Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Tørt læder/sadel- hjælp!!!
Forfatter: 
Dato:  01-08-2005 21:55
Hejsa!

Jeg har købt en brugt Stubben dressur-sadel, som jeg har vasket rent idag, har givet den noget læderolie, men hvad så nu....har hørt at man ikke skal give den for meget olie, kan jeg give den lidt læder-fedt så, den er jo ikke blød nok endnu....????

Nogen der kan hjælpe???

Knus
helle
0
0
Svar på denne tråd

Kig på læderet...
Forfatter: 
Dato:  02-08-2005 09:23
og syningerne. Virker nogle af delene møre?
Er olien du har givet den, trængt HELT ind?

Hvis den ikke virker mør, og har suget alt olien, så ville jeg nok give den en gang læderfedt. Lad det evt. sidde i et døgns tid, og hvis den ikke har suget det hele, så tør det af med en tør klud.

Mange hilsner
Linda R

\!/
(@ @)
-----oOO-(_)-OOo------
0
0
Svar på denne tråd

læderfedt med bivoks
Forfatter: 
Dato:  02-08-2005 09:32
er fortrinligt til "tørt" læder.

de smidiggør og "fugter" læderet og gør det samtidig vandafvisende. jeg plejer at blive ved at smørre på indtil læderet ikke kan suge mere - så tørrer jeg det overskydende af med en ren tør klud.
0
0
Svar på denne tråd

Ifølge "min" sadelmager....
Forfatter: 
Dato:  02-08-2005 12:49
... så er olie det bedste, da det selv "render ind" omkring syninger og den slags. Giv den flere gange med få dages mellemrum, indtil den er mættet.

Overfladen (som kommer i kontakt med dine ridebukser) skal have knapt så meget som undersiderne.

Hilsen Sif

0
0
Svar på denne tråd

undersiderne
Forfatter: 
Dato:  02-08-2005 13:07
skal da ikke have ?????

dem har jeg aldrig smurt ind, da jeg har lært, at læderet ikke må "lukke til", så uldstopningen ikke kan ånde.......
0
0
Svar på denne tråd

Ifølge "min" sadelmager....
Forfatter: 
Dato:  02-08-2005 13:46
... er det bedre at give undersiderne, for det er dér læderet kan suge - og når jeg skriver "undersiderne" så mener jeg bagsiderne af sadelklapperne og klappen over stigremslåsene - og der er ikke meget uld.

Hilsen Sif

0
0
Svar på denne tråd

sif....
Forfatter: 
Dato:  02-08-2005 13:49
undersiden er i min verden den side, der ligger ind mod hesten......

men hvis du med "undersiden" mener bagside af sadelklapper, så er vi da enige 8-)
0
0
Svar på denne tråd

Det gør jeg....
Forfatter: 
Dato:  03-08-2005 08:45
... det er vist et spørgsmål om dialekt, tror jeg :)

Det, der vender ind mod hesten, hedder her på egnen sadelpuderne.

Hilsen Sif

0
0
Svar på denne tråd

læderfedt
Forfatter: 
Dato:  03-08-2005 08:59
Jeg har fået af vide af en sadelmager at man IKKE skal give en sadel olie - men derimod bruge læderfedt.... og hvis den knirker, skal man tage noget på fingerne og stoppe det ned bag sadelpuderne (bagvejen ind til sadelklapperne)
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider