Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

E-vitamin??
Forfatter: 
Dato:  21-03-2002 13:31
Jeg har en hest på 5½ år, som gerne skulle tage lidt på. Derfor er jeg begyndt at give ham en lille smule olie i maden (max 1 dl.). Jeg har hørt noget om, at når man tilfører ekstra olie, skal man også tilføre ekstra E-vitamin.
Er der nogen der kan be- eller afkræfte dette, og hvordan gør i selv?

Med venlig hilsen Maria
0
0
Svar på denne tråd

Re: E-vitamin??
Forfatter: 
Dato:  21-03-2002 15:35
Hej Maria!

Hvilken olie bruger du?

Min hest får Rapsolie fra Netto - der er nemlig ikke andet end fedt i. 3 dl olie om dagen svarer til 1 foderenhed og det kan du godt give ham. Bare hold øje med at han ikke får tynd mave..

Min hest får 3. dl olie, havre, racing mineral, hø og halm. Jeg har aldrig hørt om at olie skulle betyde at hestene skal have mere e-vitamin, men derimod er der ofte for lavt indhold af e-vitamin i tilskudsfoder vitamin blandinger. Det kan være svært at dosere rigtigt til en hest i arbejde.
0
0
Svar på denne tråd

Re: E-vitamin??
Forfatter: 
Dato:  21-03-2002 17:11
Hej Camilla.

Det lyder godt. Jeg bruger nemlig også bare rapsolie til ham. Så prøver jeg også at give ham lidt mere. Men tusind tak for dit svar.

Hilsen Maria
0
0
Svar på denne tråd

For lidt E?
Forfatter: 
Dato:  22-03-2002 09:22
Hvis man bruger Travo-E som vitamintilskud får hesten dækket sit e- vitamin-behov fuldt ud. Travo-E er både billigt og godt - kan det være bedre?
En hest i hård træning kan have op til 10 gange så stort behov for E-vitamin som en hest der ikke rides.
Og det er rigtigt som ovenfor nævnt at der tit er for lidt e-vitamin i fuldfoderblandinger.
Jeg bruger også olie i foderet og har heller ikke hørt/læst, at olie skulle øge behovet for e-vitamin. Mit store, forkromede foderberegningsprogram siger heller ikke noget om det. Mon det er en misforståelse der er opstået fordi E-vitamin er et fedtopløseligt vitamin? Eller forholder det sig virkelig sådan...
0
0
Svar på denne tråd

Re: For lidt E?
Forfatter: 
Dato:  22-03-2002 09:53
Hej !!

Når man tilføre en rimelig del olie i hestens mad, skal man faktisk tilføre hesten ekstra E-vitaminer.

Min hoppe får 2 del. soyaolie, som udover at fede, også indholder en del protiener. Jeg bruger det af flere årsager. For at "smørre" tarmene (hun har haft tarmslygenl), for at kunne tage en mængde havre fra hende og erstatte med olie, da jeg ikke mener en hest skal ha for store mængder kraftfoder og som et sidste plus giver det en flot pels.

Hun får til den mængde et mål Blue Horse E-amino. Jeg fik hende testet af Anita Bakkegaard sidst hun var forbi, og hun manglede E-vitamin, og derfor begyndte jeg på E-aminoen. Jeg troede nemlig hun var dækket ind med hendes vitamin blanding, Blue Horse Feed Complex, men nej, det var hun ikke.

Annette T
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  22-03-2002 11:00
Jeg har fået beregnet min hests vitamin, mineral behov mens jeg har givet olie, og da har det ikke været nødvendigt med ekstra e pga. olien,men igen jeg bruger heller ikke soyaolie pga proteinindholdet. Er det ikke mere fordi din hest er i arbejde at den mangler olie?

Ang. Travo E så troede jeg faktisk ikke at der var mere e vitamin i end i Racing.... det er da godt at vide
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  22-03-2002 11:04
Travo laver to forskellige produkter - det alm. Travo, der ligner Racing M til forveksling - og så Travo-E, der som nævnt har forøget indhold af E-vitamin.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  22-03-2002 11:06
Hej !!

Jeg regner med du mente E-vitamin og ikke olie. Men min hoppe er ikke i arbejde, hun har lige stået stille i 8 mdr. og vi skridter kun lidt, da hun er i genoptrænning.

Olie får hun altid lige meget om hun er gående eller skadet. Jeg går meget op i at mine heste får det de skal ha af vitaminer, mineraler og proteiner, lige meget hvad de laver, specielt ud fra det synspunkt at en hoppe har nemmere ved at komme i fol hvis hun er dækket ordentlig ind, og at en unghest har brug for noget at blive "bygget" op af.

Annette T
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider