Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

ridebane etablering...
Forfatter: 
Dato:  06-08-2005 01:00
Hej,
jeg står for at skulle til at anlægge min egen ridebane... skønt!!
Så ville jeg lige høre af, om der er nogen der har forslag til hvor meget der skal graves af, og hvad den skal fyldes op med og ikke mindst hvor mange cm af hvert lag. Vi har sandjord med JB1 så jeg tror ikke det er nødvendigt at grave dræn ned, men det vil selvfølgelig være ærgeligt at skulle til det bagefter...
Håber der er nogen der ved lidt mere om etablering af ridebaner end mig...
VH Pernille ?:-)
0
0
Svar på denne tråd

ridebane
Forfatter: 
Dato:  06-08-2005 11:44
grav ½-3/4 meter af lerjorden -læg dræn og drænsand omkring, derefter 3/4 m blåmuslinger - filter - og 8 cm havsand. (havsand er uden ler som foreks. bakkensand.
Sådan har vi gjort.
Vi har lagt telefonmaster rundt banen for at holde på sandet og lavet hegnet omkring af søndergård hegn som er ens med Poda hegn bare ca 40 % billigere.
hvis du er interesseret i hegn til billige penge så ring 2752604o så kan vi hjælpe dig.
hafferhilsen c
Hilsen

Clara, Cici

og

Klat Mølle Perle

Hvis du har en haflinger og bor i østjylland så kontakt mig!
haflinger og friesere
0
0
Svar på denne tråd

Ridebane
Forfatter: 
Dato:  06-08-2005 17:30
på min fede lerjord har jeg endelige fået etableret en bane, der bare fungerer. Den står ikke under vand og bærer over det hele.

Der er lagt 4 dræn på langs af banen med spulebrønde. Omkring drænene er lagt muslingeskaller og filtersand.

Jeg forsøgte mig også med muslinger ovenpå dette - men det fungerede ikke hos mig, da de ikke kan bruges som bærelag. Hestene trødte igennem skallerne og ned i den bløde lerjord, når den var våd. Resultatet var en hullet bane - de steder hvor jorden var meget leret.

Så det var en meget dyr fornøjelse for mig - af med dem igen og nu er der lagt 20 cm miljøgodkendte slagger, som er et supergodt bærelag som gør, at hesten ikke kan tråde igennem nogle steder og ned i lerjorden. Ovenpå slaggerne er der som ridelag lagt ca. 5 cm grus og 3 cm soldaffald uden bark.

Husk at det er bedre at komme for lidt grus på end for meget. Banen bliver ret hurtigt for tung, hvis der blot er lidt for meget grus på. Du kan altid fylde lidt ekstra på - mens det er straks sværere at skabe af.
0
0
Svar på denne tråd

Også mig...
Forfatter: 
Dato:  06-08-2005 18:57
Hej!
Vi skal have renoveret vores ridebane. Vi har fået den bygget op fra bunden af, men nu er den ved at trænge til noget nyt øverst. Hvad vil I foreslå at putte på. Ligenu har vi en blanding af flis og sand, men den er alt for dårlig...

Håber på hjælp!

8-)
0
0
Svar på denne tråd

ridebane
Forfatter: 
Dato:  07-08-2005 19:13
jeg har lige anlagt ridebane og er yderst tilfreds.
jeg lagde to dræn på langs og en på tværs. den på tværs går ud i en grøft.
jeg har ingen problemer over hovedt.
jeg har lagt 2" sten ned omkring rørene og ca 10cm grus oven på.
hvis vi ser på meget regn vi har på det sidste kunne jeg kun frygte en våd og splattet bane men nej i går var den fuldt udbrug bar og idag nærmest tør.
det skal lige siges at jeg nok har noget af det tungsete ler jord som findes på fyn.
0
0
Svar på denne tråd

Ridebane
Forfatter: 
Dato:  08-08-2005 11:17
Vi har også sandjord.
Det eneste vi gjorde, var at få naboen til at fræse den, så ukrudtet kom væk. Den er perfekt. Står aldrig i vand. Den er hverken for hård eller blød. Den er ikke særlig køn, men det er ligemeget. Det var da en ide at prøve det først, inden man bruger flere 1000 kr. på dræn og alverdens andre ting. Jeg har tit set baner der er lavet med dræn skaller o.s.v. som står i vand hele dagen, hvis det regner. Hos mig kan man ride 1 time efter regnen er stoppet. Så min bane var gratis

Opstaldning tilbydes

Hn træf i august ved mig. se arrangementer
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider