Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Olie - 3 måneder ?
Forfatter: 
Dato:  12-08-2005 21:22
I min hests foderplan har der hele vinteren indgået 3 dl. olie om dagen.
Her i sommers har jeg givet Fase Balancer ved siden. Jeg har flere gange i løbet af sommeren forsøgt at tilsætte 1/2 dl. olie. Nogle gange har min hest nægtet at spise det. Andre dage har han været ligeglad med der var olie i.

Mit spørgsmål går på om der vil gå 3 måneder igen før han kan optage olien helt eller om han vil optage olien normalt, selvom der har været flere "olie pauser" i løbet af sommeren ?

Jeg tænker nemlig lidt sådan: Hvis en hest er 3 måneder om at udnytte olie, er det så ligemeget om vi taler om 1/2 dl. eller f.eks. 3 dl.?
Altså hvis hesten er 3 måneder om at optage olien, virker det som spild af penge at fylde 3 dl. i om dagen før der er gået 3 måneder, eller starter der så bare 3 nye måneder fordi mængden er øget ?...kan I følge mig ?

Hilsen Malene
0
0
Svar på denne tråd

Jeg mener
Forfatter: 
Dato:  13-08-2005 13:27
da kun der går nogle uger, før hesten optager olien optimalt 2-3 uger, men hæng mig ikke op på det.

Jeg er så småt begyndt og give min oldenborg olie, i sine roepiller. Så har hun olie i kroppen, hvis det pludselig skulle blive aktuelt med ekstra energi, når de rigtig begynder og sætte ples.

Bimboe

Der hvor volden går ind, går forstanden ud.

0
0
Svar på denne tråd

Bimboe
Forfatter: 
Dato:  13-08-2005 14:58
Jeg mener bare at have hørt at der går ca. 3 måneder inden en hest kan optage olien, men måske jeg tager fejl. Andre der har nogle bud på det ?
P.t. kører jeg med 1 dl. olie, men vil gerne have ham op på 3 dl. hurtigst muligt, selvfølgelig med tilvænning.

Hilsen Malene
0
0
Svar på denne tråd

passer ikke med 3 måneder
Forfatter: 
Dato:  13-08-2005 15:36
Heste har ikke nogen galdeblære og kan ikke klare mere end ca 3 dl ad gangen. men det er sikkert individuelt - hvis man giver mere end den kan optage vil resten komme ud som oliefilm på klatterne (kan ses hvis man opløser lidt gødning i vand).Ved mere ned 3 dl dgl øges behovet for E vitamin for at hindre at olien harsker i kroppen.
Man kan altså give sin hest den mængde olie man mener den har gavn af. Da vores lille Amanda på 200 kg lige var kommet, var hun et stort sår pgs sommereksem: hun fik 3 dl TO gange dagligt, altså over en halv liter pr døgn. Hun åd det med glæde og ila en uge var kløen reduceret betydeligt. Vi gav den høje dosis en månedstid og halverede så de næste mdr. Nu får hun 1-2 dl som vedligehold.
Eva
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider