Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Bihulebetændelse hos heste
Forfatter: 
Dato:  27-03-2002 17:05
Hej!

Min hest har i snart et år ind imellem snottet. Først var det i begge næsebor, men de sidste mange måneder har det kun været i et og samme næsebor. Der kan gå perioder, hvor det næsten er væk, mens der andre gange kommer gult snot, som lugter vældig fælt. Han er mange gange blevet behandlet med antibiotika, som også har hjulpet, men problemet vender stille og roligt tilbage hver gang. For nogle uger siden var det virkeligt slemt, for der virkede han for første gang rigtig generet af det, og det peb sært fra "det snottede næsebor". Så havde han pause nogle dage, og så forsvandt det næsten. Jeg har hørt mange sige, at når hesten kun snotter fra det ene næsebor, er det tegn på bihulebetændelse..? Det skal lige nævnes, at han også har astma, som han efter en kikkertundersøgelse blev behandlet for -medicin og foderskift. Dyrlægen troede, at snottet også hang sammen med denne lidelse, men da det ikke er forsvundet, selvom han får astmamedicin (som forøvrigt har hjulpet godt på hans vejrtrækning), kan man vel få mistanke til, at snottet stammer fra en helt anden lidelse..? Nogen der har erfaringer med bihulebetændelse hos heste?

Mvh. Line Ørnsholt
0
0
Svar på denne tråd

Re: Bihulebetændelse hos heste
Forfatter: 
Dato:  28-03-2002 20:51
Det kunne godt lyde som bihulebetændelse, og min erfaring med dette er at det skal tages endda MEGET alvorligt.
Jeg arbejdede for mange år siden hos en avler der måtte aflive en pragtfuld unghest pga. bihulebetændelse.

Dens immunsystem var tilsidst så svagt at den ikke kunne stå imod de mindste infektioner, fordi den havde været syg længe, og hvade været igennem et hav af behandlinger.

Bihulebetændelse kan ikke altid kureres med penicillin, da det er et svært tilgængeligt område det sidder i.

Prøv at søge på emnet, -det har været oppe før.

MVH

Scarface

Så er der kommet billeder på min præsentation.

-What a weak barrier is the truth when it stands in the way of an hypothesis.... (Mary Wollestonecraft)

0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  29-03-2002 00:31

Det kan godt lyde som bihulebetændelse, men det kan gå godt.
Jeg kender en ældre herre af en DV vallak, som fik konstateret kronisk bihulebetændelse for ca. 3 år siden. Inden da havde de prøvet alt muligt. Tilsidst opererede de ham, borede to små huller lige ud for bihulerne (omkring næseryggen), sugede alt de kunne finde, pillede, rodede og ragede, satte ham på medicin et par dage og så en besked om at holde øje med hans vejrtrækning og næseflåd.

Han har nu rundet de 21, er frisk som en 5 års og kan stadig gå høje dressurklasser uden at tabe pusten.

Så der findes solstråle-historier.

Hold modet oppe.

Knuuuz Mette ;-)
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  29-03-2002 09:07
Hej!

Tak for jeres svar! Jeg troede godt nok ikke, at en bihulebetændelse kunne være så alvorlig, for der er jo mange mennesker, der lider af det nærmest kronisk. jeg ved ikke helt, hvad jeg skal gøre, for jeg har hørt, at det er farligt at få lavet sådan en operation, da der så altid vil sætte sig skidt i disse huller -har hørt om mennesker, som er blevet uhelbredeligt syge af det. I forvejen har jeg også smidt tusindvis af kroner i den hest pgs. lungeproblemer, så jeg kan jo ikke blive ved, så længe hesten ikke viser nogen særlig irritation pga. det -selvfølgelig skal der gøres noget, hvis han lider, men det er bestemt ikke blevet værre, for han har en god periode lige nu, hvor der ikke er meget snot. I stedet for den operation, som jeg har hørt dårligt om, kunne jeg godt tænke mig at prøve med noget alternativt medicin. Hvad med fx Alovera -nogen der har erfaringer?
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  29-03-2002 11:08
Hmm...
Jeg kender nu også en hest der fik boret hul ind til bihulerne med godt resultat.
Som jeg har forstået det så vokser huden ind over hullet igen, så der ikke er direkte adgang til hulerne efterfølgende.
Faktiskt ville jeg foreslå dig at tale med din dyrlæge om det, hvis andre behandlinger ikke hjælper.
Du skal huske på at en sådan mere eller mindre konstant infektion slider gevaldigt på immunforsvaret, så hesten ikke er så god til at stå imod, skulle der en dag blive noget galt med den.
Held og lykke med det.

MVH
Scarface

Scarface

Så er der kommet billeder på min præsentation.

-What a weak barrier is the truth when it stands in the way of an hypothesis.... (Mary Wollestonecraft)

0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  29-03-2002 15:12
Hej Scarface!

Den hest, du omtalte, hvordan var dens symptomer præcist? Jeg har været på netdyredoktoren og fundet beskrivelsen af bihulebetændelse -der står gul/grønligt, tykt snot, hævelser osv. Det har min nemlig overhovedet ikke. Enkelte gange har snottet været lidt gulligt men oftest er der tale om en uklar, slimmet væske. Jeg har selvfølgelig tænkt på at få gjort noget ved det igen, men da han ikke virker videre irriteret over det (udover selvfølgelig lidt prusten), holder det mig tilbage fra operation, da jeg jo som sagt har hørt, at den har gjort mennesker uhelbredeligt syge. Er det mon noget, "naturen" med tiden selv kan holde lidt nede. Hvis det var virkelig slemt, ville det vel gå ud over hans velbefindende generelt med manglende appetit, ublank pels osv..? Det er bestemt ikke fordi jeg ikke vil gøre det bedste for ham, men når han virker godt tilpas trods en smule snot, er det vel lidt for risikabelt at kaste sig ud i større operation? Mvh. Line
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  30-03-2002 01:07
hej Line

Jeg kender ikke så meget til bihulebetændelse, men jeg kan se, at du har en astma hest. Det har jeg også, mit spørgsmål til dig er så, hvad du bruger, til at holde det nede med.. jeg bruger nogle urter, men har også fået noget fra dyrlægen som var temmelig dyrt. Det kunne jo være du brugte, noget der var godt men billigt.

Hilsen Laksi

0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  30-03-2002 10:44
Hej Laksi!

Jeg bruger noget godt men bestemt ikke billigt;) Det er en form for inhalationsmaske til heste, i hvis ende man sætter astmamedicin på, sprøjter det ind i masken og lader hesten indånde det. Den koster 1000 kr plus medicin (500 kr for hver slags), men det virker som om, det har hjulpet, og den skal kun have det periodevis, så når man først har anskaffet sig masken, så er det nok ikke så dyrt trods alt. Derudover får han Green Power i stedet for hø. Hvad med din og stråfoder?

Mange påskehilsner fra Line
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  01-04-2002 01:37
hej Line

min han får stråfoder, halmen er der ikke nogen problemer med, høet det gør jeg lige vådt, og så kan han godt tåle og få det også...
det var dyrlægen der sagde at bare det var vådt, så det bandt støvet og evt. pollen sporer, kunne han sagtens spise det, det gjorde jo ikke noget det kom i maven bare ikke i luftvejen...
Så jeg vasker hø hver dag til ham.

hilsen Laksi

(y)gør livet til en fest - rid islandsk hest{>
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  01-04-2002 11:16
Ej, hvor funny! Jeg har også islænder:) Hvilken klub er du medlem af?
0
0
Svar på denne tråd

Til Laksi
Forfatter: 
Dato:  01-04-2002 18:00
Hej igen!

Jeg er altså den samme som Line A., bare lige hvis du var lidt forvirret. Jeg tænker ikke lige altid over, om jeg bruger det ene eller andet efternavn, derfor;)
0
0
Svar på denne tråd

Re: til Line
Forfatter: 
Dato:  01-04-2002 22:49
hej Line

har du ikke en præsentation her inde???
jeg er medlem af Tvistur, hvad med dig???

Hilsen Laksi
(y)gør livet til en fest - rid islandsk hest{>
0
0
Svar på denne tråd

Til Laksi!
Forfatter: 
Dato:  02-04-2002 07:55
Nej, jeg har ingen præsentation herinde. Jeg er medlem af Askja. Hvor i landet råder Tvistur?
0
0
Svar på denne tråd

Re: Til Laksi!
Forfatter: 
Dato:  02-04-2002 23:03
hej Line igen igen....

Tvistur holder til i Svenstrup som ligge ved Aalborg. (forstad til Aalborg)
hvor holder Askja til i landet???

Hilsen Laksi
0
0
Svar på denne tråd

Re: Til Laksi!
Forfatter: 
Dato:  03-04-2002 09:29
Hej igen!

Vi er i Vejle-Juelsminde-Give-Grindsted området.

Mange hilsner fra Line
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider