgelig er folden nedbidt om vinteren, men det er en af de folde som skal lægges om foråret.
Den får dagligt (vinter):
8 kg wraphø
800 g Fase balancer
250 g betfor
250 g lucerne
20 g surelimb
1 mål yea-sacc
B-vitaminer
50 gram olie
40 gram fodersalt
Din hest, som jeg formoder er fuldt udvokset (som du desværre ikke skriver noget om hvad type/race det er), som ikke laver ret meget, skal du basere dit foder på primært godt grovfoder, og en god mineral/vitamin-kilde.
Du kan give den fx. 6-8 kg hø/wrap dagligt. Give den roepiller, og fx. Travo E, Salvimin grøn, Surelimb el.lign.
Du kan også vælge at give den et fuldfoder som fx. Leisure Mix, som er beregnet til heste der nemt bliver for fede, ikke laver ret meget og/eller har tendens til forfangenhed.
Din hest har brug for noget der minimerer risikoen for kolik og forfangenhed. Og ikke mindst har den brug for langsom energi. Idet du tilbyder den ureglmæssig motion, er faren for kolik, forfangenhed, nyreslag, sygdomme der let kan opstå. Derfor skal du sørge for at det foder du giver den, ikke indeholder for meget letoptagelige kulhydrater som der er i korn og sukkerholdige produkter. Derfor er fiberig kost, bestående af godt hø/wrap, suppleret med en vitamin/mineralblanding enten i form af tilskud eller i fuldfoderform (beregnet til netop dit brug af hesten). Hvis du vælger tilskudsformen kan du bruge roepiller/betfor/speedi-bet eller lucerne at blande dit tilskud op i.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Mine.... |
|
|
heste får:
Cavall:
Morgen: 1 kg hel havre + ½ kg Fiber Lux
Frokost: 1 kg hel havre + ½ kg Fiber Lux
Aften: 1 kg hel havre + ½ kg Fiber Lux
Derudover giver jeg ham ca 1 kg Betfor, elektrolytter, Myoplast, blandede vitaminer, glucosamin og msm.
Come On Bally:
Morgen: 1 kg kraft grov piller fra dangrønt + lucerne
Frokost: 1 kg kraft grov piller + lucerne
Aften: 1 kg kraft piller + lucerne
Derudover får han Fiber Lux, lidt vollwertspellets fra Hippolyt, elektrolytter, myoplast, blandede vitaminer, glucosamin og msm
Og så får de ca 2 kg gulerødder hver om dagen
og hø 2 gange dagligt.
Med venlig hilsen Natasja *** "Military Ridningens Formel 1" *** | GINSBORG
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg ville nok |
|
|
bruge Regulator Complete i stedet for Travo, da den også indeholder de urter som hesten ville søge at finde i naturen, hvis den var fri (gør de feks. på island)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hej Donna |
Sussie |
15-08-2005 14:24 |
|
Jeps! Det kan sagtens lade sig gøre at give dem et foder helt uden korn.
Og som zeusen skriver, kan du fodre den med hø eller wrap som dit basis foder og så give roe piller eller gulerødder sammen med et vitamin+mineral tilskud.
Det kan dog være godt at få lavet en grovfoder analyse på dit hø/wrap.
Jeg fandt f.eks. ud af at mine ville mangle a-vitamin hvis ikke de fik gulerødder. Der er ikke a-vitamin i de roepiller jeg kunne købe i den lokale fodersstof, derfor kunne jeg ikke bruge roepillerne.
Min unghest er på samme type foder som den gamle DV. Den vokser fint, har god foderstand, og har ikke udviklet nogle "foder-relaterede" uvaner.
MVH Sussie 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| min hest får til vinter |
Mannimut |
15-08-2005 15:06 |
|
pr. fodring 2 gange dagligt:
2.5 kg hø
1kg gulerødder
35 g salvimin
0,5 kg havre
og så lidt mere salvimin og gulerødder når hun laver noget.....
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| lidt ligesom min |
maxwell |
15-08-2005 16:26 |
|
Jeg smug-kiggede på din præsentation og gætter mig til at det er din oldenborgblanding som de vil fodre på. Den kunne ligge meget tæt min som er en frederiksborgblanding af den gamle lidt kraftige type og er meget nøjsom. Han er også 15år og 159 i stang. bliver måske nok brugt lidt mere en dig - har nemlig nogle til at hjæpe mig her under uddannelse
Han har de sidste 4år kørt på noget som ligner dette:
250gr. havre + 150gram travo fordelt på 2 måltider samt 5-6 kg wrap + 2-4kg hø ( ved for lidt wrap gives mere hø og omvent. Dertil kommer så 2kg gulerødder og halm-ad-libitum. Ved ekstra meget ridning eller undervisning dobblede vi så op på havren, ligesom på dage med meget frost - de skal jo ud og luftes
Hvis du syntes at det ligner r** og n**** i kryben vil jeg bestem give dig ret og jeg har da også supleret med opblødte grøntpiller eller lucerne i perioder men så er det lige før han tager på - ved 200g opblødte grøntpiller eller 200g lucerne var det dog ikke noget vi lage mærke til så længe det blev koldere.
Har forgæves ledt efter et mysliefoder til ham da det er svært at blande glucosamin, gurkemeje, biotin, hvidløg og diverse andet pulver ud i hel havre, men de kræver næsten alle sammen at hesten kan tåle at få 1000-1500 gram om dagen eller mere også skal jeg klippe i høet istedet (og det er jo det, som beskæftiger ham længst) - overvejer dog at prøve Fiberluxen - der skulle han være dækket nogenlunde ind ved 600gram - (selvom de siger 1kg) men det bliver noget dyrere end det som jeg har kørt med tidligere, så nu må vi se. Krikken skal jo også ville æde det.
God jagt på ønskemenuen.
Charlotte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det er så enkelt. |
|
|
Om vinteren får de wrap på folden om morgen.
Til aften er der gulerødder og regulator complete i krybben og atter wrap.
Så er der enkelte der får supleret op med havre og olie.
Kedsomhed er, når dagens højdepunkt er at sidde og knipse til en nullermand. Garfield
| | Forhandler af tilskudsfodret "Regulator Complete"
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Foder..! |
Tristen |
15-08-2005 18:31 |
|
Min pony fik ikke såå meget i vinteres for der var den på slankekur.. Men her i sommeres fik han
Morgen: ca. 1 kilo valsestart.
Aften: ca. 1,5 kilo valset havre+ 500 g. Møllerens hestespark (müsli)+ mineral piller+ pulver hvidløg.. Og selvfølgelig hø.. Han er en Haflinger/pinto på 5 år. 1,40. Og bliver ca. redet 5 gange i ugen i ca. ½ time til 3 kvarter..
Hilsen Mette og hendes elskede Balou<3
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| www.pavo.dk |
Klat Mølle Perle |
16-08-2005 12:33 |
|
:0)helt klart
HilsenClara, CiciogKlat Mølle PerleHvis du har en haflinger og bor i østjylland så kontakt mig!haflinger og friesere
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Brogaarden |
Lilar |
17-08-2005 01:20 |
|
Verona får pt Sixteen Plus fra Brogaarden og et tilskud ag Surelimb. Til vinter skal hun have roepiller og så måske Fase III fra Brogaarden samt masser af hø. Hun får altid olie med hvidløg. Måske skal hun også have lucerne men det er ikke helt planlagt endnu.
Diablo skal have Travo E, roepiller, sojaskrå, lucerne og masser af hø. Overvejer om han også skal have lidt olie.
Linda.
Billigt udstyr til salg - se HER
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| min vinterfodring: |
Lone M J |
17-08-2005 08:57 |
|
min araber-hoppe på 153 og ca. 400 kg. (nu 12 år) får Tjørnhøj Heste musli special, ca. 1 kg. morgen og aften. Derudover hø og halm. oveni fodret får hun immunstyrkende urter fra askhim og hvidløg.
Tidligere har jeg brugt phase III, men jeg synes det er for dyrt og tjørnhøj Mølles pilleterede foder og et pilleteret foder fra vores lokale foder pusher (indeholder stort set det samme som Tjørnhøj Mølles pilleterede. Det fungerede hun også godt på, men hun spiste dog en smule mere end af muslien og hun er i samme foderstand. Jeg kan bedre lide muslien, fordi hun får lidt mere at tygge i.
PT. går begge mine heste (hoppen og hendes føl fra sidste år) på græs og får hver 5 hestebolscher fra Equivite Pasture plus. min plags foderplan til vinter har jeg ikke helt på det rene endnu.
mange hilsner Lone
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Foderplan |
|
|
Min foderplan til Kanoa på 5 år, 165 cm ser sådan ud:
Morgen 400 g grønpiller (tørvægt, bliver blødt op),
1/2 kg hel havre,
1 pump Feed complex fra Blue hors.
Middag: 1/2 kg havre.
Aften: samme som morgen.
Han får yderligere ca 10-12 kg wrap om dagen.(fordelt på 3 måltider. + gulerødder.+ fri adgang til halm.
Mine shetlænderhoppe på 11 år får:
Morgen: 100 g grønpiller,
100 g ponymüsli fra Tjørnehøj
Middag: 100 g ponymüsli.
Aften: samme som morgen.
Hun får også ca 2-3 kg wrap om dagen + gulerødder og fri adgang til halm.
Smil, det varmer... 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Min oldenborg |
bimboe |
23-08-2005 16:00 |
|
skal til vinter have:
0,325 kg Regulator Complete
0,750 kg roepiller(tørvægt)
0,100 kg lucerne
10-15 kg wrap
olie - hvis nødvendigt
Ponyerne får ca:
0,2 kg roepiller
0,05 kg lucerne
hhv. 0,100 kg Regulator og 0,140 kg Regulator
4-6 kg wrap
Halm på vinterfolden.
Bimboe
Der hvor volden går ind, går forstanden ud.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| min foderplan |
|
|
min hest på ca 165 bruges hver dag en time til halvanden.. får om vinteren:
morgen: 1 liter hel havre
1 liter hel byg
feed complex og hvidløgspasta
samt hø/wrap det der svare til en plade(små baller)
middag: det samme på nær hø/wrap(kommer på fold)
aften: det samme som morgen + 2 plader hø
derudover får hun 300g. betfor til natmad.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Mine får.. |
|
|
Chili (unghest med forventet vægt på 600 kilo)
2 kilo Fase II fra Brogården
200-300 gram lucerne
og massere af hø
Akrobat (vægt 600 kilo og rides en time hver dag)
1 kilo havre
1,5 kilo Fase Balancer fra Brogårdens
300 gram lucerne
2 dl olie
elektrolytter
og hø selvfølgelig
Hø fra august 2004 sælges billigt, skriv for nærmere information..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Mine får.. |
leaa |
25-08-2005 21:44 |
|
Min ponyhoppe har her i sommer gået på græs og fået 40g travo e pr. dag
Min plag fik jeg førs for 3 uger siden og han er på fuld vinter ration, da han ikke har fået foder før overhovedet.
Han får 1200g Fase balancer fra Brogården - 400g havre - 2dl olie.
Begge heste får også hø/wrap.
Jeg fodre kl. 6.30 - kl. 16.00 - 22.00
Lea!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hestens vægt??? |
|
|
Det er nogenlunde vigtigt at kende hestens ca vægt for at kunne udarbejde en foderplan..... Samt race, da nogen racer kan leve på en sten, menns andre skal have en del foder.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Sommer og vinter |
|
|
Kassis 10 år, bliver redet 6 gange om ugen, han går konkurrence og bliver redet i dressur 3 gange om ugen..
Vinterfodring:
Fordelt på 4 måltider..
4L hel havre
800gr Salut
Wrap ca 8 kg
Salt
Gulerødder
Sommerfodring: (døgnfold fra maj til medio september)
2L hel havre
3 dl olie
Salt
1 kg wrap
Æbler
Vitaminer/mineraler flydende blanding
Derudover får han efter behov:
Hvidløgskur af RÅ hvidløg blendet med olie
Klid med kamilleblomster
Op til stævne, olie fra Epona
|
| Svar på denne tråd |