|
|
| Økonomi....puha |
| Forfatter:  |
Arild |
| Dato:  |
08-08-2005 14:10 |
|
Jeg elsker mine 2 heste og jeg har i mange år brugt stort set alle mine penge på dem. De får nyt dækken før jeg selv får en frakke. De bliver selvfølgelig skoet minimum hver 8. uge mens jeg selv synes det er frås jeg køber nye sko nogle gange om året.
Jeg ved at jeg ikke er den eneste hestetossede pige der har det sådan.
Men man når jo også en alder hvor man begynder at få andre interesser. Man flytter sammen med sin kæreste, får bil, begynder at spekulere på børn osv. Og nu synes jeg godt nok at hestene er en stor del af budgettet. Jeg kan desværre ikke have dem derhjemme. Min kæreste og jeg vil gerne have vores eget sted men der går nok nogle år inden den drøm går i opfyldelse. Så jeg har begge hestene opstaldet.
Og hvis jeg lægger udgifterne sammen inkl. forsikringer og undervisning og andet løst og fast så er 5500 kr faktisk ikke overdrevet om måneden. Og det er da voldsomt.
Jeg skriver ikke dette indlæg fordi jeg vil forringe niveauet for mine heste eller ønsker at sælge den ene eller andet. Det er mere for at høre om der er andre der bruger ligeså mange penge om måneden og hvordan I har det med det. Har hestepiger bare generelt ikke noget liv ved siden af interessen eller er vi bare mere velhavende.....smiler. Personligt har jeg jo ikke været ude at rejse i mange år. Man må jo prioritere. Men nogle gange tænker jeg da over alle de ting min kæreste og jeg kunne få og gøre for de penge om måneden. Men samtidig kunne jeg aldrig undvære de 2 dejlige hopper som jeg har.
Kh Maria
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Spørgsmål om prioritering |
|
|
Hej!
Jeg tror helt sikkert det er et spørgsmål om prioritering...
Jeg køber meget sjældent nyt tøj, sko mm, for alle pengene går til hesten.
Men er det den interesse man brænder for, må man jo leve med det!
Sanne
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jo men.... |
|
|
Jeg har aldrig haft råd til at bruge penge på mig selv, andet end det mest nødvendige... det bliver en livs-stil.....
men det kunne da være fedt at have alle de penge til sig selv - men - på den anden side, jeg tror lynhurtigt man ville blive træt af det, hvad skal man købe og forbruge alle de ting for, de er jo dybest set ikke levende.... 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Mange mange penge... |
|
|
Jeg har valgt mine egne krav fra, da jeg valgte at have heste. Jeg bruger i dag mellem 12.000 og 15.000 kr. på mine heste om måneden. (Det inkluderer det meste af min løn + god tålmodighed fra kæresten!!)
Jeg har dem alle stående hos min svigermor, ellers ville det ikke kunne lade sig gøre, men heldigvis sælger jeg da en hest i ny og næ, så det hele ikke kun er udgifter. Men det er da langt fra noget der løber rundt!!
Min kæreste og jeg har valgt at prioritere sådan de næste par år, men når vi skal til at købe gård må der jo omprioriteres!! Jeg må vel også hellere lade min kærestes interesser bestemme lidt til den tid! (Han vil gøre alt for at få sin egen private landingsbane!!! MÆND!)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Også her |
|
|
Jeg bruger vist omkring 3000-3500 kr på min ene hest om måneden og går endda og tænker på at købe en til  men så går jeg heller aldrig i byen og køber sjældent nyt tøj osv.
Hilsen Signe
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg burger |
|
|
Jeg bruger 1800 pr. måned om vinteren på Nord, 1000 på Ikaros og ca.400 på Andy.
Jeg ville da gerne have flere penge til mig selv, men det løber bare ikke rundt sådan 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jammen du er ikke alene |
zeusen |
09-08-2005 10:38 |
|
Vi er mange. Og vi er mange der i årevis har måttet tænke alternativt for at få enderne til at nå sammen, i de forskellige faser af ens liv.
Der kommer altid et tidspunkt i en hesteejers liv hvor man pludselig ser sig selv både at ville have mel i munden og ville blæse på samme tid, hvilket som bekendt er totalt umuligt.
Der er alle mulige forhindringer, ud over det økonomiske, er der en tidsfaktor, der er familie, arbejde og nogle gange ren og skær energi.
Så står man i den grumme situation hvor man bliver nødt til at vælge. Og man hugger en tå og skærer en hæl og man får tingene til at blive passet ind alligevel.
Jeg tror det er vigtigt at man finder ud af hvor ens prioritering ligger. Hvad er aller mest vigtigt. For man kan ikke alt, det kan man lige så godt indse.
Personligt har det for mig altid været mine heste der har været vigtigst. Det kan i dette forum lyde vældig helligt, sådan er det ikke ment. Jeg har veninder der har det helt anderledens. Men der hvor jeg har set det gå galt, og hvor alting pludselig begynder at halte, er de situationer hvor hesteejere ikke gør sig klart at man ikke kan ALT på én gang, og ikke har lagt en slags prioriteringsliste for sig selv.
I det jeg har lagt den plan at hestene har prioritering nr. 1, beyder for mig at når tid, penge energi, eller andet bliver knappe, ja så er det der tingene bliver lagt, netop i hestene. Jeg har altid sagt og ment at jeg hellere vil bo i en jordhule end at miste hestene.
Det har for mig betydet at jeg har fravalgt børn, jeg har haft mange forhold igennem mit liv, da de mænd jeg har mødt, trods advarsler alligevel ikke kunne acceptere mine valg og prøvede at lave om på mig, ja så måtte de videre. Jeg har været nødt til at springe fra min drømmeuddannelse ret langt fremme, da min mor blev alvorligt syg 2 gange indenfor samme år (hun er min prioritet nr. 2). Jeg har måttet arbejde med 2 jobs samtidig i 3 måneder da en af mine heste blev alvorligt syg og en dyrlægeregning steg til uoverskuelige dimensioner. Mens jeg læste levede jeg meget ofte af spaghetti og flåede tomater, og fik min "sunde" mad når jeg blev inviteret ud. Og jeg gik stort set i arvet tøj altid.
Mange vil sikkert erklære mig mere eller mindre sindsyg. Men hvis du sætter børn, eller familie ....ja for nogle endda karriere ind i stedet for heste, vil du se at der er mange der har det ligedan, det handler bare om navnet på det man prioriterer.
Selvfølgelig findes der super-mennesker der klarer alting...dem læser vi om i bladende. jeg ved bare ikke hvordan de gør. Den mangler jeg at lure af......
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Vi har to heste... |
99E |
09-08-2005 11:22 |
|
...til en samlet grundopstaldning på 4400,-/mdr.
Dertil kommer roepiller og klid som vi køber udover, undervisning, dyrlæge, udstyr etc.
Sommerens ufordusete dyrlægeregning er kun på 2800,- - det er godt nok.
Vi skal på kursus i næste uge - dér lægger vi knap 5000,- hver.
Vi har lige fået to nye reb (et hver) til 900,- i alt.
I løbet af foråret/sommeren har vi derudover været på endnu et kursus samt en camp, været på ferie med hestene på Bornholm etc.
Jeg står for at skulle have ny sadel til omkr. 16.000,-
Men vores sofa er grim og dårlig, vores firhjulstrækkers stoooore fordele er at vi HAR den og at vi ikke kan købe en anden (og så at den kan trække traileren, naturligvis), og vi bor i en lille treværelses lejlighed (lidt endnu).
Jeg er i øvrigt studerende... (Men Mikkel har et godt job...  )
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| prioritering..... |
|
|
Ja det handler om prioritering. Både hvad angår familie og hvordan man vælger at holde hest. Jeg har regnet lidt på mine udgifter og er nået frem til at jeg i gennemsnit bruger 2200 på heste om måneden. Jeg har så en plag på 1½ og en hoppe på 10. I denne pris er der udgifter til regelmæssige smedebesøg. Der kommer dyrlæge oveni. Denne pris svarer til hvad min storebror giver for at få passet hans to dejlige unger i børnehave og SFO.
Det synes jeg nu ikke er så slemt når man tænker på at kæresten og jeg selv bruger 20.000 om måneden til budgetkontoen (hus, bil, MC, vand, el, varme, forsikringer og diverse andre faste udgifter) og dertil bruger 3500 på transport, min. 2000 til opsparing og 2200 på mad. Så samlet set er det ikke så stor en del af vores penge, der ender hos hestene.
Jeg har så også valgt at jeg er fint tilfreds med en mindre stald, en ridebane og store lækre græsfolde i 15 min kørselsafstand. Hvor jeg tættere på også kan få ridehus for 3000, men så kommer der smed og dr. dyr oveni.
Golf, tennis og dykning er også dyre sportgrene, for ikke at tale om motorsport og sejlsport. Alt i alt har vi hesteejere ikke så meget at brokke os over
Hilsen Ann-Rikka  & Farmen bestående af kattene Tilde og Aslan, margrisene Ekstrem og Kubling, samt hestene Chico Dot DK (PRE/Knabstrupper) og Lamells Sweet Jossie (Pinto).
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hmmmmh |
|
|
Jeg bruger ufattelig lidt på mine to små ved siden af alle jer andre ser det ud til, jeg har dog mine heste hjemme hos mig selv, ting til dem og sorn er ikke det jeg bruger penge på, de mangler ingenting, (men nu rider jeg kun hyggeridning) Og hestene bruger ikke dækken.. Hvad de har behov for får jeg for det emste i fødselsdas gave eller julegave.. så på et år, bruger jeg nok. max 5000 på dem.. Det der koster mest er deres fodre, det koster mig, ca. 3000 pr. mdr. Bruger ikke min løn på mig selv skald e siges, de bliver gemt så mine heste og jeg kan få en god gård sammen med kæresten..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hejsa... |
|
|
Jeg bruger heller ikke ligeså meget som i gør. Jeg bruger vel ca. 2500 kroner om måneden.
Så er der selvfølgelig dyrlæge og sådan, men det er ret uforudsigeligt.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg tror |
li-me |
10-08-2005 19:53 |
|
også det er med priotering, jeg er ikke så gammel men jeg ved det er dyrt.
Jeg går til håndbold og jeg går til fodbold og jeg spiller klaver, og så har jeg også lige en hest der bliver passet og plejet.
hvis jeg skulle vælge af alle de ting, ja så ender vi med hesten, så ja helt klart om priotering.
nu er jeg også så heldig at mine forældre betaler stror set det hele, så hvad kan jeg forlange?
en hest mere, egentligt ikk.
opstaldning på grund af den er alene, det synes jeg nu godt jeg kan,den skal ikke gå alene til den bliver gammel,det er jo synd som alle siger!
+ mig SELV
FJORDHESTEN!
NOGEN MED EN FJORDHOPPEPLAG??
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|